Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Tramvaje na Libuš vyjely, svezly první cestující

PRAHA - Tramvajová síť v hlavním městě je o 1750 metrů delší. V pátek byla slavnostně zprovozněna nová trať ze Sídliště Modřany na novou konečnou v Libuši, v sobotu pak svezla první pravidelné cestující, a to díky prodloužení linky číslo 17...

Stavba trvala 420 dnů, respektive 60 týdnů. Náklady na výstavbu tratě by neměly přesáhnout 304,17 milionů korun, velkou část zaplatily dotace...


Slavnostní zahájení provozu tramvají do Libuše (26. května 2023, DPP/Petr Hejna)

Nová dvoukolejná tramvajová trať Sídliště Modřany – Libuš je prodloužením tratě ze stávajícího obratiště Sídliště Modřany podél ulice Generála Šišky a následně Novodvorskou ulicí do zastávky Libuš, kde je ukončena dočasnou úvratí. Smyčka Sídliště Modřany byla k tomuto účelu připravena již v roce 1995 při její výstavbě. V ulici Generála Šišky je trať se třemi páry zastávek vedena na samostatném tramvajovém tělese jižně od komunikace. Podélný sklon tratě je nejvíce 46,73 promile, a to hned na začátku ve stoupání ze smyčky Sídliště Modřany k zastávce Hasičská stanice Modřany.

První zastávkou ve směru do Libuše je Hasičská stanice Modřany (původně v projektové dokumentaci pracovně nazývaná Modřanský vodojem), která je umístěna naproti stejnojmenné hasičské stanici. Následující zastávkou je Observatoř Libuš, která je situována naproti příjezdové komunikaci k areálu Českého hydrometeorologického ústavu. Třetí zastávka Sídliště Libuš je umístěna mezi ulicemi Generála Šišky a Brunelovou, zhruba naproti Papírníkově ulici a zhruba sto metrů před křižovatkou ulic Generála Šišky, Meteorologické a Novodvorské. Zatímco samotná komunikace v ulici Generála Šišky se výstavbou tramvajové tratě až do těchto míst nemění, prostor u zastávky Sídliště Libuš doznal výraznějších změn. Nástupiště nové zastávky ve směru do centra je vybudováno tak, aby sloužilo pro společné odbavení tramvajových i autobusových spojů. U zastávky Sídliště Libuš dopravni podnik vybudoval také novou měnírnu Libuš, které slouží pro napájení nové tramvajové tratě.

Na Libuši slouží zatím prozatímní konečná

Následuje křižovatka ulic Generála Šišky, Novodvorská a Meteorologická, která byla přestavěna z původní okružní na novou světelně řízenou. Tramvajová trať, která tvoří čtvrté rameno křižovatky, zde vjíždí do osy Novodvorské ulice a pokračuje se zatravněným svrškem do prostoru zastávek autobusů donedávna ještě nazývaných Pavlíkova, nově Libuš. V tomto místě je zřízena koncová, stejnojmenná tramvajová zastávka Libuš, která bude současně sloužit jako prozatímní obratiště. Na něj v nejbližších letech naváže další prodloužení tramvajové tratě do přestupního uzlu Nové Dvory, k budoucí stejnojmenné stanici metra D, kde bude trať ukončena blokovou smyčkou.


V první den byly v provozu historické tramvaje (26. května 2023, DPP/Petr Hejna)

"Prodloužením tramvajové trati Sídliště Modřany - Libuš přivádíme kapacitní kolejovou veřejnou dopravu do oblastí, které se v uplynulých letech významně rozvíjely, ale doposud byly obsluhovány pouze autobusovými spoji. Navíc jsou to oblasti, kde je v návaznosti na metro D plánována další výstavba bytových domů. Tato trať nabídne rychlou a přímou dopravu z Libuše do Modřan, Braníka a dále do centra Prahy. Ze Sídliště Libuš se cestující za zhruba 25 minut dostane tramvají na Palackého náměstí, resp. za půlhodiny na Staroměstskou bez nutnosti přestupovat," řekl první náměstek primátora Zdeněk Hřib.

Význam tratě vzroste po dokončení prodloužení na Nové Dvory a po zprovoznění Dvoreckého mostu, protože se vytvoří přímá vazba s Prahou 5 a vznikne tak nové alternativní spojení do centra Prahy. "Tato tramvajová trať vytvoří propojení mezi Modřany a novou čtvrtí na Nových Dvorech, kde město připravuje výstavbu dostupného bydlení, novou školu, ale také třeba divadlo. Díky této trati tak budou moct sloužit i obyvatelům Libuše a Modřan," upřesnil Petr Hlaváček, náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje.

Čtěte také...
Do pražské Libuše začnou jezdit tramvaje (vydáno 26. května 2023)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Mezi Modřany a Libuší pendlovala i historická KT8D5 (26. května 2023, DPP/Petr Hejna)

"Jedním z cílů hlavního města Prahy a klimatického plánu je rozvíjet lokálně bezemisní druhy veřejné dopravy, ke kterým tramvajová doprava bezesporu patří. V oblasti Libuše Praha udělala první krok a přivedla sem tramvaje. Dalšími budou dokončení tramvajové tratě na Nové Dvory, výstavba a zprovoznění metra D, které nahradí významnou část naftových autobusů zajišťujících dopravní obslužnost této části Prahy. Jsou to další dílky k postupnému naplňování závazků klimatického plánu, tj. snižování emisí v Praze a směřovaní k čistšímu a udržitelnějšímu městu budoucnosti," sdělila náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí a klimatického plánu Jana Komrsková.

"Tramvajová trať přináší výraznou dopravní změnu pro naši městskou část. Umožňuje občanům Prahy–Libuš dostat se bez přestupu do centra a přináší mimo jiné i přímé propojení naší městské části se sídlem magistrátu na Mariánském náměstí. Přímé napojení a pomoc Magistrátu hlavního města Prahy bude městská část Praha-Libuš skutečně potřebovat, protože se zde již pracuje na dalších dopravních stavbách celopražského významu. Děkujeme všem, kteří se na této stavbě podíleli," doplnila Lucie Jungwiertová, starostka městské části Praha - Libuš.


Od soboty 27. května byl zahájen pravidelný provoz (27. května 2023, FB PID)

Generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski uvedl, že trať Sídliště Modřany - Libuš je první tramvajová novostavba, jejíž výstavba byla letos - a to na den přesně po 28 letech zahájení provozu na trati z Braníku do Modřan, dokončena. "Pevně věřím, že na podzim přidáme trať Holyně - Slivenec, a také Divoká Šárka - Dědina. Ačkoliv to není novostavba, tak za týden začneme jezdit také na zrekonstruované trati Ohrada - Palmovka. Nesmírně mě těší, že se nám projekty nových tratí daří připravovat a realizovat," pronesl Witowski s tím, že dopravní podnik paralelně s tím se pracuje na dalších projektech nových tramvajových tratí.

Tramvají na Nové Dvory snad už za tři roky

Ukončení tramvajové tratě do Libuše bylo původně zamýšleno formou dočasné smyčky v místech budoucí stanice metra D - Libuš. Příprava prodloužení na Nové Dvory nicméně v posledních letech významně nabrala na intenzitě a termín její realizace se realisticky přiblížil. Proto jsme s péčí řádného hospodáře ustoupili od budování nákladnější dočasné smyčky v Libuši a rozhodli se pro čistě ekonomické řešení ukončení tratě úvratí, ačkoliv není provozně optimální. Už druhým rokem dopravní podnik intenzivně pracuje na prodloužení tratě z Libuše na Nové Dvory k budoucí stanici metra D a přestupnímu uzlu. "Letos v dubnu jsme pro tento projekt získali kladný závěr zjišťovacího řízení posouzení vlivů na životní prostředí a nyní připravujeme dokumentaci pro společné územní a stavební řízení. Pevně věřím, že se nám prodloužení tratě na Nové Dvory podaří zprovoznit na konci roku 2026," uzavřel Witowski.

V oblasti Lhotky, Libuše, Kamýku a Modřan vyrostla od 70. let 20. století poměrně rozsáhlá sídlištní zástavba, dopravně obsluhovaná převážně autobusovými spoji vedenými ke stanici metra C – Kačerov. Po výstavbě Barrandovského mostu a metra B v roce 1985 přibylo pro Lhotku a Modřany také autobusové spojení ke Smíchovskému nádraží. Tramvajovou trať spojující Nádraží Braník s Modřany plánovaly tehdejší Elektrické podniky již od roku 1936. Počítalo se s ní i po skončení 2. světové války, nicméně její realizace se pořád odsouvala. Znovu se o ní začalo mluvit v souvislosti se zahájením výstavby nového sídliště v Modřanech v roce 1977. V roce 1978 dokonce úřady vydaly pro trať územní rozhodnutí s plánovaným dokončením a zprovozněním v roce 1983. Nakonec se začala stavět v polovině 80. let 20. století, intenzivně pak od roku 1992, zprovozněna byla 26. května 1995.


Cestujícím slouží 4 nové tramvajové zastávky (27. května 2023, FB PID)

Tato stavba jednoznačně ukázala, že pro cestující je přímá tramvajová linka až do centra města lukrativní a intenzivně využívanou nabídkou. Již při výstavbě tratě do Modřan se uvažovalo o jejím následném prodloužení o cca 1,5 kilometru do Libuše k obsluze bytových domů nacházejících se u jižního konce Novodvorské ulice, čímž by se vytvořila alternativní směrová nabídka MHD. Tato stavba, jejíž dokončení bylo původně plánováno na rok 1996, byla nakonec na více než čtvrtstoletí odložena. Důvodem odkladu byly investiční priority Prahy a záměr koordinovat výstavbu této tratě s novou trasou metra D.

Prodloužení z Modřan přišlo po 28 letech

Díky provoznímu úspěchu tramvají v Modřanech a podnětům ze strany městské části Praha – Libuš byl v roce 2015 obnoven záměr výstavby prodloužení tramvajové tratě do Libuše v předstihu před výstavbou metra D. Kladné stanovisko zjišťovacího řízení posouzení vlivů na životní prostředí stavba získala v únoru 2017. Pravomocné územní rozhodnutí ke stavbě DPP obdržel v červenci 2017, zhruba o tři a půl roku na to i pravomocné stavební povolení. Dva měsíce poté, v dubnu 2021 DPP vyhlásil veřejnou zakázku na zhotovitele stavby, se kterým uzavřel smlouvu v prosinci 2021 a 1. dubna 2022 zahájil samotnou výstavbu tratě.


Každý druhý spoj linky číslo 17 pokračuje z Modřan až do Libuše (27. května 2023, FB PID)

Praha teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Redakce Praha:

201 praha
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- František Živnůstka
- Martin Röslein

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Česká republika teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!