Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Konec tramvají T6A5 v Brně
přijde do dvou let

 Budějovické 15Tr a 25Tr
dojezdí do příští rok

 Jihlavu trápí problémy
s parciálními trolejbusy

 RegioPanteři PID jezdí
na všech spojích do Kralup

Czech Raildays: Stříbrný šíp se znovu zrodil

OSTRAVA - Slavnostní přestřižení pásky předcházelo oficiálnímu znovuzrození legendy na českých kolejích. Elegantní vůz Stříbrný šíp se tak po letech náročné rekonstrukce opět dočkal cestujících...

/CZECH RAILDAYS/ Slavnostní křest na začátku veletrhu Czech Raildays tak symbolicky zahájil další éru provozu tohoto vozu...


Stříbrný šíp byl tématem číslo jedna letočního Raildaysu (14. června 2016, Filip Vlček).

Legendární Stříbrný šíp byl zkonstruován pražskou lokomotivkou ČKD na základě poptávky státních drah ČSD z roku 1936 po rychlém a ekonomickém vozidle pro nasazení na méně vytížené vnitrostátní rychlíky a spěšné vlaky. Ve spolupráci s vysočanskou automobilkou Praga vzniklo jedinečné vozidlo, které v mnoha ohledech předběhlo svoji dobu. Především způsob provedení kostry a oplášťování skříně vozu s užitím řady hliníkových a odlehčených ocelových prvků řadí technologii výroby Stříbrného šípu až do oblasti letecké konstrukce.

Designově byla velmi propracována nejen skříň vozu, která představuje elegantní aerodynamický expresní vlak v tehdejším Československu srovnatelný pouze s o několik let starší Slovenskou strelou, ale také jeho interiér. Přestože odpovídal tehdejší 3. třídě, byl na svou dobu neobvykle komfortní. V kůži potažených sedadlech s opěrkami hlavy se mohlo usadit až 64 pasažérů a osobitost vozu dotvářely četné chromované kovové doplňky.


České dráhy počítají s příležitostným nostalgickým provozem (14. června 2016, Filip Vlček).

Vůz byl původně konstruován pro rychlost až 130 km/h, ale pro nedostatečný účinek brzd mu byla povolena rychlost pouze 90 km/h. Na rozdíl od Slovenské strely byl vybaven také nárazníky, spřáhly a čelními přechodovými dveřmi pro spojení s dalšími vozy a k vytvoření souprav s vyšší kapacitou. 

Dokončený vůz byl 14. března 1939 slavnostně představen veřejnosti. Bohužel vyhlášení okupace a následná světová válka zastavila nejen další vývoj a využití Stříbrného šípu ale i provoz většiny tehdejších motorových vozů ČSD. Stříbrný šíp se tak do provozu dostal po opravě a kolaudaci až v roce 1948. Na podřadných výkonech najezdil pouze 50 tisíc kilometrů a v roce 1952 byl definitivně odstaven a čekal na svoje znovuzrození.

Víte, že...
...celková délka zrekonstruovaného vozu dosahuje 22,4 metrů?
...se do interiéru dle údajů výrobce usadí až 64 cestujících?
...hmotnost Stříbrného šípu činí 42,1 tun?


Slavnostní přestřižení pásky a Stříbrný šíp může vyjet (14. června 2016, Filip Vlček).

Už od první myšlenky na obnovu Stříbrného šípu bylo zřejmé, že jde o vozidlo, jehož renovace musí být provedena sitlivě a s maximálním ohledem na vysokou historickou hodnotu vozu. Zároveň ale bylo nutné zohlednit požadavky platných norem a nároky kladené na vůz jeho plánováním využíváním pro reprezentační účely provozovatele. Skutečná kompletní oprava vozu tak začala v roce 2011, kdy byl přesunut do dílen DPOV v Nymburce a v roce 2014 byl odkoupen VÚŽ.

Náročná oprava, při které byl vůz M 260.0 vlastně znovu vyprojektován a z převážné většiny i znovu postaven, se dostala do finále letos v lednu. Dne 14. ledna byly poprvé nastartovány nové motory, v průběhu února byl dokončen vnější nátěr a 15. března byl Stříbrný šíp v areálu nymburských dílen slavnostně pokřtěn. Slavnostní uvedení do provozu pak proběhlo na veletrhu Czech Raildays v Ostravě v úterý 14. června.


Zrenovovaný Stříbrný šíp byl představen na Czech Raildaysu (14. června 2016, Filip Vlček).

Mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays se konal od 14. do 16. června v Ostravě a do areálu nákladového nádraží v Cihelní ulici přilákal tisíce návštěvníků. Informační portál Vlčoun.cz se k veletrhu průběžně vrací prostřednictvím samostatných článků.

Čtěte také...
- Czech Raildays prezentuje novinky na kolejích (vydáno 15. června 2016).
- Czech Raildays: ČD Cargo pokřtilo Vectron (vydáno 16. června 2016).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Nad osudem Stříbrného šípu začalo svítat :-) (14. června 2016, Filip Vlček).

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!