Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Vsetínské nádraží letos
čeká velká proměna

 Ostravské Stadlerky samy
zastaví před překážkou

 Liberečany vozí čtveřice
nových autobusů SOR

Před rokem začalo omezování veřejné dopravy

ČESKÁ REPUBLIKA - Koronavirová pandemie, která ovládla svět, se zapsala také do chodu dopravy. V těchto dnech přesně před rokem se radikálně změnilo fungování veřejné dopravy takřka ve všech koutech republiky.

Informační portál Vlčoun.cz nabízí čtenářům připomínku prvních nejnáročnějších dnů, které se zapsaly do historie veřejné dopravy...


Zákaz vstupu do přední části autobusů v Praze (13. března 2020, čtenář Jaroslav)

Zatímco ještě počátkem března nic nenasvědčovalo tomu, že se doprava bude muset nějak radikálně měnit, o pár dnů později bylo všechno jinak. České dráhy například od 17. března zrušily všechny spoje SC Pendolino, cestující tak byli odkázáni na ostatní spoje InterCity nebo Expresy. Současně s tím pak vlakvedoucí přestali prodávat jízdenky ve vlacích. Postupně se pak k přidávala další omezení. V době největší krize jezdilo po kolejích české železnice až o 30% méně spojů. 

S městskou hromadnou dopravou se na několik týdnů museli, na základě rozhodnutí daných měst, rozloučit v Litoměřicích a Havlíčkově Brodě. Radikálně se změnila také organizace dopravy v Mladé Boleslavi, kde začaly jezdit pouze dvě speciální linky. V řadě českých měst došlo k omezení noční dopravy. Noční spoje tak přestaly jezdit v Českých Budějovicích, Ústí nad Labem nebo Děčíně, kde navíc zavedli také bezplatnou přepravu. 


Řada českých měst přistoupila k úplnému zrušení MHD (17. března 2020, facebook)

Právě bezplatná přeprava se na mnoha místech České republiky stala po následujících několik týdnů samozřejmostí. Někde o tom rozhodli sami dopravci, jinde města nebo krajské úřady. Dopravní společnosti totiž přestaly cestujícím umožňovat nástup předními dveřmi za účelem minimalizace kontaktu řidičů s cestujícími. V době největší krize v rámci jarní etapy se tak bezplatně přepravovali cestující ve většině krajích republiky a přibližně v polovině systémů městské dopravy.

Ani omezení kontaktu řidičů s cestujícími ovšem nezabránilo tomu, aby do karantény nemusely desítky řidičů. Pravděpodobně nejvíce nakažených evidoval Dopravní podnik hlavního města Prahy. "K dnešnímu dni evidujeme již více než 100 zaměstnanců napříč profesemi, kteří musí zůstat 14 dnů v karanténě," uvedla přesně před rokem tisková mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Právě karanténa byla jeden z prvních důvodů, proč musely spoje v řadě měst začít jezdit podle prázdninových jízdních řádů. Postupně se k tomu přidaly také další důvody, jako byl drastický úbytek cestujících a snížení příjmů z jízdného. 


Napříč republikou přestaly jezdit tisíce spojů (16. března 2020, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

Zatímco dosud byla povinnost nošení roušek ponechána na rozhodnutí jednotlivých měst či dopravních společností, od 19. března 2020 došlo k plošnému nařízení. Vláda totiž nařídila nošení roušek na veřejnosti, což se kromě obchodů, úřadů či zdravotnických zařízení dotklo právě také veřejné dopravy železniční, krajské i městské hromadné. V praxi tak bylo možné chodit bez roušky pouze doma a na vlastním pozemku s dodržením dvoumetrového odstupu od ostatních lidí. Tato povinnost pak platí kromě přibližně tříměsíční letní přestávky dosud. Jen už nestačí rouška, ale je nutný respirátor. 

Po sociálních sítích začínají kolovat solidární akce, které mají za úkol ochránit lidi v takzvané první linii. Mezi nimi jsou také řidiči tramvají, trolejbusů a autobusů, pro které se začínají sbírat nebo rovnou šít látkové roušky. Ty pak jsou předávány jednotlivým dopravním podnikům a společnostem, které je distribuují mezi své řidiče a případně další zaměstnance. 


Zakázán byl nástup předními dveřmi (16. března 2020, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

V prvních dnech, kdy bylo informací plno a ztrácely se jedna za druhou, přinášel Informační portál Vlčoun.cz aktuální informace o jednotlivých změnách průběžně v online zpravodajství doplněným o podrobnější sondy z jednotlivých měst. Právě pro nadmíru informací se ale cestující naučili hledat aktuální informace o opatřeních hledat přímo na webech konkrétních dopravních společností, díky čemu bylo možné ukončit denní online zpravodajství a pokračovat ve zpravodajství průběžně. Připomeňte si tak, Vážení čtenáři, konkrétní změny v těch prvních třech nejnáročnějších dnech.

Čtěte také...
- ONLINE: Města ruší MHD, jinde vyžadují roušky (vydáno 17. března 2020)
- ONLINE: Roušky budou v MHD povinné všude (vydáno 18. března 2020)
- ONLINE: Na veřejnosti, i do MHD, jen v roušce (vydáno 19. března 2020)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Větší či menší omezení v řadě měst trvají dodnes (16. března 2020, čtenář Jaroslav)

Ptáme se vás:

Omezili jste v roce 2020 cestování vlaky Českých drah či jiných dopravců?
 

Naši mediální partneři:

      

20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!