Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 V Plzeňském kraji je flotila
RegioFoxů kompletní

 Kolínská MHD prošla
změnami, zůstává zdarma

 Na Masarykově nádraží
vznikají nová nástupiště

 Na Nové Dvory tramvaje
mohou vyjet za tři roky

Trolejbusy na letiště v Praze jezdí již jeden rok

PRAHA - Přesně rok jezdí na pražské letiště trolejbusy. Ve středu 6. března 2024 zhruba po 14.00 hodině dojezdily na lince 119 poslední autobusy tak, aby je nahradila zbrusu nová trolejbusová linka číslo 59. 

Dvoukloubové parciální trolejbusy od té doby zajišťují kapacitní spojení letiště s Divokou Šárkou a přestupním terminálem Nádraží Veleslavín...


Trolejbusy připravené na výjezd na linku 59 (6. března 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Uplynul rok od zavedení trolejbusové dopravy na pražské letiště. V pořadí již druhá trolejbusová linka označená číslem 59 doplnila tu první s číslem 58, která spojuje Palmovku s Letňany a Čakovicemi. K výměně trakcí došlo plynule během dne, kdy ještě ráno a dopoledne jezdily autobusy na lince číslo 119, kdežto odpoledne došlo k zatažení autobusů a po slavnostním zahájení provozu došlo k nasazení trolejbusů. Výměnu vozidel dopravní podnik provedl v průběhu 24 minut v čase od 14.41 do 15.05 hodin. Autobusová linka číslo 119, mnohdy označována za legendární linku s ohledem na její trasu a historii, definitivně zmizela z map městské dopravy.

Trolejbusy jsou unikátní hned několikrát

Trolejbusová trať na letiště má hned dva unikáty. Kromě toho, že tady jezdí nejdelší trolejbusy Škoda - Solaris 24m, má samotná trať prvenství v podobě křízení s trolejovým vedením. "Zatím pouze na této trati celkem na deseti místech dochází ke křížení 600 V trakčního vedení pro tramvaje a 750 V trolejového vedení pro trolejbusy. Ve městech v ČR, kde mají smíšený provoz tramvají a trolejbusů jsou obě trakční vedení pod napětím 600 V, a tam kde mají trolejové vedení pro trolejbusy 750 V, zase neexistuje tramvajový provoz," vysvětlil tehdy technický ředitel Jan Šurovský.


Nová linka 59 nahradila autobusovou linku 119 (6. března 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

V rámci investiční akce elektrifikace autobusové linky číslo 119 pražský dopravní podnik vybudoval celkem 11,5 km trolejového vedení v úseku Nádraží Veleslavín - Terminál 3, které pokrývá zhruba polovinu celé trolejbusové trasy. Mezi zastávkami Terminál 3 a Letiště trolejbusy jezdí v režimu na baterii. V odstavech v obratištích na Letišti Václava Havla Praha vzniklo devět a na Nádraží Veleslavín tři nabíjecí stání, kde se trolejbusy mohou během své provozní přestávky nabíjet. Pro napájení trolejového vedení slouží celkem tři měnírny.

V první den zpoždění až téměř půl hodiny

Před spuštěním došlo k úpravám na světelné křižovatce při výjezdu z Veleslavínské do Evropské ulice směr Letiště Václava Havla Praha tak, aby trolejbusy vyjíždějící z terminálu mohly na zelenou vlnu vyjet rovnou do Evropské ulice. Hlavně v první den ostrého provozu se ale ani toto opatření neosvědčilo. Trolejbusy vyjížděly z terminálu Nádraží Veleslavín mnohdy až na tři pokusy. Nejprve je po výjezdu z nástupní zastávky poprvé zablokoval autobus regionální linky odbavující cestující na zastávce před ním, poté jej na výjezdu z obratiště Nádraží Veleslavín zablokovala vozidla projíždějící Veleslavínskou ulicí a potřetí pak kvůli nestihnutí zmíněné zelené vlny trolejbusy stály na vjezdu do Evropské ulice. V první den provozu tak desítky spojů jezdily se zpožděním ve výši až 25 minut.


Výjezd z terminálu Nádraží Veleslavín (6. března 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Od té doby se situace uklidnila a kapacitní tříčlánkové trolejbusy se na lince číslo 59 zabydlely. Porodní bolesti například v podobě špatného zastavení trolejbusu v místě dobíjení nebo špatného nasazování sběračů, případně další komplikace spojené s malými zkušenostmi trolejbusáků se podařilo během pár týdnů minimalizovat, a tak je provoz v současné době bez potíží. Dopravní podnik hlavního města Prahy má pro linku číslo 59 k dispozici celkem 20 trolejbusů, které jsou vypravovány z garáže Řepy. V těchto dnech navíc probíhá zaškolování dalších řidičů na trolejbusová oprávnění. 

O tom, že trolejbusová doprava má v hlavním městě zelenou, svědčí i v současnosti rozjeté projekty dalších trolejbusových linek. Nejblíže dokončení je v současné době projekt elektrifikace autobusové linky číslo 137, která z obratiště Na Knížecí pojede přes Waltrovku dále do Nových Butovic. Nová trolejbusová linka číslo 52 by měla vyjet v závěru letošního roku. A v roce 2026 by měly trolejbusy nahradit další dvě linky. Autobusová linka číslo 131 se změní na trolejbusovou číslo 51, obdobně autobusová linka číslo 176 na trolejbusovou číslo 53. Investive ve výši 230, respektive 320 milionů korun by měla probíhat do poloviny příštího roku, do konce června 2026 by pak měly trolejbusy vyjet. 

Čtěte také...
Na pražské letiště vyjely tříčlánkové trolejbusy (vydáno 7. března 2024)
TÉMA: Trasa linky číslo 59 prošla úpravami (vydáno 18. března 2024)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Tříčlánkový trolejbus u zastávky Terminál 3 (6. března 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!