Začala stavba vozovny tramvají v Hloubětíně
PRAHA - Začala stavba vozovny v Hloubětíně. Stavební práce se v současné době ale nebudou soustředit na samotnou stavbu haly, ale na technologické objekty. V první etapě postaví samostatně stojící energocentrum a měnírnu.
Stavba potrvá zhruba 10 měsíců, předpokládané celkové náklady první etapy výstavby nové vozovny Hloubětín jsou zhruba 120 milionů...
Pohled do prostor původní haly vozovny (4. listopadu 2020, DPP/Daniel Šabík)
Stavba nového energocentra a měnírny vozovny Hloubětín začala skrývkou povrchové zeminy a terénními úpravami parcel. Zítra budou práce pokračovat na zakládání stavby, DPP zahájí vrtání pilot, na kterých bude budova energocentra stát. V rámci stavby dopravní podnik zrealizuje také přeložky kanalizace, horkovodu, slaboproudového vedení, datových kabelů CETINu. Pražský dopravní podnik vybuduje také novou trafostanici, rozvodnu, kabelovody pro PRE, dráhové kabelovody a veškeré přípojky potřebné pro provoz vozovny.
Nové energocentrum počítá se zpracováváním energie z fotovoltaických článků, které Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje osadit na část připravované tramvajové haly. Energii z obnovitelných zdrojů bude dopravní podnik využívat pro potřeby provozu samotné vozovny. Zhotovitelem energocentra a měnírny vozovny Hloubětín jsou společnosti Elektrizace železnic Praha a OHL ŽS ve sdružení Vozovna Hloubětín, EŽ+OHL.
Vizualizace nové tramvajové vozovny v Hloubětíně (nedatováno, DPP)
"První fázi stavby vozovny Hloubětín, což byly bourací a odklízecí práce staré deponovací haly, máme za sebou. Teď máme před sebou pozitivnější kroky: stavbu energocentra a následně i celé nové haly včetně přestavby areálu. Jsem rád, že po zhruba 70 letech vznikne v Praze nová vozovna. Tramvajová síť v Praze patří mezi nejrozsáhlejší na světě, moderní vozovnu si zaslouží. Pražská MHD dostane moderní zázemí s novým vybavením a technologiemi odpovídajícími 21. století," řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
Energocentrum a měnírnu bude dopravní podnik stavět zhruba 300 dnů. "Rádi bychom je zprovoznili do konce letních prázdnin 2021 a hned na to navázali zahájením stavby samotné deponovací haly pro tramvaje. V současnosti připravujeme veřejnou zakázku na zhotovitele zbylých etap, tedy nové deponovací haly a přestavby zbytku areálu. Chystáme se ji vypsat na začátku příštího roku. Dokončení celé stavby a zprovoznění nové vozovny Hloubětín plánujeme na konec roku 2022," doplnil generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.
Začala stavba energocentra, první etapy stavby vozovny (4. listopadu 2020, DPP/Daniel Šabík)
Nové energocentrum a měnírna po svém zprovoznění nahradí současné dosluhující technologické zařízení, které je umístěno v přístavku zbourané deponovací haly. V připravované vozovně Hloubětín bude energocentrum, měnírna, trafostanice a rozvodna v samostatném objektu, stavebně nezávislém na zbytku vozovny, což zjednoduší jakékoliv opravy, rekonstrukce nebo rozšíření v budoucnu. Budované energocentrum bude teplem zásobovat veškeré provozy ve vozovně Hloubětín, měnírna pak napájet přilehlou tramvajovou trať.
Projekt nové vozovny Hloubětín je v přípravě od roku 2016. V roce 2017 dopravní podnik získal na novou stavbu kladné stanovisko vlivu na životní prostředí EIA, o rok později územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny. Odstřel střešní konstrukce původní deponovací haly pro tramvaje proběhl v srpnu loňského roku a do letošního března v areálu prováděl bourací a odklízecí práce. Loni v dubnu dopravní podnik získal pravomocné stavební povolení pro první etapu stavby nové vozovny Hloubětín, tedy pro energocentrum, a letos také pro všechny ostatní etapy výstavby.
Odstavné koleje zatím končí před bývalou halou (4. listopadu 2020, DPP/Daniel Šabík)