Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 V Plzeňském kraji je flotila
RegioFoxů kompletní

 Kolínská MHD prošla
změnami, zůstává zdarma

 Na Masarykově nádraží
vznikají nová nástupiště

 Na Nové Dvory tramvaje
mohou vyjet za tři roky

Tramvaje se vrátily do nové vozovny Hloubětín

PRAHA - Již týden vyjíždí pražské tramvaje, po pětileté přestávce vynucené demolicí a následnou modernizací, z vozovny Hloubětín. Dopravní podnik ji nechal postavil úplně novou, stavba vyšla na 1,9 miliardy.

Nová vozovna je navíc technicky připravena na deponování nových tramvají 52T, které dorazí do Prahy již v dubnu. Nyní se chystá rekonstrukce vozovny Žižkov...


Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Výstavba hlavní části vozovny zahrnující novou halu pro odstavování a opravu tramvají, přestavbu a modernizaci většiny areálu začala v září 2022. Hlavní částí stavby vozovny Hloubětín je nová hala s 22 kolejemi. Je rozdělena na halu pro odstav se sedmnácti kolejemi a s kapacitou až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů a halu údržby s kolejemi číslo 18 až 22 se šesti stanovišti a kapacitou až 12 článkových vozidel. Obě části jsou stavebně odděleny, čímž se zmenšil prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení, což znamená úsporu energií. Hala sloužící pro odstav tramvají bude pouze temperována na teplotu zhruba 5 stupňů Celsia.

Hala údržby je vybavena nejmodernější technologií pro údržbu nízkopodlažních tramvají, včetně lávek, zvedáků i boxu pro lakování komponentů pláště tramvají. Současně s výstavbou nové haly byla opravena a doplněna venkovní kolejová harfa a vybudováno nové trolejové vedení v celé vozovně. Celkem tak bylo položeno 4038 metrů kolejí a 6077 metrů trolejového vedení. Střecha nové haly je osazena fotovoltaickými panely s možností případného dalšího rozšíření. Elektrická energie v nich vyrobena bude pokrývat spotřebu elektřiny potřebnou na vlastní provoz vozovny. Na jižní a východní fasádě jsou nainstalovány solární panely k teplovzdušnému dotápění haly údržby. K mytí tramvají v Hloubětíně bude využívána dešťová voda.


Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Kromě nové haly pražský dopravní podnik postavil v areálu vozovny Hloubětín další budovy pro Vrchní stavbu a pro Vnitropodnikovou dopravu DPP, které budou v Hloubětíně mít servisní zázemí pro nákladní a speciální automobily. Jedná se o několikapatrové budovy s garážemi, dílnami, sklady i kancelářskými prostory a zázemím pro obě provozovny DPP. Modernizací prošla také původní hala denního ošetření, ze které zůstal pouze skelet. Dostala nejen novou fasádu, ale také kompletně vnitřní vybavení včetně kolejí, lávek i moderní myčky, která bude umět využívat dešťovou vodu. Parkové a sadové úpravy se týkaly celkové plochy 6 365 m2, zhotovitelé v rámci nich vysadili 17 stromů a 3214 keřů a květin.

Z vozovny budou vyjíždět i nové tramvaje 52T

"Hlavní město Praha má jako jednu ze svých priorit ekologickou a energetickou ohleduplnost k městu. Projekty, jako je tento, proto maximálně podporuji a věřím, že jich bude rychle přibývat. Tramvajová doprava je navíc úlevou pro dopravu v celé Praze, na které je stále co vylepšovat," řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda. Skutečný provoz nová vozovna Hloubětín zahájila již v pátek 21. března večer, kdy do vozovny zatáhla vůbec první tramvaj. Konkrétně šlo symbolicky o 1. pořadí linky číslo 8, která do vozovny dojela v 18.18 hodin. 


Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

"Dokončení modernizace vozovny Hloubětín přichází právě včas. Stavíme totiž v Praze tramvajové tratě jako o závod. Máme v ruce stavební povolení na nové tratě Počernická, Malovanka - Strahov, Olšanská - Habrová, Libuš - Nové Dvory a Muzeum. Revitalizujeme a stavíme novou trať v horní části Václavského náměstí a chystáme tramvajový okruh zahrnující i rozestavěný Dvorecký most. Kupujeme také nové moderní tramvaje 52T a ty samozřejmě musíme mít kam dát. Nová vozovna Hloubětín tedy upevní naši pozici jedné z nejlepších MHD na planetě," doplnil první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. 

V návaznosti na zahájení provozu nové vozovny Hloubětín došlo ke změně organizace vypravení a zatahování některých linek. Z Hloubětína tak vyjíždí většina pořadí na linkách číslo 7, 8, 12, 17 a 31. Naopak většina hloubětínských pořadí na lince číslo 19 vypravovaných doposud z Hostivaře přešla pod vozovnu Strašnice. Změny ve vypravení jednotlivých linek nemají žádný dopad na jízdní řády. Během uplynulého víkendu se do vozovny Hloubětín manipulačními jízdami přesunul i zbytek tramvají, které nebyly vypraveny v pátek do provozu. Současně se přestěhovala technika a vozidla provozoven Vrchní stavby a Vnitropodnikové dopravy do nově vybudovaných objektů v areálu vozovny Hloubětín.

Čtěte také...
Depo Hloubětín čeká odstřel, pak nová stavba (vydáno 15. ledna 2018)
Začala stavba vozovny tramvají v Hloubětíně (vydáno 9. listopadu 2020)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

"Zprovoznění nové vozovny Hloubětín má pro Dopravní podnik hlavního města Prahy dva důležité pozitivní aspekty. Končí bezmála šestiletý exil kolegů, kteří se bez ohledu na roční období a počasí museli starat o hloubětínské tramvaje dočasně odstavené pod širým nebem na velkokapacitním kolejišti v Ústředních dílnách v Hostivaři. Přesunem do nejmodernějšího provozu dopravního podniku se jim skokově zlepší pracovní podmínky. Druhým pozitivem je výrazné zkrácení takzvaných jalových kilometrů při vypravování a zatahování jednotlivých spojů," zdůraznil generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy říká Ladislav Urbánek.

Slavnostní zprovoznění tak zakončilo jedenáctiletou anabázi přípravy investiční akce, která začala v roce 2013 zjištěním problému se střechou haly pro odstav, pokračovala v roce 2014 studií proveditelnosti, v lednu 2018 ukončením vypravování z haly, v červnu 2019 ukončením vypravování a vystěhováním tramvají z Hloubětína a v tom samém roce v srpnu odstřelem střechy haly. "Těší mě, že máme připravenou moderní vozovnu pro nové tramvaje 52T. První vozy očekáváme v Praze v nejbližších týdnech. Zcela logicky nové vozy patří do nové vozovny," dodal technický ředitel Jan Šurovský.


Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Na projektu nové vozovny Hloubětín začal dopravní podnik pracovat v roce 2014 studií proveditelnosti. V roce 2017 získal na novou stavbu kladné pravomocné stanovisko posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA, v roce 2018 územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny. Na jaře 2019 dopravní podnik v areálu Ústředních dílen v Hostivaři vybudoval a zprovoznil velkokapacitní odstavné kolejiště pro dočasný odstav hloubětínských tramvají, protože již 28. června 2019 došlo k ukončení vypravování tramvají z Hloubětína. Samotný odstřel vozovny proběhl 24. srpna 2019. Samotná výstavba nové vozovny Hloubětín začala po přípravných pracech 7. září 2022.

V květnu začne modernizace vozovny Žižkov

Celkové náklady na výstavbu nové vozovny Hloubětín činí téměř 1,9 miliardy korun bez DPH. Tato částka zahrnuje i předchozí etapy, to jest přípravu projektu, bourání staré deponovací haly, odvoz sutin a výstavbu nového energocentra. Stavební práce na zvelebování pražských tramvajových vozoven tím neskončily, ba naopak, a odstavné kolejiště v Hostivaři opět ožije. "Již v květnu bude zahájena rekonstrukce části vozovny Žižkov, takže tím se zase nějaké tramvaje na odstavné kolejiště podívají," nastínil další investice technický ředitel Jan Šurovský. 


Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!