Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Prokletá Studénka: Druhá nehoda za sedm let

STUDÉNKA - Středeční tragická nehoda ve Studénce, při které Pendolino narazilo do stojícího nákladního automobilu, mnohým připomněla tragickou nehodu mezinárodního vlaku z roku 2008.

Při nehodě, při které se před přijíždějícím vlakem náhle zřítil rekonstruovaný silniční most, tehdy zahynulo osm cestujících...


Pohled na trosky vlaku před sedmi lety (8. srpna 2008, Drážní inspekce).

Železniční stanice Studénka nebyla dějištěm vážné železniční nehody poprvé. Na opačném konci nádraží se 8. srpna 2008 srazil mezinárodní rychlík mířící do Prahy s mostem, který se jen několik vteřin před jeho průjezdem zřítil do kolejiště.

Osudné osmičky

Bylo 8. srpna 2008 a dělníci pracovali na rekonstrukci silničního mostu přes nádraží ve Studénce a v ten den probíhalo zasunutí konstrukce. I přesto, že stavební práce si podle odborníků vynucovaly přijmout dočasné omezení rychlosti vlaků, ne-li úplné zastavení železničního provozu, stavební firma tyto práce nenahlásila. V 10.30 došlo z neznámých příčin k sesunutí mostní konstrukce do kolejiště, kde kontakt kovových částí konstrukce s trakčním vedením způsobil zkrat a jeho přetržení.

Bohužel ve stejnou dobu se k místu řítil standardní rychlostí mezinárodní vlak EuroCity 108 Comenius, který ve Studénce nestavěl. Ačkoli strojvedoucí vlaku Jiří Šindelář padající most zahlédl, v několika vteřinách stačil použít rychlbrzdu, stáhnout sběrače, zatroubit a utéci do strojovny lokomotivy. Bylo 8. 8. 2008 a ve Studénce v tu chvíli umírali lidé.


Na následky zranění na místě a v nemocnici zemřelo 8 lidí (8. srpna 2008, Drážní inspekce).

Díky všem úkonům, které duchapřítomný strojvedoucí stačil před nárazem provést, se podařilo snížit rychlost o více než 40 kilometrů, čímž zmírnil následky nehody. Náraz lokomotivu zdeformoval, potrhal a posunul ležící most. Poté ještě značně poškozená lokomotiva stačila vyjet na mostní konstrukci. Kromě lokomotivy vykolejily také další čtyři osobní vozy, zbývajících šest vozů zůstalo na kolejích.

Strojvedoucí vyvázl s lehkými zraněními. “Jeho jednání odborníci i mluvčí ČD označili za nejlepší možné,” uvádí se ve Závěrečné zprávě vypracované Drážní inspekcí. Takové štěstí ovšem nemělo 8 cestujících, kteří na místě nebo později v nemocnicích zemřeli. Šlo o tři Češky, dvě Polky, dva Čechy a jednoho Ukrajince, který zemřel na následky zranění 30. září 2008. Tím se zvýšil počet obětí na 8, další symbolickou osmičku. Zraněno bylo celkem 84 osob, z toho 84 cestujících a 4 pracovníci Českých drah.

Obrovské škody

Celkové škody na mezinárodním vlaku i poškozených nákladních vlacích, do kterých rychlík narazil a poškodil je, Drážní inspekce vyčíslila na 55 milionů korun, na železniční trati a trakčním vedení pak na 7,5 milionu korun. Poškozen byl také opravovaný silniční most, kde se škoda vyšplhala na více než 12,5 milionu korun. V celkové výši 186 tisíc korun se pak odhadovaly škody na přepravovaných věcech a zavazadlech cestujících.


Vlak tehdy narazil do mostu, který se zřítil na trať (8. srpna 2008, Drážní inspekce).

Podle závěrů Drážní inspekce měl být ve smyslu dohody mezi zhotovitelem a provozovatelem dráhy u výsunu a zásunu nosné konstrukce mostu přítomen zaměstnanec provozovatele dráhy, který měl zároveň vykonávat drážní dohled, respektive informovat pracovníky stavby o jízdě vlaků. Po dobu jízdy vlaků pod mostem pak nesmělo být s mostní konstrukcí jakkoli manipulováno.

To se ale nestalo. Navíc v místě stavby mělo být aplikováno přechodné omezení traťové rychlosti. To by totiž mělo vliv na následky, které by nebyly tak tragické. Na místě zasahovalo 151 hasičů, 46 záchranářů a 18 lékařů. Zraněné do okolních nemocnic rozvezlo na 45 sanitek a dva vrtulníky.

Nehodu připomíná pomník

Po nehodě vzniklo občanské sdružení Comenius 2008, jehož cílem bylo mimo jiné postavení a slavnostní odhalení pomníku, ke kterému došlo až v roce 2011, tedy tři roky od tragické nehody. Sochař při výrobě pomnníku využil části železobetonové konstrukce zříceného silničního mostu, lidé na něm najdou celkem 8 křestních jmen obětí…


Pohled na záchrannou plochu u nehody (8. srpna 2008, Drážní inspekce).

Uplynulo sedm let od nehody vlaku číslo 108 a záchranářské složky se musely na místo vydat znovu. Byla středa 22. července 2015, když se na silničním přejezdu ráno krátce před půl osmou hodinou střetl rychlovlak Pendolino jedoucí z Bohumína do Františkových lázní se stojícím nákladním automobilem převážejícím plechy. Během nehody o život přišli dva cestující, strojvedoucímu vlaku pak záchranáři museli amputovat obě nohy.

Doprava na místě musely na několik hodin převzít autobusy náhradní dopravy, které nahrazovaly rychlíky i osobní vlaky mezi Ostravou a Hranicemi na Moravě. Provoz ve stanici byl částečně obnoven ve večerních hodinách.

Čtěte také…
Po střetu Pendolina u Studénky zůstali mrtví (vydáno 22. července 2015).
Náhradní autobusová doprava jezdila do večera (vydáno 22. července 2015).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Poškozeny byly také blízké nákladní vlaky (8. srpna 2008, Drážní inspekce).

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!