Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

Aktuální číslo

Z čísla 3/2017 vybíráme:
- Czechbus již posedmé
- Nízkopodlažní Olomouc
- Stávka regionálních dopravců
- Liberecký přesmyk
- a tradičně také aktuality...

Aktuální čas

Sestavuji aktuální kalendář ...

Tento i původní web
navštívilo tolik návštěvníků:[CNW:Counter](údaj je pouze orientační)

V Ústí chtějí zachovat dva historické trolejbusy

ÚSTÍ NAD LABEM - Většina dopravních podniků se v posledních letech uchyluje k historii a zachovává si historická vozidla. Ústí nad Labem je zatím jedno z měst, které historické vozy nemá. Ale stav se mění.

Současný záměr počítá se zachováním dvou trolejbusů, a to vozidel evidenčních čísel 403 a 501. I nad nimi ale visí otazník...


Kloubový trolebus ev.č. 501 v Krásném Březně (5. června 2014, Filip Vlček).

Ústecký dopravní podnik za dva roky oslaví 120 let provozu městské hromadné dopravy. V tuto chvíli přitom ještě nemá nic, čím by historii městské hromadné dopravy připomněl. Tramvajovou dopravu připomíná pár metrů kolejí v ulicích Bilinská a V Jirchářích, ale ničím jiným se dopravní podnik pochlubit nemůže. Proto se dlouhodobě hovoří o vytvoření sbírky historických vozidel.

"Snahou dopravního podniku je zachovat trolejbus typu 14Tr ev.č. 403 a kloubový trolejbusy 15Tr ev.č. 501. Tato vozidla jsou odstavena z pravidelného provozu, ale pro realizaci tohoto záměru nebyla zlikvidována," uvedla Jana Dvořáková ze sekretariátu Dopravního podniku města Ústí nad Labem. K zachování kloubového trolejbusu byl ponechán i trolejbus ev.č. 524 jako zdroj náhradních dílů. Ještě v únoru 2015 se přitom hovořilo také o zachování kloubové Karosy ev.č. 374.

Čtěte také...
- Chobot: Nebýt obnovy, nemáme čím jezdit (vydáno 11. února 2015).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Jediný zástupce trolejbusu typu 14Tr v Ústí (2. září 2014, Filip Vlček).

Výkonný ředitel dopravního podniku Libor Turek v rozhovoru pro Informační portál Vlčoun.cz v loňském roce zmínil také tramvaj Tatra T2, kterou dopravní podnik odkoupil a má ji deponovanou pod přístřeškem v předlické vozovně autobusů. Původní záměr byl tramvaj ve spolupráci s městem zrekonstruovat a umístit jako památník na rondel na Bukově. Vzhledem k vysokým finančním nákladům bylo od této myšlenky upuštěno. V roce 2014 byla zvažována možnost její přestavby na restaurační zařízení, ale ani tento záměr nebyl realizován. 

Poslední snahy tramvaj rekonstruovat proběhly na začátku roku 2015. "Uskutečnily se návštěvy i prohlídky zástupců města i muzea, ale již dále nebyl předložen další postup. Vzhledem k výši očekávaných nákladů a vysokým odborným nárokům se tématem případné rekonstrukce nemůže dopravní podnik zabývat sám, ale je třeba součinnosti více subjektů," vysvětlil před rokem Libor Turek.


Pohled na zadní část trolejbusu ev.č. 501 ve vozovně (18. září 2016, Filip Vlček).

Hlavním problémem pro zachování historických vozidel je podle dopravního podniku jejich financování. "V tuto chvíli se připravuje prezentace pro vedení města s možností získání dotace. Snažíme se prověřovat i další možnosti financování," doplnila Jana Dvořáková s tím, že z provozních peněz na údržbu vozidlového parku není možné opravy a následné udržování historických trolejbusů v provozu realizovat.

Dílčí oprava nestačí, náklady jsou do milionů

Náklady na opravy vozidel se pohybují řádově v milionech korun, dílčí opravy bez zásadní opravy rámu a karoserie totiž nemají smysl. "Jediná cesta je kompletní odstrojení vozidla, otryskání, vyvaření a případné vyztužení karoserie a zpětné nastrojení s maximálním využitím původních dílů," vylíčila postup Dvořáková. Pro následný provoz je reálné provedení v takzvaném retro stylu, které vystihne například stav vozu v době zahájení provozu. Důležité je také doplnění všech nutných bezpečnostních prvků dle platné legislativy a norem.


Ostravský dopravní podnik má mezi historickými vozy i Karosu (9. září 2017, Filip Vlček).

Pomineme-li bohaté sbírky historických vozidel ve velkých městech, jako je Praha nebo Brno, tak například sousední disponují historickým trolejbusem typu 9Tr a historických autobusem Škoda. Také České Budějovice před lety zrenovovaly jeden z prvních kloubových trolejbusů 15Tr, kde ovšem historický styl připomíná pouze nátěr, zatímco do čela, na bok a do zádi dopravní podnik přidal digitální informační panely. Samostatnou kapitolou jsou také Pardubice, kde je zachováván jeden kloubový trolejbus Škoda Sanos.

Pokračovat bychom mohli také na Moravě a ve Slezsku. Ostravský dopravní podnik má bohatý depozitář historických vozidel, dokonce se plánuje výstavba muzea MHD. Dopravní společnost Zlín - Otrokovice má nejen historické trolejbusy, ale i autobus RTO s vlečkou a olomoucký dopravní podnik má ve svém stavu funkční historickou tramvaj. Opava na vzniku historických vozidel pracuje, zatím prezentuje nepojízdnou věrohodnou repliku tramvaje.


Poslední novinkou v Ostravě je krásná Škoda 17Tr (9. září 2017, Filip Vlček).

Většina dopravních podniků se historickými tramvajemi, trolejbusy i autobusy pak prezentuje při nejrůznějších dopravních výročích a akcích, jako jsou například Muzejní noc nebo Dny evropského dědictví. Samozřejmostí jsou také možnosti si objednat jízdu veteránů pro soukromé jízdy, jako například oslavy narozenin nebo svatby.

Čtěte také...
- Liberec oslavil výročí 120 let tramvají i DP (vydáno 8. září 2017).
- Průvodčí: Do vlečky nastupují děti i pamětníci (vydáno 12. srpna 2017).
- Raildays: DP Ostrava zrenovoval trolejbus 17Tr (vydáno 21. června 2017).
- Ostrava plánuje muzeum městské dopravy (vydáno 2. května 2017).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Nepojízdná, ale nádherná tramvaj opavského DP (28. září 2017, Filip Vlček).

Ústecký kraj teď

zdroj: http://www.kr-ustecky.cz/

zdroj: http://www.chmi.cz/

Počasí Ústí nad Labem - Slunečno.cz

Redakce Ústí nad Labem:

210 vysocina
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- František Živnůstka
- David Koritenský
- Margita Koritenská
- Michal Fořt
- Ladislav Grepl

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Souhlasíte se zákazem kouření na zastávkách městské dopravy?
 

Naši mediální partneři:

    

20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy působící v dopravě:

20160301 banner down 01 20160301 banner down 02 20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak několik tisíc návštěvníků? Napište nám na mail marketing@vlcoun.cz a dozvíte se více!