Při modernizaci opravili i nádraží v Radotíně
PRAHA - Cestování z Prahy směr Beroun je nyní rychlejší a komfortnější. Umožnila to přestavba úseku mezi Smíchovem a Černošicemi. Cestující tu získali nový bezbariérový přístup na nástupiště a také pohodlný nástup do vlaku...
Kratší cestu na zastávku zase ocení obyvatelé Velké Chuchle. Další zlepšení přinese koncem roku dokončení nové nádražní budovy v Radotíně...
Pohled na zrekonstruovanou stanici v Radotíně (28. března 2023, Správa železnic)
"Železnice podél Berounky dostává moderní parametry. Díky tomu zvládne vysoké nároky, které jsou na ni kladeny v rámci pražské příměstské dopravy. Naplno také běží příprava modernizace dalších úseků, už za pár měsíců by měly začít práce mezi Karlštejnem a Berounem," řekl ministr dopravy Martin Kupka. Úsek Praha-Smíchov - Černošice je součástí hlavní dvoukolejné trati Praha - Beroun, jeho modernizace začala v roce 2019. Zejména došlo k rekonstrukci kolejí, trakčního vedení, navýšení kapacity dráhy a zvýšení traťové rychlosti i bezpečnosti železničního provozu. Po zavedení evropského zabezpečovacího zařízení ETCS zde budou vlaky jezdit rychlostí až 140 km/h.
Tento frekventovaný úsek využívají nejen rychlíky a příměstské spoje, ale také nemalý počet nákladních vlaků mířících na Branický most. "Nyní mají k dispozici další čtyřkolejný úsek, na který se vejde mnohem větší počet vlaků než dosud," řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Součástí projektu byla také komplexní rekonstrukce stanice Praha-Radotín, kde vznikla čtyři nová nástupiště. Přístup na ně je zrekonstruovaným podchodem pod celou stanicí a novým podchodem pro pěší v místě zrušeného železničního přejezdu. Bezbariérovost stanice zajišťují výtahy a šikmé rampy. Ve směru na Beroun byl zrušen železniční přejezd v ulici Na Betonce, který nahradil rozšířený podjezd v Prvomájové ulici se dvěma jízdními pruhy a novým podchodem pro pěší s bezbariérovým přístupem.
Cestujícím slouží moderní nástupiště (28. března 2023, Správa železnic)
Mezi další pozitiva stavby patří přesun zastávky Praha-Velká Chuchle blíže k centru této městské části. Tvoří ji dvě nová nástupiště přístupná novým podchodem. Kvůli splnění požadavku na zvýšení kapacity celého úseku vznikla nedaleko přejezdu ve Velké Chuchli nová odbočka Závodiště, která propojila dvě souběžné dvoukolejné tratě. Tím vznikl několik kilometrů dlouhý čtyřkolejný úsek, který končí ve stanici Praha-Radotín. Stávající železniční přejezd ve Velké Chuchli byl v rámci stavby zrekonstruován, nově je zabezpečený závorami v celé šířce silniční komunikace a doplněny o samostatný přechod pro pěší. V rámci navazující stavby bude nahrazen silničním nadjezdem a podchodem pro pěší.
Celkové investiční náklady akce názvem Optimalizace trati Praha-Smíchov - Černošice, které ale nezahrnovaly rekonstrukce samotných počátečních a koncových stanic a zastávek, dosahují 4,1 miliardy korun. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy. Míra podpory Evropské unie je 75,56 procent ze způsobilých nákladů, maximálně výše dotace činí 91,1 milionu eur, tedy přibližně 2,3 miliardy korun.
Nová vlaková zastávka v Praze-Velké Chuchli (28. března 2023, Správa železnic)
"Evropská unie jako významný investor českých železnic výrazně přispívá k našemu pohodlnějšímu a ekologickému cestování. Cestující, kteří každý den dojíždějí po modernizovaných úsecích příměstské dopravy, na vlastní kůži zažívají přínosy plynoucí z naší příslušnosti k evropské rodině," doplnil pak závěrem Martin Svášek, zástupce Evropské komise v ČR. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem stavby je Společnost Černošice, kterou tvoří firmy EUROVIA CS, STRABAG Rail, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.
V rámci navazující stavby probíhá ve stanici Praha-Radotín výstavba nové nádražní budovy. Dosud se postavily základové a ocelové nosné konstrukce, vnitřní a obvodové zdivo, přípojky a zateplení objektu. V současné době se provádí vnitřní instalace, kompletuje se prosklená fasáda, základy pro terasu kavárny a rampy na 1. nástupiště. Dokončuje se zastřešení a také zámková dlažba na chodnících. Dokončení nové budovy v Radotíně se předpokládá na konci letošního roku. Po jejím zprovoznění bude stávající objekt osobního nádraží zrekonstruován na služebnu Městské policie.
Kdysi venkovské nádraží v Radotíně je již moderní stanicí (28. března 2023, Správa železnic)