Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Boveraclub pořídil další muzejní tramvaj

LIBEREC - Na návěsu dorazil ve čtvrtek 1. prosince a o den později ráno pak dosedl na tramvajové koleje v liberecké vozovně nový muzejní vůz, tramvaj Gotha T2-62 z Jeny. Proč se tato tramvaj v Liberci objevila?

Nová tramvaj by měla především ulevit tomu současnému historickému vozu Bovera, o který je mezi dopravními fandy zájem...


Nasunutí tramvaje do dílny Boveraclubu (2. prosince 2016, Zdeněk Mazánek).

Tramvaje Gotha byly pro tehdejší NDR stejně typické jako třeba Trabant nebo Wartburg. První vozy tohoto vzhledu se v ulicích východoněmeckých měst objevily v roce 1957, jednalo se o typ T57. V roce 1962 byl tento typ zmodernizován a nadále vyráběn pod označením T2-62. Třetí modernizace přišla na svět v roce 1965 s typem T2-65. V červenci tohoto roku zároveň došlo v rámci Rady vzájemné hospodářské pomoci zemí východního bloku k dohodě, na jejímž základě se producentem tramvají stalo československé ČKD. To německým provozům nabídlo tehdy vyráběné tramvaje T3 a z nich odvozený typ T4 s užší skříní (2200 mm oproti 2500 mm). Zejména díky energetické náročnosti a jízdnímu profilu byly tyto vozy pro menší provozy zcela nevhodné a proto tyto požadovaly nadále dodávky dvounápravových tramvají typu Gotha.

V roce 1966 proto ČKD Tatra Smíchov převzalo výrobu typu T2-65. V témže roce vznikl prototyp, sériová výroba se uskutečnila v letech 1967 a 1968, kdy ČKD vyrobilo 117 motorových a 116 vlečných vozů, které byly určeny výhradně pro německé úzkorozchodné provozy a proto nikdy v ČSR ani neabsolvovaly zkušební jízdy. Motorové vozy byly označeny jako typ T2D, vlečné B2D. ČKD provádělo hrubou stavbu a finální montáž, většinu elektrické výzbroje i jednotlivých částí vozů nadále dodávaly německé podniky, v menší míře se uplatnily i československé firmy.


Pohled na zadní plošinu (2. prosince 2016, Zdeněk Mazánek).

Ukončením výroby těchto vozů v ČKD ovšem výroba tramvají Gotha zcela neskončila, v roce 1969 vzniklo ve vagónce Gotha ještě cca 70 vlečných vozů shodných s typem T2D, do roku 1975 vznikly další vozy s podobnou karoserií, tentokrát s volnoosým pojezdem, tzv. Rekowageny, na kterých se ovšem vagónka Gotha již nepodílela. V roce 1973 navíc uvedlo pražské ČKD do provozu náhradu těchto vozů v podobě typu KT4, jenž si v dalších letech našel cestu do většiny východoněmeckých provozů a v některých tvoří značnou část vozového parku dodnes.

Pochází z Halle, Gery a Jeny

Tato zajímavá historie výroby tramvají u nás dala základ myšlence na vhodnější připomenutí. V roce 2009 se Boveraclubu podařilo získat kompletní vůz T2D z roku 1968 (v.č. 156 966), který postupně prošel provozy v Halle (ev.č. 812), Geře (177) a Jeně (114, od roku 1993 č. 144), jehož oprava do provozního stavu by si ovšem vyžádala několikamiliónovou investici, což je nad síly spolku.


Stanoviště řidiče (2. prosince 2016, Zdeněk Mazánek).

Další příležitost se naskytla v letošním roce, kdy se dopravní podnik města Jeny z důvodu ztráty jednoho venkovního stání rozhodl výrazně snížit počet historických a pracovních dvounápravových tramvají. V červenci pořídil Boveraclub z tohoto města vlečný vůz B2D č. 197 z roku 1967 (v.č. 157 053) a prozatím ho umístil na venkovní expozici Technického muzea Liberec. Aby bylo možné v budoucnu vlečný vůz provozovat, rozhodl se Boveraclub pro pořízení dalšího motorového vozu.

Vůz sloužil k výcviku řidičů

Tentokrát se jedná o vůz T2-62 z roku 1964, který jezdil v Jeně postupně pod čísly 131 (do roku 1981), 6630/026 (do roku 1993) a 145. Protože v posledních letech sloužil k výcviku řidičů, je vybaven zdvojeným řízením. Jde tedy o typ, ze kterého vycházela pozdější T2D.


Dne 8. prosince byl vůz zapojením pantografu zprovozněn (8. prosince 2016, Tomáš Krebs).

Oba vozy jsou kompletní, před uvedením do provozu budou vyžadovat několik oprav a úprav. Vůz T2D poslouží jako zdroj náhradních dílů. S touto východoněmeckou soupravou je poté počítáno zejména pro komerční účely a to například pro převozy větších skupin cestujících nebo pro svatební či narozeninové jízdy, kdy zákazník vyžaduje starší vůz, ale nepožaduje konkrétní typ.

Atrakce pro německé fandy

Tím dojde k ulehčení provozu tramvají GTM4 "Bovera" č. 78 z roku 1929, které je prohlášena za kulturní památku a podle toho by se k ní mělo přistupovat, i soupravy 6MT č. 117 (1953) s vlekem č. 44 (1932). Navíc tato souprava bude atraktivní i pro německé fandy, kteří si jízdy libereckých historických tramvají objednávají v poměrně velké míře. Neposlední výhodou je možnost provozu soupravy jak na rozchodu 1000 mm, tak i na 1435 mm, umožněného výměnou patřičných podvozků.


Gotha byla umístěna na muzejní 11. kolej (8. prosince 2016, Tomáš Krebs).

Liberecký kraj teď

zdroj: http://www.anetliberec.org/

zdroj: http://www.anetliberec.cz/

Počasí Liberec - Slunečno.cz

Redakce Liberec:

207 liberecky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Kontakt na redakci:
- liberecky@vlcoun.cz 

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!