Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Revoluce na trati. Vyjela lokomotiva na CNG

OPAVA, HLUČÍN - Patnáct metrů dlouhá a čtyři metry vysoká je lokomotiva přestavěná na plynový pohon, která od čtvrtka 15. ledna vozí cestující na železniční trati z Opavy východu do Hlučína a zpět.

Vítkovická firma už vyrobila i druhou lokomotivu na CNG, a tak České dráhy v současnosti vybírají další trať, na které jí vyzkouší...


Lokomotiva na opavském nádraží (15. ledna 2015, Filip Vlček).

Původně šlo o dieselovou lokomotivu řady 714 Českých drah. Ty ji ale dříve poskytly k přestavbě společnosti Vítkovice Machinery Group, která odstranila palivovou nádrž a na její místo dosadila svazky tlakových lahví o průměru 360 milimetrů, jejichž celkový objem činí 3430 litrů. To představuje zásobu asi 530 kilogramů CNG.

"Jde o první využití CNG v železniční dopravě s cestujícími. Dříve tato lokomotiva jezdila na vlečkách a na posunu," vysvětlil ředitel společnosti Vítkovice doprava Zdeněk Trejbal a dodal, že provoz lokomotivy je výrazně levnější.

Úspora o 40 procent

Za jednu motohodinu vlak spotřebuje asi deset kilogramů CNG, což její provoz oproti lokomotivám s podobnými parametry na naftu zlevňuje o zhruba 40 procent. Kromě toho je provoz ekologický, protože lokomotiva neprodukuje žádné prachové částice a má výrazně nižší emise oxidu dusíku, oxidu uhličitého a uhelnatého.


Denně jezdí celkem třikrát do Hlučína a zpět (15. ledna 2015, Filip Vlček).

Domovskou stanicí lokomotivy označené jako 714.801 je nádraží Opava-východ, v jehož blízkosti má společnost Vítkovice Machinery Group záměr vybudovat stacionární plnící stanici CNG. Plnit by se tady měla nejen samotná lokomotiva, ale také autobusy příměstského dopravce či motoristé. Zatím musí lokomotiva využívat mobilní plničku v depu, která je umístěná na vagonu.

Ujede až 1500 kilometrů

Lokomotiva je nasazována na trati číslo 317 z Opavy do Hlučína a jezdí na třech párech osobních vlaků. Na jedno naplnění dokáže lokomotiva ujet až 1500 kilometrů, což představuje přibližně 23 jízd v trase Opava - Hlučín a zpět. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku, které dojezd logicky sníží.


Zájem médií byl velký (15. ledna 2015, Filip Vlček).

České dráhy nyní vyčkají na vyhodnocení provozu a pak se rozhodnou, co dál. "Takové lokomotivy nemohou jezdit všude. Například je nemůžeme nasazovat na elektrifikované tratě. Obstát by ale mohla na slabších regionálních tratích," řekl při oficiálním představení ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD Miroslav Klich.

Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík pak dodal, že už je vyrobená druhá lokomotiva na CNG. "Už vybíráme trať, na které budeme zkoušet dál. Lokomotiva na CNG je zřejmě světový unikát. Hledali jsme ve světě a skutečně jsme první v České republice a nejspíš také v Evropě," řekl.


Pohled na stanoviště strojvedoucího (15. ledna 2015, Filip Vlček).

Vítkovice očekávají, že pokud se pilotní zkušební provoz lokomotivy osvědčí, České dráhy začnou uvažovat o možnostech dalších přestaveb těchto lokomotiv a jejich následném nasazení do provozu.

Do Hlučína a zpět třikrát denně

České dráhy přestavěnou lokomotivu 714.801 nasazují na nejvíce využívané spoje. Ze stanice Opava-východ tak vlak odjíždí v 5.42, 13.42 a 15.42 hodin, kdy veze čtyři osobní vozy. Zpět z Hlučína odjíždí v 6.30, 14.30 a 16.30 hodin. V mezičase ji České dráhy využívají pro posun na vlečce v Opavě.

Na facebookové stránce Vlčoun.cz zhlédněte video z prezentace nové lokomotivy včetně dalších záběrů (přímý link ZDE).


Vlak před odjezdem z Hlučína (15. ledna 2015, Filip Vlček).

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!