Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

KOMENTÁŘ: Třetí polská nehoda na přejezdu

ČESKÁ REPUBLIKA - Úterní nehoda vlaku s kamionem v Olomouci přinesla pochyby nad tím, jaké vlastně jsou předpisy v Polsku? Za posledních osm let je to totiž už třetí vážná nehoda polského kamionu na českém přejezdu.

/KOMENTÁŘ/ V roce 2015 mimo jiné došlo i ke střetu kamionu s Pendolinem ve Studénce. Skoro, jako kdyby na přejezdech v Polsku platily jiné předpisy...


Tragická nehoda ve Studénce (22. července 2015, Drážní inspekce)

Středeční ráno 22. července 2015. Na železniční přejezd ve Studénce v 7.42 hodin vjíždí polský kamion i přesto, že blikají červená světla. Závory padají. Řidič s kamionem popojel jen o pár metrů, díky čemu si vlastně nevědomky zachránil život. O minutu později se na přejezd vřítí maximální rychlostí Pendolino mířící z Bohumína do Prahy a Františkových Lázní. Sobě řidič život zachránil, třem cestujícím jej ale vzal a dalším téměř dvěma desítkám jej na nějaký čas nebo natrvalo zkomplikoval. Po střetu navíc došlo k menšímu výbuchu a požáru. Doprava na mezinárodním koridoru se na téměř jeden den zastavila. 

U soudu se polský řidič s desetiletou praxí v mezinárodní dopravě obhajoval tím, že když svítí červená světla, může na železniční přejezd vjet. Deník Blesk dokonce ve svém článku ze soudního přelíčení zmínil, že jakmile spadnou závory, pro polského řidiče kamionu to byla jasná informace, že nesmí železniční přejezd opustit. Absurdní argumentaci soud v únoru 2016 smetl ze stolu, řidič dostal trest v podobě 8,5 let odnětí svobody a desetiletý zákaz řízení vozidel v České republice. Omluvy se zranění od řidiče dočkali až po apelování jeho obhájce.

Čtěte také...
Po střetu Pendolina u Studénky zůstali mrtví (vydáno 22. července 2015)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Nehoda ve Frýdku (11. prosince 2015, Městský kamerový systém města Frýdek-Místek)

Páteční ráno 11. prosince 2015. Na železniční přejezd ve Frýdku-Místku v 7.38 hodin přijíždí kamion s polskou registrační značkou. Bez ohledu na blikající červená světla vjíždí na přejezd v době, kdy místem projížděl vlak z Frenštátu pod Radhoštěm do Ostravy. Na kamerovém záznamu, který okamžitě obletěl sociální sítě, je jasné, že řidič kamionu nedbal blikajících červených světel. Ta se spustila 53 sekund před průjezdem vlaku, přičemž kamion se do záběru kamery dostává 12 vteřin před srážkou. Osobní vlak na přejezdu strhl celý návěs kamionu, kabina zůstala jako zázrakem ušetřena. I díky tomu řidič kamionu vyvázl jen s lehčím zraněním, strojvedoucímu i přibližně osmdesáti cestujícím ve vlaku se nic nestalo.

Nakonec i díky tomu, že řidič s policií spolupracoval a přislíbil, že se nebude trestu vyhýbat, současně také s přihlédnutím k tomu, že se k činu a přehlédnutí blikajících červených světel přiznal, dostal nakonec jen dvouletý podmínečný trest se čtyřletým odkladem a pětiletý zákaz řízení vozidel v České republice. 

Čtěte také...
Pátek jedenáctého? Vlaky sejmuly dva kamiony (vydáno 11. prosince 2015)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Nehoda vlaku s kamionem v Olomouci (17. října 2023, HZS Olomouckého kraje)

Stejný scénář, přibližně stejný čas, jen datum jiné. Úterý 17. října 2023. V Olomouci se střetl vlak přijíždějící z Hrubé Vody s kamionem stojícím na přejezdu. České dráhy na sociální síti X uvedly, že díky rychlé reakci vlakvedoucího a strojvedoucího byli všichni cestující včas evakuováni. V době příjezdu zdravotníků tak ve vlaku již nebyl žádný cestující. Celkově bylo zraněno pět osob, z toho 4 byly transportovány do Fakultní nemocnice Olomouc. "Dvě osoby se nadýchaly zplodin hoření, jedna cestující utrpěla pohmoždění krční páteře a řidič kamionu utrpěl úraz hlavy s otřesem mozku," upřesnili odpoledne zdravotníci. Drážní inspekce později dále uvedla, že mezi zraněnými byli i vlakvedoucí osobního vlaku a dva cestující z vlaku.

Zatímco nyní se nehoda obešla bez vážnějších následků na lidském zdraví, došlo k velkým materiálním škodám. Požár zničil kamion, vlakovou soupravu i auto stojící na druhé straně přejezdu. Škody jdou do desítek milionů. "Celková škoda byla odhadnuta na 26,1 milionů korun," vyčíslil předběžnou škodu Martin Drápal. Upozornil ale, že škoda na infrastruktuře železniční a tramvajové dráhy zatím vyčíslena nebyla. Na to, jak k nehodě došlo, si budeme muset ještě nějakou dobu počkat.

Čtěte také...
V Olomouci se střetl vlak s polským kamionem (vydáno 17. října 2023)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Poškozená jednotka Pendolino ve Studénce (22. července 2015, Filip Vlček)

Ale již nyní je jisté, že i olomoucká nehoda má stejného jmenovatele. Na přejezdu opět stál kamion s polskou registrační značkou. Náhoda? Nedalo mi to a oslovil jsem své polské přátele řidiče, aby mi vysvětlili, co se děje v hlavě polských řidičů kamionů při průjezdu přes železniční přejezd. A taky, aby mi potvrdili, že i v Polsku znamenají červená světla stopku. A světe div se - je to tak. A dokonce se jeden z mých přátel natolik rozčílil, že na adresu polských řidičů kteří ignorují červená světla následně padalo jedno vulgární slovo za druhým. 

Jenže, proč polští řidiči kamionů na českých železničních přejezdech chybují? Proč ignorují červená světla a mnohdy i stažené závory? Je to o tom, že se bojí, že nestihnou zboží či materiál do cíle dovézt včas? Nebo prostě jen riskují životy své i životy a zdraví stovek jiných lidí ve vlaku? Nebo je to jen čisté ignorantství předpisů ve státě, kde se řidičům "nemůže nic stát"? Těžko říct. Jisté je jedno. Možná by v Polsku zabraly podobné informační kampaně o bezpečnosti na železničních přejezdech, jako v České republice několikrát do roka prezentuje Správa železnic...

Filip Vlček, šéfredaktor Informačního portálu Vlčoun.cz


Následky nehody v Olomouci (17. října 2023, Drážní inspekce)

Náhodný obrázek

21192994_1395218753859628_7460054129305787587_n.jpg

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!