Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Ústí je již tři měsíce bez autobusového nádraží

Jsou to téměř tři měsíce, kdy byl v krajské metropoli ukončen provoz autobusového nádraží. Od té doby se krajské autobusové linky musí spokojit s odbavováním v zastávkách městské hromadné dopravy. 

Informační portál Vlčoun.cz připravil rozsáhlejší ohlédnutí za provozem autobusového nádraží v Ústí nad Labem.


Autobusové nádraží ještě s nadchodem. Foceno 2. června 2007.

Ústecké autobusové nádraží vzniklo před cirka 65 lety. Nejprve ale bylo na Lidickém náměstí. Postupně měnilo působiště, až se v devadesátých letech ocitlo na Ústečany dobře známém místě kousek od divadla.

Přístup k němu byl velmi jednoduchý vzhledem k sousedství s centrálním přestupním bodem linek městské hromadné dopravy Divadlo. Problémem posledních let ale byla jeho nevyužívanost. Přeci jen v době svého rozpuku bylo všech 17 nástupišť hojně využíváno takřka do všech možných směrů včetně těch, které dnes například obsluhuje Dopravní podnik města Ústí nad Labem.


Odstavené autobusy Dopravního podniku Ústeckého kraje. Foceno 2. června 2007.

V posledním období byl monopolním provozovatelem Dopravní podnik Ústeckého kraje, který odtud denně vypravoval stovky spojů. Mezi Karosami byla i řada autobusů Ekobus s pohonem na zemní plyn. Kvůli nim tady byla dokonce vybudována plnička CNG.


Karosa společnosti Zdar na lince do Telnice v první den krize. Foceno 9. září 2006.

Do povědomí Ústečanů se ale zapsala velká autobusová krize v polovině roku 2006. Kvůli tehdejšímu sporu s hejtmanem Jiřím Šulcem o úhradu prokazatelné ztráty přistoupil Dopravní podnik Ústeckého kraje několikrát k zastavení dopravy.

K tomu prvnímu došlo 1. srpna 2006. Autobusy tehdy znovu vyjely až 4. srpna v 18.00 hodin. Denně tak nevyjelo 2685 spojů na 199 linkách, tedy na všech linkách provozovaných na základě základní dopravní obslužnosti.


Autobus pražského dopravního podniku na lince do Rýdeče. Foceno 17. září 2006.

Vzhledem k tomu, že se spor s Ústeckým krajem nadále protahoval, rozhodla se společnost Dopravní podnik Ústeckého kraje, že k 8. září končí s dopravou v kraji. Řidiči byli o několik měsíců dříve převedeni do sesterské společnosti ČSAD Česká Lípa.

Ke stejnému datu také rezignoval ředitel společnosti Pavel Knecht. Ten ale zůstal ve funkci ředitele společnosti BusCom, která nadále vlastní mimo jiné i ústecké autobusové nádraží.


Stávka, kdy centrum Ústí zablokovaly desítky Ekobusů. Foceno 20. září 2006.

V neděli 9. září 2006 se na linkách objevila řada dopravců, aby byla zajištěna alespoň základní dopravní obslužnost. Na Ústecko bylo dodáno několik desítek autobusů společnosti ZDAR Žďár nad Sázavou a čtyři autobusy Dopravního podniku hlavního města Prahy. Linku do Chuderova a směrem na Řehlovice pak zajistil svými kapacitami ústecký dopravní podnik.


Poslední den provozu zapůjčených autobusů společnosti Zdar. Foceno 2. června 2007.

Postupně se situace uklidnila a utobusové linky převzali dopravci ČSAD Semily (linky směrem na Velké Březno a dále) a ZDAR Ždár nad Sázavou (směrem na Telnici a Petrovice). Po vítězství ČSAD Semily ve výběrovém řízení se stáhl žďárský ZDAR, linku do Řehlovic po označení číslem 4 pak dostal Dopravní podnik města Ústí nad Labem.


První den provozu linek provozovaných ČASD Semily. Foceno 3. června 2007.

V kontrastu s dnešní situací totální likvidace autobusového nádraží je zajímavé, že v roce 2007 se mělo dočkat rozsáhlé rekonstrukce a modernizace. K ní ale společnost BusCom, jeho majitel, nepřistoupila.


Dopravní podnik Ústeckého kraje si dlouho držel spoj do Prahy. Foceno 3. června 2007.

Už začátkem září 2011 se začalo proslýchat, že centrální autobusové nádraží v krajské metropoli Ústí nad Labem čeká konec. Mnoho Ústečanů tomu nevěřilo, což se záhy změnilo.

Počátek likvidace nádraží, tedy demolici komplexu nadchodů, se společnost BusCom snažila zamaskovat tvrzením, že jde o demolice v rámci rekonstrukčních prací. Postupně se stanovisko společnosti měnilo natolik, že 1. listopadu došlo k definitivnímu uzavření "autobusáku". Tímto rozhodnutím získalo město Ústí zajímavé prvenství: Jde totiž o první krajské msto, které nemá autobusové nádraží.


Demolice ústeckého autobusového nádraží. Foceno 22. září 2011.

Krajský úřad Ústeckého kraje proto pro snadnější orientaci cestujících nechal zpracovat orientační schema přestupního uzlu Ústí nad Labem, Divadlo. To dokonce umístil do vývěsek u zastávek MHD Divadlo a Malá Hradební.

Ke stažení...
- Orientační schema uzlu Ústí nad Labem si stáhněte zde.
  (zdroj: doprava.kr-ustecky.cz)


Zastávka linky 452 u podloubí policie. Foceno 3. prosince 2011.

Autobusové linky jedoucí směrem na Telnici, Petrovice a do Chuderova odjíždí od podloubí ze stanoviště u Policie ČR, krajské autobusy mířící do Chabařovic a dále do Teplic pak odjíždí ze zastávky Divadlo linek číslo 57 a 62.

Zastávka u bývalého autobusového nádraží nyní slouží kromě linek městské hromadné dopravy také jako stanoviště krajských autobusů mířících směr Malečov, Velké Březno, Úštěk a Povrly.


Linky na východ Ústecka odjíždí od bývalého autobusáku. Foceno 3. prosince 2011.

Komplikace tím ale vznikly ústeckému dopravnímu podniku. Například v zastávce Malá Hradební musel provést přemístění zastávek autobusů číslo 19 a 101 do zastávky blíže k přechodu pro chodce.

Během odbavování cestujících v autobusech BUS Line u Divadla pak často dochází k blokování autobusů MHD.


Informační tabule se stanovišti jednotlivých spojů. Foceno 19. ledna 2012.

Doufejme, že plocha bývalého autobusového nádraží se dočká znovu svého pravého poslání: A sice sjednotit krajskou autobusovou dopravu v jeden přestupní bod. Protože současné jednání společnosti BusCom je zcela proti politice města, které se snažilo a snaží zastavět nevyužívané a nevzhledné proluky v centru města budovami či obchodními centry (například budova Severozápad u divadla...).


Odstavná plocha společnosti Bus Line u západního nádraží. Foceno 10. prosince 2011.

Součástí restrukturalizace autobusového nádraží by bylo také vhodné zajistit důstojné místo pro odstavování autobusů společnosti Bus Line, které v současné době stojí na kraji parkoviště u západního nádraží.


Osiřelé a zničené autobusové nádraží. Foceno 10. prosince 2011.

Ústecký kraj teď

zdroj: http://www.kr-ustecky.cz/

zdroj: http://www.chmi.cz/

Počasí Ústí nad Labem - Slunečno.cz

Redakce Ústí nad Labem:

210 vysocina
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- František Živnůstka
- Miroslav Hruška

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!