Odtajněno! Tedom vyrábí trolejbusy. A nejen to
Informačnímu portálu Vlčoun.cz se podařilo získat unikátní a přísné tajné dokumenty, které by mohly způsobit revoluci v městské hromadné dopravě nebo přilákat další tisíce cestujících nejen v Ústí nad Labem.
Pravděpodobně nejzásadnější novinkou je pokračující výroba vozidel určených pro městskou dopravu společností Tedom.
Jediná fotografie zkušebních jízd. Trolejbus Tedom 2012 TRO byl zkušebně nasazen
také na linku číslo 11. Pokud bylo zataženo, v centru využíval trolejové vedení.
Třebíčská společnost Tedom sice v lednu oznámila, že z ekonomických důvodů ukončila výrobu autobusů, nicméně nám se podařilo získat skutečné důvody. Společnost chtěla mít klid na výrobu trolejbusů podle své koncepce, jak dokazuje foto výše.
Běžný cestující takřka nic nepozná. Trolejbus Tedom 2012 TRO je totiž k nerozeznání od plynového autobusu Tedom, důležitým aspektem je ale ekonomičnost. Vůz je totiž na střeše vybaven vlastními solárními panely, které především v létě umožňují takřka bezplatný pohon.
O ekonomickém dopadu hovoří ředitel společnosti Tedom Josef Zvídavý. "Vůz v době přestávky na konečné zastávce dokonce dodává elektřinu zpět do elektrické sítě, což výrazně zlevňuje provozování trolejbusové dopravy. Zkušební jízdy již proběhly během února a března v Ústí nad Labem, kam předpokládáme dodávku prvních 10 trolejbusů," uvedl.
Zkušební provoz jízdních řádů bez diakritiky. Zatím byly háčky a čárky odstraněny
z prvních písmen. Pokud se to osvědčí, zmizí z celých jízdních řádů.
Inovací pro ústeckou dopravu jsou také názvy zastávek v jízdních řádech ústecké městské hromadné dopravy. Vybrané zastávky jsou totiž zobrazeny bez háčků a čárek, jak dokazuje další fotografie výše.
"Cílem tohoto záměru je přilákat mladé cestující, kteří jsou pověstní používáním mobilních telefonů a názvům v jízdních řádech nerozumí. Jsou totiž zvyklí přijímat textové SMS zprávy bez diakritiky. Zkušební provoz jsme připravili na lince číslo 4," uvedl konstruktér jízdních řádů Petr Mašek.
Jak dodal, již mají první ohlasy. Cestující by například uvítali přejmenování zastávek Šafaříkovo náměstí na "Safarikovo namesti" nebo Střední školy na "Stredni skoly". Orientaci by jim také zjednošilo komplexní užívání malých písmen.
Kabriotrolejbusy v areálu všebořické vozovny během přestavby z původních trolejbusů
ev.č. 522 a 550. Vyjet by měly již v průběhu dubna.
Plánovanou novinkou je také příprava kabriotrolejbusu určeného především na linky převážející nepřizpůsobivé cestující.
"V rámci přestavby dvou vozů jsme z interiéru odstranili všechna sedadla, informační a odbavovací systém a kryt z podlah. Cestování v takových vozech nabídne ústecký dopravní podnik zdarma. Samozřejmě dbáme na zdraví a bezpečnost cestujících, a proto jsme odstranili také skleněné výplně v oknech," uvádí výčet úprav trolejbusů náměstek pro dopravu Milan Inovativní.
Podlahová kritina byla odstraněná pro případy, kdy dojde k výpadku elektrické energie. V takovém případě totiž může řidič požadovat od cestujících pokračování jízdy podobně, jako v animovaných Flinstones.
Speciální kabriotrolejbusy vyjedou v průběhu dubna, budou v přední části opatřeny speciální nálepkou (černý puntík s textem Jezdím zdarma) a budou nasazovány především na linku číslo 57. Spoje budou vyznačeny v jízdním řádu.
Z kabriotrolejbusů zmizely sedačky, podlaha i informační a odbavovací systém. Budou
jezdit zdarma, a to přednostně na lince číslo 57 z Mojžíře do Předlic a zpět.
Poznámka na závěr: Pokud jste tomuto článku a fotografiím věřili až sem, tak pozor! Dnes je apríl... :-)