Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

V republice jezdilo přes dvě stě tramvají T6A5

ČESKÁ REPUBLIKA - Ostrava definitivně odstavila poslední provozní tramvaje typu Tatra T6A5. V České republice se s nimi bylo možné svézt pouze ve třech největších městech, kromě zmíněné Ostravy ještě také v Praze a Brně...

A právě Brno se stává posledním provozovatelem 'té šestek'. Ve svém vozovém parku jich má celkem 48 provozních, z toho 28 původně z Prahy...


Pohled na pražskou tramvaj T6A5 na lince číslo 22 (11. července 2009, Vlčoun/Filip Vlček)

Napříč Českou republikou jezdilo přes dvě stovky tramvají typu T6A5. Nejvíce těchto tramvají bylo dodáno do hlavního města, kam v průběhu let 1995 až 1997 dorazilo pro Dopravní podnik hlavního města Prahy celkem 150 kusů tramvají T6A5. Tyto moderní vozy s dvojkřídlými výklopnými dveřmi, ručním řadičem či moderním informačním systémem bylo možné spatřit na všech linkách. Vypravovány byly jako sólo, tak i v soupravách, přičemž jezdily pouze na přední pantograf. Pouze v rámci zátěžové zkoušky dokončované tramvajové tratě na Sídliště Barrandov byly spřaženy do trojice. Takto ale jezdily jen 1. listopadu 2003 a výhradně bez cestujících.

V Praze také došlo k vůbec prvnímu vyřazení této tramvaje, kdy v září 2008 došlo ke střetu tramvaje se sanitkou. Tramvaj vykolejila a bokem narazila do zdi vrátnice motolské vozovny. Masívní vyřazování tramvají tohoto typu pak začalo o několik let později v roce 2015 v souvislosti s nákupem nových nízkopodlažních tramvají. Poslední tramvaje tohoto typu v pravidelném provozu svezly cestující dne 19. června 2021. Dopravní podnik hlavního města Prahy si v rámci sbírky historických vozidel ponechal dva vozy, které příležitostně nasazuje na retrolinku číslo 23. 

Čtěte také...
Vysloužilé tramvaje T6A5 poputují do Sofie (vydáno 7. března 2017)
Legendární T6A5 v Praze už příští rok dojezdí (vydáno 23. září 2019)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Před vyřazením jezdily tramvaje T6A5 na lince 32 (12. července 2019, Vlčoun/Filip Vlček)

V roce 2016 se první dvacítku z vyřazených tramvají podařilo prodat. Zájem projevil dopravní podniku v bulharské Sofii. Postupně se pak dařilo další tramvaje prodávat do dalších měst napříč Evropou. Několik tramvají bylo darováno po vypuknutí bojů na Ukrajině do ukrajinského Charkova. Část z nich byla sice poškozena při bombardování charkovské vozovny, další vozy ale v provozu jezdí dodnes. Rovnou třicítku vyřazených 'té šestek' ve dvou várkách v letech 2019 a 2020 odkoupil brněnský dopravní podnik, který tak posílil svoji flotilu tramvají stejného typu. 

Historie tramvají T6A5 v Brně se začala psát stejně jako v Praze v roce 1995. Brněnský dopravní podnik ovšem pořídil pouhou dvacítku těchto tramvají, kterou do provozu zařadil až v průběhu roku 1996. Také brněnské tramvaje typu T6A5 byly vybaveny dvoukřídlými dveřmi s poptávkovým otevíráním dveří, moderním informačním systémem BUSE a celkově se příliš od těch pražských nelišily. Dopravní podnik Brno tyto tramvaje vypravoval pouze ve spřažených soupravách, a tak se některé vozy určené jako zadní lišily. Nebyly vybaveny například čelním panelem či klimatizací kabiny řidiče. Ten byl doplňován až při modernizaci probíhající od roku 2015. 

Čtěte také...
Pražské T6A5 mají v Brně vyjet do podzimu (vydáno 24. července 2019)
Dalších dvacet T6A5 putuje z Prahy do Brna (vydáno 22. září 2020)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Prosvítající původní pražské evidenční číslo již v Brně (22. srpna 2020, Vlčoun/Filip Vlček)

Zatímco Praha se tramvají T6A5 zbavila před dvěma lety a Ostrava je odstavuje právě dnes 29. června 2023, jihomoravská metropole s nimi počítá i v budoucnu. Však tvoří šestinu vozového parku tramvají, a to není málo. Z původních brněnských dvaceti tramvají tohoto typu jezdí v Brně plný počet, z dalších třiceti odkoupených od Dopravního podniku hlavního města Prahy je v provozu 28 vozidel, zbývající dva byly využity jako zdroj náhradních dílů. Brněnský dopravní podnik se tak s počtem 48 provozních tramvají typu T6A5 stane od pátku 30. června jediným dopravním podnikem v České republice, který stále vypravuje tyto tramvaje. 

První ostravské tramvaje byly pořízeny v roce 1994, do roku 1998 pak bylo dodáno celkem 38 vozů. Oproti Praze a Brnu byly vybaveny čtyřkřídlými dveřmi, první desítka tramvají typu T6A5 pak ještě neměla ani informační panely BUSE. Místo toho vozy jezdily s kostkou s číslem linky známou například z tramvají typu KT8D5. Ta byla, společně s čelní cedulovou orientací, odstraněna a nahrazena informačními panely v roce 1996. Rozdílný byl také nátěr. Zatímco pražské a brněnské vozy si udržely nátěr alá Patrik Kotas, ostravské vozy byly opatřeny klasický modro bílo žlutým nátěrem. 


Odlišnost brněnských tramvají lze porovnat s první fotkou (16. srpna 2017, Vlčoun/Filip Vlček)

Když tramvaje stejného typu končily v hlavní městě, Informační portál Vlčoun.cz se kromě Brna, které odkoupilo několik desítek těchto tramvají, se stejným dotazem obrátil také právě na ostravský dopravní podnik. Ten o vyřazované tramvaje zájem neměl. "V rámci další modernizace vozového parku budou T6 naopak postupně vyřazovány," potvrdila tehdejší tisková mluvčí ostravského dopravního podniku. Ta také uvedla, že poslední tramvaje tohoto typu dojezdí v roce 2024. Vůbec první tramvaje tohoto typu v Ostravě byly vyřazeny v roce 2019, šlo o soupravu vozů ev.č. 1131 a 1135. Masívní vyřazování začalo prakticky ze dne na den v roce 2022 po dodávkách tramvají Škoda 39T. 

Zatímco ještě v roce 2020 bylo z původního počtu 38 vozidel v provozu celkem 34 vozidel, které byly navíc vypravovány z vozovny Poruba na linky číslo 1, 2, 4, 7, 8, 11 a 17, v posledních měsících provozu pak bývá šest vozidel nasazováno na linky číslo 1, 2 a X3. A právě linka X3 se stala pro tramvaje T6A5 pomyslnou konečnou stanicí. Poslední cestující se svezli dnes na lince X3 spojující zastávku Poruba vozovna přes Svinov s Mariánským a Mírovým náměstím a smyčkou Dubina. I ostravský dopravní podnik si ale ponechává jeden vůz jako muzejní, a to s evidenčním číslem 1111.

Čtěte také...
Vyřazování ostravských T6A5 začne za pět let (vydáno 20. listopadu 2019)
Tramvaje T6A5 čeká v Ostravě již jen pár dnů (vydáno 19. června 2023)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Muzejní tramvaj T6A5 ev.č. 1111 ostravského DP (28. května 2022, Vlčoun/Filip Vlček)

Česká republika teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!