Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Z-Group má na Kroměřížsku
nové autobusy Crossway

 Na Bechyňku se vrací
Elinka, pojede déle

 Olomoucký DP plánuje
nový odbavovací systém

 Tornáda dojezdila, poslední
jednotky čeká kovošrot

Tornáda dojezdila, poslední jednotky čeká šrot

OSTRAVA - Elektrické jednotky řady 460 známé jako Tornáda si v pátek 26. července na Ostravsku odjezdily úplně poslední směnu. Po následném vytěžení náhradních dílů je čeká odvoz k fyzické likvidaci. 

Soupravy jezdily mezi Ostravou a Opavou více než dva měsíce jako náhrada části rychlíků linky R27 díky výluce na trati z Opavy do Krnova...


Jeden z posledních spojů Tornád (26. července 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

"Stanice Ostrava Svionv. Rychlík číslo 853 ze směru Opava východ, pravidelný příjezd ve 19 hodin 57 minut, přijel k nástupiště číslo 3. Vlak zde jízdu končí, prosím vystupte," znělo v pátek 26. července krátce po dvacáté hodině z nádražního rozhlasu na svinovském nádraží. Vcelku běžné hlášení, které ale s ohledem na obsazení tohoto spoje zas tak obyčejné nebylo. Ke třetímnu nástupišti totiž přijel úplně poslední spoj zajištěný elektrickou jednotkou řady 460 přezdívané jako Tornádo. Po výstupu posledních cestujících se tak za relativně velkého zájmu dopravních nadšenců definitivně uzavřela kapitola provozu těchto legendárních vlaků. Během víkendu pak ještě jedna jednotka mimořádně zaskočila na trati z Olomouce do Koutů nad Desnou.

Jednotky byly po oficiální rozlučce v polovině dubna vyřazeny z běžného provozu. Následně ale České dráhy využily ještě dvě jednotky pro zajištění provozu ostravského ramene rychlíků Ostrava - Krnov - Olomouc během výluky právě mezi opavským východním nádražím a Krnovem. Vlaky tak jezdily přibližně od 8.00 do 20.00 hodin mezi stanicemi Ostrava-střed a Opava východ ve dvouhodinových intervalech s křížením na Svinově. Často se ale stávalo, že křížení vlaků se kvůli zpoždění přesouvalo do Martinova nebo Děhylova. 


Jedna jednotka se stala terčem sprejerů (26. července 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

V poslední den provozu v pátek 26. července se na tratích objevily obě dvě jednotky. Jedna se sice již v průběhu června stala terčem útoku vandalů, kteří ji na jedné straně posprejovali, ani to ale nezabránilo definitivním rozlučkovým procesům. Jedno z Tornád tak bylo na poslední spoje opatřeno již tradiční rozlučkovou cedulí s textem "Poslední jízda". Obě elektrické jednotky se následně v sobotu okolo poledne vydaly z Bohumína na poslední cestu do olomouckého depa.

Ačkoliv chvíli kolovaly informace o tom, že vozy ještě zůstanou zachovány jako provozní záloha v Olomouci, osud jednotek objasnil tiskový mluvčí Českých drah. "S nasazením Tornád do provozu se již po víkendu nepočítá. Počátkem tohoto týdne by mělo dojít k demontáži radiostanic z jednotek, následně případně dojde k vytěžení vhodných náhradních dílů pro jejich další využití při servisu muzejního exponátu ve sbírce Národního technického muzea," uvedl na dotaz Informačního portálu Vlčoun.cz tiskový mluvčí Českých drah Filip Medelský. Soupravy následně čeká stejný osud, jako předchozí vyřazené vlaky. Budou sešrotovány.

Čtěte také...
Poslední Tornáda pendlují z Ostravy do Opavy (vydáno 5. června 2024)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Míjení vlaků v Martinově v první den výluky (20. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Elektrické jednotky řady 460 byly určeny pro příměstskou dopravu ve velkých československých aglomeracích a v hustě osídlených oblastech. Jezdily například v severních Čechách, na osobních vlacích zajížděly z Ústí nad Labem do Prahy nebo do Lysé nad Labem, v provozu byly na Olomoucku, Ostravsku nebo v okolí Košic. Během svého provozu zavítaly např. do Vsetína nebo do Žiliny. Jednotky řady 460 vyráběla Vagónka ve Studénce, elektrickou výzbroj dodávala továrna MEZ Vsetín. Prototyp byl vyroben v roce 1971 a sériová výroba se uskutečnila v letech 1974 až 1978. Vyrobeno bylo 43 jednotek.

V provozu byly z počátku pětivozové vlaky se dvěma koncovými hnacími vozy a třemi vozy vloženými. Později se využívaly také čtyř- nebo třívozové jednotky. Pětivozová jednotka měla délku 122,5 metru a plně obsazená hmotnost 294 tun. Její kapacita byla 336 míst k sezení. Každý z motorových vozů měl hnané všechny čtyři nápravy a disponoval výkonem 1 000 kW. Jednotky bylo možné spojovat a ovládat ve vícečlenném řízení. Jedna z legendárních jednotek řady 460 bude zařazena mezi muzejní vozidla a doplní zachované muzejní pantografy řad 560 a 451.


Tornáda již definitivně patří do historie dráhy (26. července 2024, Vlčoun/Filip Vlček)

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!