Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Začíná boj proti vandalům, graffiti není umění

ČESKÁ REPUBLIKA - Intenzivnější čištění, aktivnější hlídání odstavených souprav a kampaň Za čisté vlaky. To jsou kroky, díky kterým chtějí Středočeský kraj, Praha a České dráhy bojovat proti graffiti. A zkrátka nepřišlo ani Brno...

Graffiti není uměním, ale vandalstvím, které je nutné trestat. Odstranění takových výtvorů vyjde České dráhy na jedné soupravě až na 150 tisíc korun...


Posprejovaná souprava CityElefant (nedatováno, České dráhy)

"Odstraňování graffiti nás každoročně stojí miliony korun. Rok co rok navíc zaznamenáváme vyšší aktivitu vandalů. Jen v tomto roce jsme investovali do čištění interiérů a exteriérů zhruba 10 milionů korun. S objednateli dopravy jsme tak přichystali kampaň Za čisté vlaky. Navíc připravujeme řadu preventivních opatření, která mají znečišťování našich vlaků zabránit. Aktivněji budeme střežit místa, kde k útokům nejčastěji dochází, rozšiřujeme kamerový systém a účinnou novinkou, kterou už úspěšně využíváme, jsou hlídky se psy," popsal náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta.

Středočeský kraj se nehodlá smířit s žádným druhem vandalismu. "Proto jsem rád, že můžeme společně s Prahou a Českými drahami představit rázná, a především promyšlená a dlouhodobá opatření, která řádění sprejerů výrazně omezí. Z našeho pohledu nejde o nic jiného než čmáranice hyzdící vlaky, kterými denně cestují statisíce lidí," řekl pak radní Středočeského kraje pro oblast dopravy Petr Borecký. Ve spolupráci s policií a Českými drahami pak kraj dal dohromady sadu opatření. "Jejich cílem je dopadení pachatelů, jejich odsouzení i náhrada škody. Nejedná se o žádné umění, ale o prachsprostý vandalismus. Jde o ničení cizího majetku, který slouží veřejnosti," doplnil Borecký.


Úklid vlaků po sprejerech zaměstná několik lidí na několik hodin (nedatováno, České dráhy)

"Osobně jsem pro uplatňování především preventivních opatření. Pro Prahu je prioritou, aby bylo ze strany Českých drah zajištěno kvalitní a kapacitně dostatečné vlakové spojení pro Pražany z okrajových městských částí, kteří jezdí vlakem do práce a domů. Věřím, že díky společným investicím do většího zabezpečení přímo na místech, kde problémy vznikají, se to zlepší. Odlakovač, který se v tomto případě musí použít na odstranění nápisů z vlakových souprav je navíc chemická látka, která není lehce odbouratelná v přírodě," dodal pak pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. 

Graffiti není ušetřeno ani Brno

Pár dnů poté, co se Středočeský kraj s hlavním městem, policí a Českými drahami domluvili na opatřeních, zaútočili vandalové i v Brně. Vážně tady poškodili historickou elektrickou jednotku řady 560, která byla následně zčásti vyčištěna. Další část ale byla ponechána v původním stavu, aby si ji mohli prohlédnout účastníci Dnů dopravní nostalgie, která se uskutečnila uplynulou neděli v Brně. "V Brně a okolí tak připravujeme podobná opatření, která zavádíme a budeme zavádět v Praze a středních Čechách. Například ve spolupráci s Policií ČR a bezpečnostními agenturami budeme aktivněji střežit místa, kde k útokům nejčastěji dochází," dodal Ješeta.


Posprejovaná historická douprava v Brně (8. června 2023, České dráhy)

Za rok 2023 České dráhy vyčistily interiéry 68 a v exteriérech 64 jednotek. To z hlediska počtu odpovídá takřka celé flotile CityElefantů v Praze a Středočeském kraji. Jednotku CityElefant s plochou graffiti 150 metrů čtverečních pracovníci čistí zhruba 8 až 10 hodin. To vyžaduje celodenní odstavení vlaku z provozu, a protože tyto jednotky jsou v pracovní dny plně vytížené a dopravce nechce omezovat kapacitu vlaků v dopravních špičkách, může odstraňování graffiti probíhat pouze o víkendech a svátcích, kdy je potřeba méně souprav. Na čištění jednoho Elefantu je potřeba až 40 kilogramů chemických látek na bázi benzyl alkoholu a také 2 tisíce litrů vody.

S čištěním jsou spojeny i další náklady. Do zajištění celého procesu je třeba zapojit i další personál Českých drah, a to strojvedoucí na přesun lokomotiv, pracovníky depa pro organizaci práce atd. Tím se reálná cena za vandalství dostává na úroveň až 150 tisíc korun za jednu jednotku. Opatření, jako je zvýšení ostrahy, zabezpečení odstavného nádraží Praha - Jih či průhledné antigraffiti na vlakové jednotky, si vynutí investici dosahující až na částku cca 230 milionů korun, kterou z velké části zaplatí v ceně dopravního výkonu Středočeský kraj a Praha.


Poškození historické soupravy si mohli lidé prohlédnout (8. června 2023, České dráhy)

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!