Tip: Pojeďte na horské vlaky do Švýcarska
ČESKÉ BUDĚJOVICE, PRAHA - Pokud uvažujete, kam v létě vyrazit na dovolenou, Informační portál Vlčoun.cz pro své čtenáře má jeden zajímavý tip. Co takhle zkusit putování po horské dráze ve Švýcarsku?
Cestovní kancelář Quicktour slibuje, že nebudete vědět, z které strany vagónu se dříve dívat, fotografovat či natáčet...
(nedatováno, Switzerland Tourism).
Uvidíte kruhový viadukt v Brusciu, naučnou stezku Preda - Bergün pod průsmykem Albulapass, nejvíce fotografovaný železniční viadukt Landwasser a další. Během 45 minut se ve vlakové soupravě z italského Tirana, z nadmořské výšky 450 metrů nad mořem, vyšplháte bez pomoci ozubu až do výšky 2253 metrů do průsmyku Ospozio Bernina, čímž se překoná výškový rozdíl 1824 metrů! Nostalgická parní lokomotiva vás další den vyveze až do průsmyku Furka, kde budete po pravé straně míjet začátek řeky Rhony, která vytéká z Rhonského ledovce.
V dalším programu cestovní kanceláře Quicktour vás ozubnicová železnice doveze z vyhledávaného alpského střediska Zermattu až na Gornergrat do výšky 3089 metrů nad mořem, odkud se Vám naskytnou nezapomenutelné pohledy na magickou horu a symbol Švýcarska - Matterhorn. Na zájezdu se svezete také nejstarší ozubnicovou železnicí na světě, která nedaleko Lucernu spojuje již od roku 1871 letovisko Vitznau na břehu jezera Vierwaldstättersee s horou Rigi (1798 metrů).
Naučná stezkou kolem Albulské dráhy a Landwasserviadukt
Albulská dráha při pohledu z vlaku připomíná bludiště zakroucených viaduktů a skalní galerie. Spirálových tunelů je tady tolik, že je během čtvrthodinové jízdy mezi stanicemi Preda a Bergün sotva dokážete spočítat. V jiných částech Švýcarska jsou úzkorozchodné dráhy ozubnicové, ale na Albulské dráze, jsou bez třetí prostřední ozubnicové koleje. Aby stavitelé udrželi sklon trasy pod žádanou hranicí 3,5%, proto měří trať z Predy do Bergünu přes 12 kilometrů, zatímco silnice měří v tomto úseku jen polovinu.
(nedatováno, Switzerland Tourism).
Během čtvrthodiny se na zmíněném úseku dostanete o 416 metrů níže díky pěti spirálovým tunelům, z nichž dva jsou vyrubány ve skále hned nad sebou s rozestupem sotva 50 metrů, dvěma rovným tunelům, devíti viaduktům a dvěma galeriím. Pro zajímavost asfaltová silnice je zde tak strmá, že se na ní v zimě prohánějí místo aut sáňkaři. Zájemci si projdou během putování dvouhodinovou letní pěší stezku pod albulskými železničními viadukty. Z informačních cedulí se dozvíte více o stavbě železnice, uvidíte dobové fotografie, technické nákresy a nejrůznější technické vysvětlivky.
V roce 2008 bylo toto fantastické stavební dílo ze začátku 20.století bylo zapsáno na seznam světového dědictví Unesco. Na nádraží v Bergünu bylo v roce 2012 otevřeno multimediální železniční muzeum celého regionu. Ve stejném dni si prohlédnete ještě jeden velký technický div železnice Bernina, a to Landwasserviadukt, který je považován za nejfotografovanější viadukt světa. Během hodinové podívané projedou po mostě minimálně dva vlaky. Pro milovníky železnice je tohle ideální zážitek na letní dovolenou.
Podrobnější informace...
- Kompetní informace o termínu, ceně a programu najdete zde.
(zdroj: www.quicktour.cz).
(nedatováno, Switzerland Tourism).