Vectron v barvách ČD spojí Prahu s Drážďany
ČESKÁ REPUBLIKA - První dvě z deseti moderních lokomotiv Vectron budou od prosince v pravidelném provozu vozit mezistátní vlaky do Drážďan a nejpozději od června 2018 i do Berlína a Hamburku.
Lokomotiva dostala polep v barvách Českých drah a na boku jsou siluety měst, jimiž vlak při cestě k Severnímu moři projíždí...
Vectron při prvním prezentačním nasazení (22. listopadu 2017, ČD Petr Šťáhlavský).
"Vectrony v modrošedých barvách Českých drah představují další moderní vozidla, které budeme nasazovat na naše spoje. Díky nim dále posuneme konkurenceschopnost železniční dopravy ve střední Evropě. Deset lokomotiv je určeno pro společný česko-německý projekt kvalitního a rychlého spojení Prahy s Drážďany, Berlínem a Hamburkem. Tuto skutečnost připomíná i zvolený neobvyklý design, který představuje hlavní dominanty těchto čtyř měst," zdůraznil Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek.
"S obchodními partnery úzce spolupracujeme na spuštění pravidelného provozu. Díky tomu můžeme zahájit ostrý provoz do Drážďan a Lipska bez odkladu hned od prvního dne nového jízdního řádu. Na konci jara pak pojedeme napříč celým Německem až do Hamburku a Kielu," připomněl plánovaný provoz Vectronů v novém jízdním řádu Miroslav Kupec. Společnost ELL zajistí během pronájmu také komplexní údržbu a servis na svých lokomotivách.
Z Prahy do Berlína poprvé v historii za 4 hodiny
Kombinace rekonstruované tratě a nasazení moderní interoperabilní lokomotivy Českým drahám umožní s partnerskou DB dosáhnout historicky nejrychlejší spojení Prahy a Berlína. Doba jízdy mezi oběma metropolemi se zkrátí na pouhé čtyři hodiny a nabídne nejen dobrou alternativu k cestě autobusem, ale především k cestě autem. Výhoda rychlého a komfortního vlaku je zvlášť viditelná, pokud se musí člověk sám věnovat řízení a kvůli tomu přijde o svůj čas, který může ve vlaku věnovat práci, odpočinku nebo kvalitnímu občerstvení.
Na boku nechybí jak německá města, tak i Praha (22. listopadu 2017, ČD Petr Šťáhlavský).
Vlakové spojení Prahy a Berlína funguje už od roku 1851. Na počátku trvala tato cesta více než 16 hodin. Díky vývoji modernějších, výkonnějších a rychlejších lokomotiv, lepšího zabezpečení nebo modernějším brzdovým systémům se cestovní čas na konci 19. století zkrátil až na 7,5 hodiny. Přibližně 6 hodin trvala cesta mezi Prahou a Berlínem ve 30. letech 20. století. Průměrná cestovní rychlost byla kolem 60 km/h. Tyto parametry, tedy nejrychlejší vlaky s jízdní dobou kolem 6 hodin, běžné expresy s cestovním časem okolo 7 hodin a cestovní rychlost okolo 60 km/h, vydržely i více než čtyři desetiletí po 2. světové válce až do začátku 90. let.
Mezi Prahou a Berlínem se začalo cestovat rychleji až se spuštěním elektrického provozu na začátku 90. let a díky postupné modernizaci tratí na obou stranách hranice po pádu komunismu. Na vybraných úsecích byla zavedena rychlost až 160 km/h. Postupně se tak podařilo zkrátit cestovní čas pod 5 hodin.
Jízdní doba se od prosince zkrátí o dvě desítky minut
V končícím jízdním řádu trvá cesta mezi hlavními nádražími v Praze a v Berlíně zhruba 4 hodiny 29 minut, mezi stanicemi Holešovice a Südkreuz pak 4 hodiny a 13 minut. V roce 2018 se zkrátí cesta mezi centry metropolí na 4 hodiny a 7 minut a mezi pražským nádražím Holešovice a berlínským Südkreuzem dokonce pod 4 hodiny. Po obnovení Dresdner Bahn na území Berlína a zvýšení rychlosti mezi Drážďany a Berlínem na 200 km/h v roce 2020 je pak možné očekávat další zkrácení cestovních časů mezi českou a německou metropolí.
Polep probíhal pár dnů před prezentací (17. listopadu 2017, ČD).