Tramvaje se vrátily do nové vozovny Hloubětín
PRAHA - Již týden vyjíždí pražské tramvaje, po pětileté přestávce vynucené demolicí a následnou modernizací, z vozovny Hloubětín. Dopravní podnik ji nechal postavil úplně novou, stavba vyšla na 1,9 miliardy.
Nová vozovna je navíc technicky připravena na deponování nových tramvají 52T, které dorazí do Prahy již v dubnu. Nyní se chystá rekonstrukce vozovny Žižkov...
Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Výstavba hlavní části vozovny zahrnující novou halu pro odstavování a opravu tramvají, přestavbu a modernizaci většiny areálu začala v září 2022. Hlavní částí stavby vozovny Hloubětín je nová hala s 22 kolejemi. Je rozdělena na halu pro odstav se sedmnácti kolejemi a s kapacitou až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů a halu údržby s kolejemi číslo 18 až 22 se šesti stanovišti a kapacitou až 12 článkových vozidel. Obě části jsou stavebně odděleny, čímž se zmenšil prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení, což znamená úsporu energií. Hala sloužící pro odstav tramvají bude pouze temperována na teplotu zhruba 5 stupňů Celsia.
Hala údržby je vybavena nejmodernější technologií pro údržbu nízkopodlažních tramvají, včetně lávek, zvedáků i boxu pro lakování komponentů pláště tramvají. Současně s výstavbou nové haly byla opravena a doplněna venkovní kolejová harfa a vybudováno nové trolejové vedení v celé vozovně. Celkem tak bylo položeno 4038 metrů kolejí a 6077 metrů trolejového vedení. Střecha nové haly je osazena fotovoltaickými panely s možností případného dalšího rozšíření. Elektrická energie v nich vyrobena bude pokrývat spotřebu elektřiny potřebnou na vlastní provoz vozovny. Na jižní a východní fasádě jsou nainstalovány solární panely k teplovzdušnému dotápění haly údržby. K mytí tramvají v Hloubětíně bude využívána dešťová voda.
Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Kromě nové haly pražský dopravní podnik postavil v areálu vozovny Hloubětín další budovy pro Vrchní stavbu a pro Vnitropodnikovou dopravu DPP, které budou v Hloubětíně mít servisní zázemí pro nákladní a speciální automobily. Jedná se o několikapatrové budovy s garážemi, dílnami, sklady i kancelářskými prostory a zázemím pro obě provozovny DPP. Modernizací prošla také původní hala denního ošetření, ze které zůstal pouze skelet. Dostala nejen novou fasádu, ale také kompletně vnitřní vybavení včetně kolejí, lávek i moderní myčky, která bude umět využívat dešťovou vodu. Parkové a sadové úpravy se týkaly celkové plochy 6 365 m2, zhotovitelé v rámci nich vysadili 17 stromů a 3214 keřů a květin.
Z vozovny budou vyjíždět i nové tramvaje 52T
"Hlavní město Praha má jako jednu ze svých priorit ekologickou a energetickou ohleduplnost k městu. Projekty, jako je tento, proto maximálně podporuji a věřím, že jich bude rychle přibývat. Tramvajová doprava je navíc úlevou pro dopravu v celé Praze, na které je stále co vylepšovat," řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda. Skutečný provoz nová vozovna Hloubětín zahájila již v pátek 21. března večer, kdy do vozovny zatáhla vůbec první tramvaj. Konkrétně šlo symbolicky o 1. pořadí linky číslo 8, která do vozovny dojela v 18.18 hodin.
Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
"Dokončení modernizace vozovny Hloubětín přichází právě včas. Stavíme totiž v Praze tramvajové tratě jako o závod. Máme v ruce stavební povolení na nové tratě Počernická, Malovanka - Strahov, Olšanská - Habrová, Libuš - Nové Dvory a Muzeum. Revitalizujeme a stavíme novou trať v horní části Václavského náměstí a chystáme tramvajový okruh zahrnující i rozestavěný Dvorecký most. Kupujeme také nové moderní tramvaje 52T a ty samozřejmě musíme mít kam dát. Nová vozovna Hloubětín tedy upevní naši pozici jedné z nejlepších MHD na planetě," doplnil první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
V návaznosti na zahájení provozu nové vozovny Hloubětín došlo ke změně organizace vypravení a zatahování některých linek. Z Hloubětína tak vyjíždí většina pořadí na linkách číslo 7, 8, 12, 17 a 31. Naopak většina hloubětínských pořadí na lince číslo 19 vypravovaných doposud z Hostivaře přešla pod vozovnu Strašnice. Změny ve vypravení jednotlivých linek nemají žádný dopad na jízdní řády. Během uplynulého víkendu se do vozovny Hloubětín manipulačními jízdami přesunul i zbytek tramvají, které nebyly vypraveny v pátek do provozu. Současně se přestěhovala technika a vozidla provozoven Vrchní stavby a Vnitropodnikové dopravy do nově vybudovaných objektů v areálu vozovny Hloubětín.
Čtěte také...
- Depo Hloubětín čeká odstřel, pak nová stavba (vydáno 15. ledna 2018)
- Začala stavba vozovny tramvají v Hloubětíně (vydáno 9. listopadu 2020)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
"Zprovoznění nové vozovny Hloubětín má pro Dopravní podnik hlavního města Prahy dva důležité pozitivní aspekty. Končí bezmála šestiletý exil kolegů, kteří se bez ohledu na roční období a počasí museli starat o hloubětínské tramvaje dočasně odstavené pod širým nebem na velkokapacitním kolejišti v Ústředních dílnách v Hostivaři. Přesunem do nejmodernějšího provozu dopravního podniku se jim skokově zlepší pracovní podmínky. Druhým pozitivem je výrazné zkrácení takzvaných jalových kilometrů při vypravování a zatahování jednotlivých spojů," zdůraznil generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy říká Ladislav Urbánek.
Slavnostní zprovoznění tak zakončilo jedenáctiletou anabázi přípravy investiční akce, která začala v roce 2013 zjištěním problému se střechou haly pro odstav, pokračovala v roce 2014 studií proveditelnosti, v lednu 2018 ukončením vypravování z haly, v červnu 2019 ukončením vypravování a vystěhováním tramvají z Hloubětína a v tom samém roce v srpnu odstřelem střechy haly. "Těší mě, že máme připravenou moderní vozovnu pro nové tramvaje 52T. První vozy očekáváme v Praze v nejbližších týdnech. Zcela logicky nové vozy patří do nové vozovny," dodal technický ředitel Jan Šurovský.
Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Na projektu nové vozovny Hloubětín začal dopravní podnik pracovat v roce 2014 studií proveditelnosti. V roce 2017 získal na novou stavbu kladné pravomocné stanovisko posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA, v roce 2018 územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny. Na jaře 2019 dopravní podnik v areálu Ústředních dílen v Hostivaři vybudoval a zprovoznil velkokapacitní odstavné kolejiště pro dočasný odstav hloubětínských tramvají, protože již 28. června 2019 došlo k ukončení vypravování tramvají z Hloubětína. Samotný odstřel vozovny proběhl 24. srpna 2019. Samotná výstavba nové vozovny Hloubětín začala po přípravných pracech 7. září 2022.
V květnu začne modernizace vozovny Žižkov
Celkové náklady na výstavbu nové vozovny Hloubětín činí téměř 1,9 miliardy korun bez DPH. Tato částka zahrnuje i předchozí etapy, to jest přípravu projektu, bourání staré deponovací haly, odvoz sutin a výstavbu nového energocentra. Stavební práce na zvelebování pražských tramvajových vozoven tím neskončily, ba naopak, a odstavné kolejiště v Hostivaři opět ožije. "Již v květnu bude zahájena rekonstrukce části vozovny Žižkov, takže tím se zase nějaké tramvaje na odstavné kolejiště podívají," nastínil další investice technický ředitel Jan Šurovský.
Zahájení provozu v nové vozovně Hloubětín (21. března 2025, Vlčoun/Filip Vlček)