Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Muzeum ČD v Lužné se připravuje na sezonu

LUŽNÁ U RAKOVNÍKA - Ani po uzavření Železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka na konci října činnost v Centru historických vozidel neutichla. Muzeum se začalo hned připravovat na další sezónu v roce 2024.

Proběhlo rozšíření muzejní drážky a v plném proudu je běžná údržba a obnova provozních historických vozidel v Lužné i na dalších místech...


Muzeum v Lužné se připravuje na další sezonu (23. ledna 2024, České dráhy)

"Projížďka vláčkem na úzkorozchodné drážce s rozchodem 600 mm je mezi návštěvníky muzea velmi populární. Proto jsme se rozhodli rozšířit malý ovál o desítky metrů dalších kolejí a v další sezóně se návštěvníci svezou po mnohem delší dráze. Ta nyní vede až ke vstupu do muzea," řekl Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel Českých drah. Dráhy o rozchodu 600 mm se obvykle používají jako průmyslové železnice v závodech, dolech, lomech a v minulosti také v zemědělství. V Lužné u Rakovníka je sbírka úzkorozchodných průmyslových motorových lokomotiv například ze zrušených drah na Kladensku.

"Během zimy se intenzivně věnujeme také údržbě provozních vozidel a jejich přípravě na další sezónu a pokračují i velké obnovy historických vozidel, které s ohledem na náročnost prací vyžadují delší čas a v některých případech mohou trvat i několik let," dodal Plochý. V těchto dnech probíhá V Lužné u Rakovníka například oprava elektroinstalace motorové lokomotivy T 466.0286 přezdívané Pilštyk. Největší pozornost se však dostává parní mašince 313.432 Matylda z roku 1904. "Cílem je lokomotivu uvést znovu do provozuschopného stavu pro sezónu 2024. V současné době opravujeme budku strojvedoucího a připravujeme lokomotivu na lak," popsal jednu z nejzajímavějších oprav v opravárenské hale muzejního depa Marek Plochý.


Muzeum v Lužné se připravuje na další sezonu (23. ledna 2024, České dráhy)

Vedle Matyldy probíhá také dílčí oprava lokomotivy 534.0323 Kremák a pokračuje oprava parní lokomotivy 464.008 Bulík. Po dokončení opravy Matyldy se naplno rozběhne dokončení opravy parní lokomotivy 365.024 z roku 1923. V těchto dnech je vyhodnocována veřejná zakázka na výrobu nového parního válce pro parní lokomotivu 475.101. Předpokládaná doba výroby je cca 8 měsíců. V mezičase proběhne výměna trubek v kotli lokomotivy a dořešení některých drobných oprav. Pak už by nemělo nic bránit návratu lokomotivy do provozu.

Opravárenské kapacity Centra historických vozidel (CHV) nejsou bohužel neomezené a jsou plně vytížené opravou uvedených vozidel. Proto na opravu zatím čekají parní lokomotivy 475.179 Šlechtična anebo 477.0433 Papoušek. Provedení oprav u externích dodavatelů je finančně náročné a s ohledem na omezené finanční zdroje by umožnily opravu jen velmi malého počtu vozidel. Externí partneři jsou proto využíváni především pro dodání specializovaných dílů a prací, které v podmínkách dílen CHV není možné zajistit, např. výrobu parních válců. Z vozidel mladší generace je před dokončením oprava historického motorového vozu 831.043 resp. nově M262.1011. Kromě opravy skříně a střechy vozidla, podlahy, drobností v interiéru a WC dostane motorový vůz ještě nový lak a odpovídající dobové označení. U motorových lokomotiv probíhají opravy většího rozsahu na Bardotce 749.250 a Hektoru 721.091.


Muzeum v Lužné se připravuje na další sezonu (23. ledna 2024, České dráhy)

V Brně České dráhy v loňském roce převzali do stavu historických vozidel elektrickou jednotku řady 560. Místní kolegové jednotku připravují na letošní sezonu, kdy bychom ji rádi předvedli na několika akcích, a to včetně jízdy na Slovensko. Bohužel i tato jednotka, stejně jako provozní vozidla ČD, se stala terčem sprejerů, a tak její historický lak značně utrpěl.

Centrum historických vozidel se stará také o nákladní a osobní vozy. V dílně se nyní opravuje tzv. zetka, vůz řady Ztr-c, který byl rozebrán do posledního šroubku. Z vozu zůstala jen kovová kostra, proběhne její opískování, oprava, lakování a získá úplně novou výdřevu. Stejná péče je věnována i pojezdu vozu. Při opravě bude do nákladního prostoru vestavěna nádrž na vodu, která zajistí prodloužení akčního rádia parních lokomotiv „tendrovek“ při nostalgických jízdách. Tendrovky si vezou omezené zásoby vody ve vanách, které jsou většinou umístěné podél kotle.


Muzeum v Lužné se připravuje na další sezonu (23. ledna 2024, České dráhy)

V zimních měsících se podařilo dokončit u externího dodavatele také generální opravu tří vozů řady Ce označovaných Rybák podle konstruktéra použitých jednonápravových podvozků. Rybáky se vyráběly v letech 1938 až 1949 a dnes si bez nich nelze nostalgické jízdy představit. V těchto dnech se vrátí z opravy také souprava vozů tzv. Ostravan, kde jsme řešili hlavně dosazení zámků pro uzamčení vozů na ochranu před vandaly, opravy vodních okruhů a řadu dalších drobností. Bohužel ani historickým vozidlům se nevyhýbají vandalové. Do dílen u externího dodavatele bude v nadcházejícím období přistavena historická patrová jednotka Bpjo. Cílem bude důkladná kontrola celé jednotky a odstranění menších závad.

Strojní čety a železniční fanouškové nostalgie se věnují údržbě provozních historických vozidel Českých drah, které jsou ve správě Centra historických vozidel, i v dalších místech Čech a Moravy. Údržbu a malé opravy uskutečňují ve Valašském Meziříčí na lokomotivě 423.041 Velký bejček, v Olomouci na populární zelené tendrovce 464.202 Rosnička, mimochodem jde o poslední typ parní lokomotivy zkonstruovaný v Československu, a v pražských Vršovicích se starají o 434.2186 Čtyřkolák. Sezóna 2024 v Železničním muzeu v Lužné u Rakovníka začne 27. dubna. 


Muzeum v Lužné se připravuje na další sezonu (23. ledna 2024, České dráhy)

Železnice teď

Kubova Huť:
zdroj: https://www.sumavanet.cz/

Kořenov:
zdroj: http://www.zubacka.cz/

Tip na další webkamery
nám pošlete na mail!

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!