ČD oslaví letošní sedmdesátku Ostravana
PRAHA, OSTRAVA - Tradiční expresní spojení Ostravy a Prahy, vlak 'Ostravan', slaví 70 let provozu. Na svou trasu z Bohumína a Ostravy do Prahy se poprvé pod tímto názvem vydal 6. května 1946.
Zatímco tehdy 'Ostravanu' trvala cesta necelých pět hodin, dnes stejnou trasu zvládají vlaky Pendolino rychleji, za 3 hodiny...
Zkušební kyklop na Ostravanu v sedmdesátých letech (archiv Ondřeje Řepky).
Spojení tehdy a nyní se liší i v mnoha dalších měřítcích. Na počátcích 'Ostravana' byly v pravidelném provozu původně německé motorové jednotky SVT 137, slavné jako Létající Hamburčan, u nás označené jako řada M 297.0. Cestujícím nabízely pouze 80 míst v jedné třídě, zprvu označené jako druhá, později se zrušením třetí třídy přeznačené na první. Ve vlaku bylo k dispozici jen drobné občerstvení – nápoje a studená jídla. Ostatním vlakům trvala cesta mezi Ostravskem a Prahou dokonce kolem 6,5 hodiny, tedy dvakrát déle než dnešním vlakům. Navíc tehdy jezdilo mezi Ostravskem a Prahou pouze kolem 5 párů přímých rychlíků za den.
Naproti tomu dnešní spoje nabízejí klimatizované vozy, nápoje i teplá jídla, Wi-Fi připojení k internetu i zásuvky pro napájení drobné elektroniky, kterou cestující během jízdy využívají. Také počet vlaků je podstatně vyšší. Jen národní dopravce nyní zajišťuje mezi Ostravskem a Prahou až 17 párů expresních spojů a další posilové vlaky, například v pátek. Cestovní čas prakticky všech vlaků se pak pohybuje přibližně mezi 3 a 3,5 hodinami.
Provoz byl plný zajímavostí a rarit
Se sedmdesátiletým provozem 'Ostravanu' a velmi rychlého spojení Ostravska s Prahou je spojena i řada rarit a zajímavostí. Například když byly dva motorové expresy v části trasy, nejčastěji mezi Prahou a Českou Třebovou, spojovány do jednoho vlaku. Často se jednalo o vlaky z Prahy do Ostravy a do Bratislavy. Další raritou bylo například vyčlenění některých vozů pouze pro tento spoj a jejich označení dynamicky řešeným nápisem 'Ostravan' doplněný o tehdy nezbytnou rudou pěticípou hvězdu. Jinou zajímavostí je testování našich nejrychlejších motorových lokomotiv z ČKD Praha řady T 499.0 přezdívaných 'Kyklop'. V jízdním řádu 1992/1993 byl zase ve služebním voze instalován první vlakový mobilní telefon veřejné sítě, který vycházel z tehdy dostupných technologií.
Dnes dost cestujících vystupuje na svinovském nádraží (nedatováno, České dráhy).
Přestože až do začátku 90. let se podstatně nezměnila cestovní doba 'Ostravanu' mezi oběma cílovými místy a dlouhá desetiletí vydržela okolo 5 hodin, trasa vlaku se mírně měnila. V Praze vystřídal jako cílovou a výchozí stanici hlavní nádraží a nádraží střed, dnes Masarykovo. Do poloviny 70. let jezdil pravidelně přes Přerov a teprve od 1. června 1975 využívá pravidelně Dluhonickou spojku, aby se vyhnul úvrati v Přerově. V polovině 60. let zas jezdil až do Varšavy.
Přestože po většinu dobu představoval 'Ostravan' expresní vlak, od 90. let potom vlak InterCity, nevyhnula se mu v roce 2006 ani obyčejná kategorie rychlík a v roce 2012 dokonce ani nebyl vlak s tímto názvem v provozu. Po roční přestávce se ale zase na trať mezi Ostravou a Prahou vrátil. Dnes už není 'Ostravan' ojedinělý expresní vlak mezi Prahou a Ostravou. Má řadu sourozenců, kteří ve stejné kvalitě a rychlosti spojují obě města přibližně každé dvě hodiny a mnohem mladší bráchy v podobě rychlovlaků SC Pendolino, které dnes nabízejí nejrychlejší a nejpohodlnější cestování mezi Prahou a severní Moravou.
Sedmdesátku Ostravanu připomenou ČD
České dráhy si chtějí letošní jubilejní rok 'Ostravana' také připomenout mimořádnými jízdami. Připravují rychlíkovou soupravu ve stylu 70. a 80. let a během letošního roku by chtěly tento legendární vlak připomenout jízdou s některou z historických lokomotiv, které se v čele vlaku vystřídaly, například s naší největší rychlíkovou motorovou lokomotivou 'Kyklop', která byla v 70. letech testována právě na 'Ostravanu'.
Z Ostravy do Prahy jezdí Ostravan za tři hodiny (nedatováno, České dráhy).