Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Staré tramvaje připomněly éru před metrem

PRAHA - Pamětníci staré Prahy si v pátek 9. května přišli na své. Do ulic totiž vyjely hned tři soupravy starých dvounápravových tramvají, které připomněly jejich konec, ke kterému došlo před čtyřiceti lety.

Velkou škodou sice byla absence jízdních řádů, i tak si ale stařičké a vyblejskané tramvaje své cestující našly. Přišly jich desítky.


Historický tramvajový vlak linky číslo 23 u Národního divadla (9. května 2014).

Dopravní podnik si minulý týden připomínal hned dvě výročí. Přesně před čtyřiceti lety totiž zahájilo provoz pražské metro. Do pražského podzemí vyjely historické soupravy, které celý den brázdily trasu C. Své prostory otevřelo i depo.

Čtěte také...
Pražské metro důstojně oslavilo čtyřicátiny (vydáno 11. května 2014).
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Úplně poslední vlak se po čtyřiceti letech vrátil na "místo činu" (9. května 2014).

Protože ale ve stejné době v Praze dojezdily také staré tramvaje, rozhodl se Dopravní podnik hlavního města Prahy připomenout i tuto událost. Ze střešovické vozovny, která funguje jako Muzeum městské hromadné dopravy v Praze a depo historických vozidel, proto vypravil hned tři soupravy na tři linky.

V pražských ulicích se tak objevily stařičké tramvaje na linkách, na kterých dojezdily. Mezi Výstavištěm Holešovice a Vozovnou Pankrác tak jezdila linka číslo 3, z Pankráce na Podbabu jezdila linka 18 a z Podbaby na Spořilov pak linka 23.


Náměstí Bratří Synků s vlakem linky číslo 3 mířícím k Parku kultury (9. května 2014).

"Vzhledem ke změnám tras kolejové sítě nemůžeme fanouškům nabídnout identické historické trasy zrušených linek," uvedl před výjezdem tramvají vedoucí jednotky Historická vozidla Milan Pokorný. Atraktivní pro milovníky tramvají bylo především setkání všech historických vozů na náměstí Bratří Synků v pravé poledne, kde linka 3 jela do Holešovic, linka 18 k vozovně Pankrác a linka 23 na Spořilov.

Zajímavostí bylo nasazení motorového vozu ev.č. 2172, který byl před čtyřiceti lety dne 9. května 1974 poslední vypravený vlak.


Linka číslo 23 míří od Národního divadla ke Staroměstské (9. května 2014).

Výměna vozového parku pražských tramvají byla zahájena v první polovině padesátých let 20. století, kdy se v pravidelném provozu začaly objevovat čtyřnápravové tramvaje typu T1. K nim od roku 1962 začaly přibývat legendární tramvaje T3. Před koncem roku 1973 jezdily dvounápravové tramvaje už jen na linkách č. 3, 7, 9, 18 a 23.

Nejdříve se od 17. prosince 1973 objevily nové vozy na 'trojce' a od 15. ledna 1974 také na lince číslo 9. Zbývající tři linky se starými vozy vozily cestující až do ukončení denního provozu 8. května 1974.


Nechyběly ani dobové linkové orientace (9. května 2014).

Na linkách číslo 18 a 23 byly nasazovány obousměrné motorové vozy s vlečnými vozy 'krasin', na 'sedmičce' jezdily vzhledem k výluce tratě na Žižkově jen tři sólo motorové obousměrné vozy.

"Úplně poslední staré tramvaje byly zataženy do vozovny Vokovice až po půlnoci 9. května. Jako zcela poslední přijel v 1.12 hodin do vozovny Vokovice vlak linky číslo 18. Byl to úplně poslední pravidelný vlak složený z obousměrných dvounápravových vozů v pražských ulicích v pravidelném provozu. Poslední spoj do vozovny Pankrác zatáhl o pouhé dvě minuty dříve," popisuje provoz posledních starých tramvají Pavel Fojtík, vedoucí podnikového archivu.


Setkání tramvají u Náměstí Bratří Synků (9. května 2014).

Dne 9. května 1974 odpoledne projel Prahou na rozloučenou konvoj dvounápravových tramvají, kterým byla přeprava starým typem tramvají pro veřejnost oficiálně ukončena. V průvodu jelo celkem šest vlaků.

V čele byl vyhlídkový motorový vůz ev.č. 500, za kterým následovaly soupravy na linkách 3, 7, 18 a 23. Trojka reprezentovala poslední linku, na které jezdily třívozové vlaky, zbývající tři připomínaly poslední linky se starými vozy.


Třívozový vlak linky číslo 3 u křižovatky Otakarova (9. května 2014).

Tramvaje se mimo jiné rozloučily i s tramvajovou tratí v Budějovické ulici na Pankráci, která byla poté trvale zrušena.

"Konvoj uzavíral vlak Kroužku přátel městské dopravy symbolicky označený písmenem K (2172+1502), který tak byl před čtyřiceti lety úplně posledním starým vlakem v tramvajové síti. To ještě nikdo netušil, že od roku 1991 se staré tramvaje do pražských ulic přece jen vrátí, a to v podobě historické linky," dodal Pavel Fojtík.


Setkání generací u pankrácké vozovny (9. května 2014).

Přehled tras na jednotlivých linkách...
• tramvaj na lince číslo 3 jezdila od 10.56 hodin (ze zastávky Staroměstská) do 16.28 hodin v úseku Výstaviště Holešovice - Strossmayerovo náměstí - Staroměstská - Štěpánská - Náměstí Bratří Synků - Vozovna Pankrác v intervalu 2 hodiny.
• tramvaj na lince číslo 18 jezdila od 11.22 hodin do 18.02 hodin v úseku Podbaba - Hradčanská - Letenské náměstí - Staroměstská - Svatoplukova - Náměstí Bratří Synků - Vozovna Pankrác v intervalu zhruba 2 hodiny a 20 minut.
• tramvaj na lince číslo 23 jezdila od 11.32 hodin (ze zastávky Hradčanská) do 18.08 hodin v úseku Podbaba - Hradčanská - Staroměstská - Štěpánská - Náměstí Bratří Synků - Michelská - Spořilov v intervalu zhruba 2 hodiny a 20 minut.

Čtěte také...
- Prahu brázdí staré dvounápravové tramvaje (vydáno 9. května 2014).
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Historické tramvaje si připomněly 40 let od ukončené svého provozu (9. května 2014).

Praha teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Redakce Praha:

201 praha
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- František Živnůstka
- Martin Röslein

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Česká republika teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!