Studénka po roce: Stále se řeší, co s přejezdem
STUDÉNKA - Rok uplynul od tragické nehody pendolina, které na přejezdu ve Studénce vjelo do stojícího kamionu. Při nehodě umírali lidé, další byli zraněni a celková škoda přesáhla čtvrt miliardy korun.
Informační portál Vlčoun.cz se zajímal, jaké připravuje město nebo stát kroky k tomu, aby k podobné tragedii nedošlo...?
Trosky kamionu zaklíněné pod pendolinem (22. července 2015, HZS SŽDC Ostrava).
Byla středa 22. července a na železniční přejezd vjíždí řidič Slawomir Wojciech Sondaj s kamionem. Nerespektoval blikající červená světla a zůstal stát mezi staženými závorami. Popojel ještě dva metry a zůstal stát. O pár vteřin později v 7.43 hodin do něj naráží souprava pendolino, část vozu exploduje a brzdící rychlovlak tlačící trosky auta před sebou likviduje sloupy trakčního vedení, nástupiště a výtah do podchodu. Popojetí o dva metry zachránilo polskému řidičovi život. Takové štěstí neměli dva cestující ve vlaku a třetí následně v nemocnici, kteří svému zranění podlehli. Další cestující byli zraněni.
To je stručný průběh tragické železniční nehody, která se po osmi letech znovu nesmazatelně zapsala do historie Studénky. K nehodě došlo na opačném konci nádraží, než tam, kde v srpnu roku 2008 najel mezinárodní vlak do právě zříceného rekonstruovaného silničního mostu. Obrovským štěstím bylo, že na poškozeném nástupišti nikdo nestál, protože poslední vlak cestující odvezl zhruba čtvrt hodiny před nehodou.
V poškozeném pendolinu umírali cestující (22. července 2015, HZS SŽDC Ostrava).
Jednotka pendolino je od nehody odstavená z provozu, ještě týž den večer byla odtažena do pražského vršovického depa. České dráhy na ní vyčíslily škodu v celkové výši zhruba 230 milionů korun. "Opravu dvou poškozených vozů provede výrobce společnost Alstom, termín realizace je do přelomu let 2017 a 2018," uvedl Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí Českých drah. Zbytek soupravy dopravce nadále využívá pro spojení s částmi vyvozovaných jednotek tak, aby se zkrátila doba odstavení vyvazované soupravy.
ČD vyplatily zálohy, škodu uhradí viník
Na dotaz, kolik České dráhy vyplatily na odškodném, nebyl Šťáhlavský konkrétní. "České dráhy vyplácely pouze takzvané zálohy dle legislativy Evropské unie. Odškodné pak platí viník nehody, respektive jeho pojišťovna," dodal. Podle zdrojů Informačního portálu Vlčoun.cz jde o statisíce.
Zbytek kamionu, který zůstal na přejezdu (22. července 2015, HZS SŽDC Ostrava).
Vedené studénecké radnice ve spolupráci s dalšími subjekty od té doby nepřetržitě řeší, co s přejezdem dál. Řidiči, ale i chodci na něm totiž riskují i nadále a vjíždí i přes blikající červená světla. První úvahy o úplném zrušení přejezdu vzaly za své s odůvodněním, že město nemůže rozdělit Studénku na dvě části. Proto vznikaly další alternativní studie o možnostech, jak situaci řešit do budoucna.
"Město má již zpracovanou a projednanou studii odklonění nákladní dopravy, která byla podmínkou možného úplného uzavření přejezdu, při dodržení vybudování podjezdu pro osobní automobilovou dopravu, chodce a cyklisty," uvedl starosta Studénky Ladislav Šibich s tím, že na akci město dále intenzivně pracuje.
Trosky pokryly prakticky celé kolejiště nádraží (22. července 2015, HZS SŽDC Ostrava).
Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský Informačnímu portálu Vlčoun.cz potvrdil, že takové možnosti jsou skutečně projednávány. Nejde ale jen o odklánění dopravy, alternativ je více, a to od čistě technických řešení na stávajícím přejezdu přes částečné odklony osobní a nákladní dopravy až po ono celkové zrušení či nahrazení podjezdem či nadjezdem.
"Každé řešení má svá pro a proti. Speciálně v řešení odklonem nákladní dopravy přes nedaleký areál a nahrazení mimoúrovňovým křížením teď aktuálně probíhá na straně města nacenění pozemků nutných pro tuto variantu, vyjednávání s vlastníky pozemků ohledně převedení dopravy na nedaleký nadjezd, revize územních plánů, a tak dále," uvedl Ptačinský s tím, že teprve na základě kladných výsledků těchto aktivit může začít samotná projekční a finálně i stavební činnost na straně správce dráhy. Do té doby proto Správa železniční dopravní cesty sleduje i další rychlejší varianty řešení, které by byly nápomocny ke snížení rizika v této lokalitě.
Likvidace trosek kamionu v kolejišti (22. července 2015, HZS SŽDC Ostrava).
Konečná bilance nehody je tragická. Nehoda si vyžádala celkem tři mrtvé a sedmnáct zraněných, mezi kterými jsou cestující, drážní dělníci pracující poblíž železniční tratě i strojvedoucí vlaku. Řidič kamionu vyvázl bez zranění. Soud po několikaměsíčním procesu vydal rozsudek o odnětí svobody na 8,5 let s desetiletým zákazem řízení, který je platný pouze v České republice. Jde vůbec o nejvyšší dobu zákazu řízení, jakou umožňuje česká legislativa.
Hrdina tragédie ve Studénce: Jan Černý
Obrovské neštěstí má i přes tragické následky jednoho velkého hrdinu. Je jím Jan Černý, strojvedoucí inkriminovaného pendolina. Bezprostředně poté, co zpozoroval stojící kamion na železničním přejezdu, začal prudce brzdit. Ze 160 kilometrů v hodině rychlost snížil na 142 kilometrů. I díky tomu možná nezahynulo více cestujících. On sám při nehodě přišel o obě nohy. I přes svůj handicap je Jan Černý optimisticky naladěný člověk a v současné době se zotavuje v rehabilitačním ústavu v Kladrubech.
O návratu do zaměstnání je vzhledem k rozsáhlosti handicapu předčasné hovořit. "Strojvedoucí je stále v léčení a jeho případné pracovní uplatnění, pokud mu to zdravotní stav umožní, bude řešeno po ukončení léčby," ubezpečil tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Pendolino s troskami auta před sebou ničilo vše (22. července 2015, HZS SŽDC Ostrava).
K vyčíslení škod se po tragické nehodě přidala také Správa železniční dopravní cesty. Vůči ostatním škodám a tragickým lidským příběhům je desetimilionová škoda vlastně jen pouhá drobnost. "Tou největší škodou jsou však destruktivní zranění u některých cestujících i strojvedoucího, ztráta několika životů, psychické problémy, poškození reputace dráhy jako takové. To vše díky jednomu 'profesionálnímu' řidiči, který nerespektoval platnou legislativu a funkční výstrahu, aby ušetřil pár vteřin," uzavřel Ptačinský.
Čtěte také…
- Po střetu Pendolina u Studénky zůstali mrtví (vydáno 22. července 2015).
- Náhradní autobusová doprava jezdila do večera (vydáno 22. července 2015).
- Prokletá Studénka: Druhá nehoda za sedm let (vydáno 23. července 2015).
- Nehoda ve Studénce: Zemřela třetí oběť (vydáno 23. července 2015).
- Uplynul týden od tragické nehody ve Studénce (vydáno 29. července 2015).
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Průběh zásahu hasičů ve Studénce (22. července 2015, HZS SŽDC Ostrava).