Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Trolejbusy na Střekov jezdí už pět let

ÚSTÍ NAD LABEM - Před pěti lety, konkrétně v neděli 9. prosince 2007, došlo v oblasti Střekova k revolučním a dlouho diskutovaným změnám. Po dlouhých přípravách totiž na Střekov poprvé vyjely trolejbusy.

Informační portál Vlčoun.cz proto tuto důležitou událost svým čtenářům připomene. Byl to zatím poslední rozvoj trolejbusové sítě.


Pantografické zkoušky, aneb první trolejbusy na Střekově. Foceno 22. listopadu 2007.

O výstavbě trolejbusové tratě se spekulovalo již několik let, k jejímu faktickému zahájení došlo až v červnu roku 2006. Do té doby byla stavba odkládána z politických, ale také především finančních důvodů.

Celou trať financovalo město Ústí nad Labem, náklady na výstavbu tratě se vyšplhaly na téměř 175 milionů korun.


Trolejbus linky číslo 60 na kruhovém objezdu Karla IV. Foceno 18. července 2008.

Samotné výstavbě předcházelo několik přípravných staveb. Kromě výkopů pro kabeláž to byla například přestavba světelné křižovatky ulic Děčínská, Národního odboje a Žukovova (lidově "u Setuzy") na kruhový objezd.

Projektová dokumentace kruhového objezdu, kterou vypracovala projektová kancelář Petra Urbana, už se sloupy trolejového vedení počítala stejně, jako s malou měnírnou umístěnou v těsném sousedství kruhového objezdu.


Kruhový objezd u Setuzy a první převěsy trolejového vedení. Foceno 6. června 2007.

Společně s výstavbou trolejbusové tratě také začala finančně a časově náročná přestavba ulice Karla IV. na Střekově, jejíž vzhled se od Novosedlického náměstí změnil takřka až ke křižovatce s Litoměřickou ulicí.


Fotografie zachycující stav ulice Karla IV. při zahájení prací. Foceno 14. února 2007.

Kvůli tomu se také na několik měsíců výrazně změnilo linkové vedení autobusů v horní části Střekova.

Na dlouhou dobu se na Novosedlické náměstí dalo dostat pouze Žukovovou ulicí, do které byly odkloněny linky číslo 11 a 17. Dopravu ke střekovskému nádraží po několika týdnech musela posílit mimořádná zvláštní linka X.


Zvláštní linka X jezdila z centra ke střekovskému nádraží. Foceno 6. února 2007.

Linka X byla spojením, které si doslova a do písmene vydupali obyvatelé dolního Střekova. Ze dne na den, byť dočasně, totiž přišli o dvě ze tří linek a například v době mezi půl devátou a půl desátou tudy tehdy projel jen jediný spoj linky číslo 1.

Zvláštní linka označená jako "X" jezdila pouze v pracovních dnech a provoz končil přibližně ve 20.30 hodin.


Provizorně uchycené troleje na Novosedlickém náměstí. Foceno 12. srpna 2007.

Během výluk byla bez náhrady zrušena zastávka Karla IV., přemístěny byly zastávky Šafaříkovo náměstí a změnil se způsob odbavování v zastávce V Zeleni. O dopravních opatřeních pojednává článek v sekci Ústecké výluky (odkaz směruje na starý web).


Stavební práce na podjezdu pod železniční tratí 090. Foceno 28. září 2007.

V půlročním předstihu byla trať během prodlouženého svátečního víkendu v červenci 2007 napojena na křižovatku Předmostí (odkaz směruje na starý web). V tuto chvíli se naplno rozhořely debaty o tom, že jde o nešťastné řešení.

Všechny linky jsou napojeny na jeden uzel, při jehož výpadku zkolabuje celá doprava. Nářky odborné veřejnosti i cestujících k alternativnímu vedení trolejbusů ale vyslyšeny nebyly.


Finišující práce v prostoru obratiště Karla IV. Foceno 11. listopadu 2007.

Nakonec byla stavba trolejbusové tratě dokončena, což umožnilo provést pantografické zkoušky. Ty proběhly 22. listopadu 2007, následující den byla trolejbusová trať otevřena a začalo zaučování řidičů trolejbusů.


Pantografické zkoušky s trolejbusy ev.č. 604 a 607. Foceno 22. listopadu 2007.

V neděli 9. prosince 2007 byla dopoledne za účasti zástupců vedení města, dopravního podniku, stavby a médií oficiálně zahájena trolejbusová doprava na Střekov.

Po slavnostním křtu trolejbusu v zastávce Krajský soud se vůz vydal na konečnou Karla IV., kde se uskutečnilo symbolické otevření nového kruhového objezdu, který zároveň slouží jako obratiště trolejbusů.


Tehdejší ředitel DP Pavel Havránek křtí trolejbus na Střekově. Foceno 9. prosince 2007.

Linkové vedení doznalo velkých změn. Zatímco trolejbusový provoz sem začala zajišťovat trolejbusová linka číslo 60, došlo k omezení provozu autobusů. Linka číslo 1 byla nahrazena přetrasovanou linkou číslo 11, lnka číslo 3 přestala jezdit na Střekov stejně, jako linka 17 (ta končila u střekovského nádraží).

Jedinou linkou, která jezdila ve stejné tratse, byla linka číslo 9. U ní ovšem došlo k navýšení počtu spojů jedoucích až do Nové Vsi a Kojetic, neboť linka číslo 11, která sem jezdila denně do 20.00 hodin, začala jezdit do Církvic.


Jeden z prvních spojů linky 60 na Novosedlickém náměstí. Foceno 9. prosince 2007.

Abnormální zatížení trolejového vedení na křižovatce Předmostí ale už 12. prosince vedlo k jeho poškození (odkaz směruje na starý web). Trolejové vedení se po průjezdu jednoho ze spojů linky číslo 60 doslova ocitlo na zemi, což zapříčinilo tříhodinový kolaps MHD ve městě.


Pracovníci DP opravují poškozenou výhybku na Předmostí. Foceno 12. prosince 2007.

K události došlo po šesté hodině, tedy v době ranní přepravní špičky. Přerušení provozu trolejbusů v celém Ústí nad Labem se tak dotklo tisíců cestujících. Náhradní dopravu zajistil jen omezený počet autobusů, které ovšem nestačily tak velký objem cestujících v ranní špičce pobírat. Nejrychlejším způsobem přepravy tak byla chůze pěšky.

Tehdejší ředitel DP Pavel Havránek se jménem celého dopravního podniku v následujících dnech skrze média omluvil.


Kolaps dopravy třetí den po zahájení provozu na Střekov. Foceno 12. prosince 2007.

Křižovatka Předmostí je dodnes nejproblematičtějším místem ústecké trolejbusové sítě. Především kvůli chatrnosti trolejového vedení zde často dochází k poruchám, především sjezdové výhybky ve směru ze Střekova, Krásného Března a Důlců.

Trolejové vedení by bylo nutné zmodernizovat v celé křižovatce. Chybí na to ale to nejdůležitější část - peníze.


Jeden z trolejbusů 22Tr ev.č. 603 odjíždí z Karla IV. Foceno 18. července 2008.

V prvních měsících provozu, v souvislosti s přestavbou přednádražního prostoru a ulice U Nádraží, trolejbusy jezdily obousměrně přes Mírové náměst. Na Střekov tak najížděly po jednostopé trati vedené okolo bývalého Eurobaru na Předmostí.


Trolejbusy na Střekov jezdily dva roky přes Mírové náměstí. Foceno 9. prosince 2012.

Trolejbusová trať okolo hlavního nádraží tak, jak ji známe dnes, byla zprovozněna až o dva roky později, v prosince 2009. S předstihem tady byly instalovány dvě trolejové stopy; jedna na Střekov a druhá připravená pro provoz ke křižovatce Předmostí.


V zastávce V Zeleni zastavil trolejbus 22Tr ev.č. 602. Foceno 18. července 2012.

Jen jedinou změnu v linkovém vedení trolejbusů doznala trolejbusová trať na Střekov. V září 2009 došlo k omezení provozu linky číslo 60 (ve špičkách dosud jezdila v intervalu 7 minut, nově v tomto intervalu jezdí jen ráno) a prodloužena sem byla linka číslo 62 (v provozu od cca 7.30 hodin).


Trolejbus linky číslo 62 přijíždí do zastávky Šafaříkovo náměstí. Foceno 18. ledna 2012.

Podrobněji se čtenáři budou moci s trolebusovou tratí seznámit v průběhu příštího roku ve speciálu Informačního portálu Vlčoun.cz nazvaným Trolejbusové tratě, který průběžně doplňujeme o další tratě.


Poslední spoj linky číslo 60 vezl cestující až do Všebořic. Foceno 4. července 2009.

Ústecký kraj teď

zdroj: http://www.kr-ustecky.cz/

zdroj: http://www.chmi.cz/

Počasí Ústí nad Labem - Slunečno.cz

Redakce Ústí nad Labem:

210 vysocina
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- František Živnůstka
- Miroslav Hruška

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!