Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

České dráhy čelí kritice za knižní jízdní řád

PRAHA - Obrovskou vlnu kritiky si vysloužily České dráhy, když letos vydaly knižní jízdní řády. Obsahují totiž jen spoje Českých drah, spoje konkurence chybí a místo nich jsou jen prázdné sloupečky.

Někteří kritizují České dráhy, České dráhy kritiku odmítají. Konkurenční dopravci buď mlčí nebo tištěné řády vidí jako přežitek...


Vlevo první jízdní řád SŽDC, vpravo ten letošní vydaný ČD (16. prosince 2015, Filip Vlček).

Knižní jízdní řády České dráhy dříve z titulu provozovatele dráhy již vydávaly, naposledy tak ale učinily s jízdním řádem 2007/2008. Poté železniční insfrastruktura přešla pod Správu železniční dopravní cesty, která ve vydávání knižního jízdního řádu pokračovala. Některá média tvrdí, že Správa železniční dopravní cesty měla vydávání knižního jízdního řádu jako povinnost. To ovšem mluvčí organizace Marek Iliaš vyvrátil.

"Dříve jsme vydávali jízdní řády pouze pro potřeby našich zaměstnanců. Povinnost vydávat jízdní řád jsme nikdy neměli," uvedl Iliaš s tím, že letos se společnost rozhodla a jízdní řád v knižní podobě na základě dotazníku nevydala. O jeho papírovou formu totiž nebyl zájem a většina zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty využívá elektronickou verzi.


Hned mezi prvními stránky je vydavatel označen (16. prosince 2015, Filip Vlček).

České dráhy proto letos vydaly tiskem svůj vlastní knižní jízdní řád. "Z logiky věci tedy obsahuje jen spoje naší společnosti a kooperujících dopravců. Kritika, že neobsahuje spoje konkurenční, není oprávněná," uvedl pro Informační portál Vlčoun.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj je to srovnatelná situace, jako kdyby se zákazníci řetězce Tesco zlobili, že v jeho letáku nenajdou nabídku zboží Kauflandu.

Kritici komentují především to, že cestující nejsou upozorněni na skutečnost, že jízdní řád Českých drah neobsahuje spoje konkurenčních dopravců RegoJet a Leo Express. Ti tak mohou mít dojem, že na trati z Prahy do Ostravy jezdí pouze České dráhy. Internetem proto koluje dokument s přelepkami, které si každý zájemce může stáhnout a do jízdního řádu dolepit.


O knižní jízdní řády je rok od roku menší zájem (16. prosince 2015, Filip Vlček).

Informační portál Vlčoun.cz proto oslovil vedení společnosti RegioJet a Leo Express, jejichž spoje byly z jízdního řádu vymazány. Mluvčí žlutých vlaků RegioJet Aleš Ondrůj se odmítl vyjádřit. "Jde o rozhodnutí Českých drah, nechceme to nějak komentovat," řekl Ondrůj.

Petra Valentová, PR manažerka společnosti Leo Express byla mírnější, než kritici. "Považovali bychom za ideální, pokud by celostátní jízdní řády vydávalo Ministerstvo dopravy nebo Správa železniční dopravní cesty jako provozovatel dráhy. V tuto chvíli si nově každý dopravce vydává svůj vlastní jízdní řád," uvedla. Dodala, že jízdní řád Českých drah nelze považovat za celostátní, protože tak by bylo cestujícím podsouváno, že na vlaky v závazkové dopravě, které České dráhy ve většině provozují, existují pouze přípoje Českých drah, což není pravda.

Leo Express: Tištěné jízdní řády jsou přežitek

"Na druhou stranu v současné době rozšíření elektronických médií považujeme papírovou knihu jízdních řádů trochu za přežitek," řekla Petra Valentová s tím, že pro Leo Express je podstatná integrace spojení do internetových vyhledávačů. Jízdní řády pak cestující najde i na webových stránkách. Tištěnou podobu jízdních řádů přesto firma úplně nezavrhla a stejně, jako další dopravci, i Leo Express je nabízí na pokladnách nebo u smluvních prodejců.


Poslední jízdní řád vydaný SŽDC je označen jejím logem (16. prosince 2015, Filip Vlček).

Knižní jízdní řád, který v minulosti prodávaly České dráhy na pokladnách a v informačních centrech, byla pouze část nákladu, kterou si odkupovaly od Správy železniční dopravní cesty. Letos si jej České dráhy vytiskly poprvé sami v nákladu 31 tisíc výtisků a je k dispozici za 99 korun. V minulosti se sice jízdní řád tiskl ve větším nákladu, ale s nástupem elektronických médií a vyhledávání jízdních řádů přes mobilní telefony zájem o tištěné jízdní řády logicky klesá. A stejné je to i s vlakvedoucími a pokladními Českých drah. "I oni už jízdní řád v tištěné formě nepoužívají a mají k dispozici elektronická zařízení," dodal Petr Šťáhlavský.

To, že Správa železniční dopravní cesty přestala vydávat knižní jízdní řády ale neznamená, že by je přestala vydávat úplně. I nadále je cestující, i se všemi vlaky ostatních dopravců jezdících na českých železničních kolejích včetně RegioJetu a Leo Expressu, najdou jak na webu společnosti Správy železniční dopravní cesty, tak na všech stanicích a zastávkách.


Letošní knižní jízdní řád ČD je v prodeji za 99 korun (16. prosince 2015, Filip Vlček).

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!