Začala výstavba tratě do sídliště v Malešicích
PRAHA - Výstavba 2,4 kilometru dlouhé tramvajové tratě v Počernické ulici v Praze začala. Povede v celé délce Počernické od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou.
Realizace stavby potrvá 32 měsíců a dopravce předpokládá zahájení zkušebního provozu na nové trati se šesticí zastávek na konci roku 2027...
Oficiální zahájení prací v Malešiích (5. srpna 2025, DPP/Petr Hejna)
Přípravné a předstihové práce na inženýrských sítích v Počernické ulici začaly už na začátku letošního roku. Samotné staveniště si zhotovitelé převzali v polovině července. V současnosti zde probíhají stavební práce v rámci nulté etapy. Na zhruba 800 metrů dlouhém úseku mezi křižovatkami s ulicemi Na Palouku a Nad Úžlabinou zhotovitelé budují dočasné vozovky a ve stávajícím středovém pruhu provizorní parkovací místa. Následně začne od křižovatky ulic Na Palouku a Počernické v rámci první etapy práce na přeložkách kanalizace, od zhruba poloviny září také na přeložkách a rekonstrukci páteřních vodovodů. Oba pocházejí z let 1913 a 1939, zásobují pitnou vodou zhruba třetinu obyvatel Prahy a jsou již za hranicí své životnosti.
"Tramvajová trať v Počernické je přesně ten typ projektu, který posouvá Prahu k udržitelnější, zdravější a dostupnější dopravě. Spojuje chytré plánování s respektem k historii i současným potřebám obyvatel. Místo drahé závislosti na dovozech ropy investujeme do infrastruktury, která zlepší životní prostředí, uleví přetížené silniční dopravě a nabídne kvalitní alternativu k autům. Přínos pro MHD, i díky evropskému financování, bude dlouhodobý – a to vše bez zásahu do šířky ulice nebo stromořadí. Takto má vypadat moderní městská doprava," řekl první náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib.
Nechybělo ani poklepání na kolejnici (5. srpna 2025, DPP/Petr Hejna)
"Počernická ulice si tuhle tramvajovou trať zasloužila už dlouhá desetiletí. Urbanisticky připravený pás uprostřed silnice tu vznikl už v době výstavby sídliště Malešice, a teprve dnes se ho daří využít ve prospěch moderní a ekologické dopravy. Tato stavba ale není jen o kolejích. Je to komplexní proměna celé oblasti: od obnovy páteřních vodovodů přes úpravy inženýrských sítí až po vznik kvalitního veřejného prostoru. Mám radost, že projekt po letech příprav vstupuje do fáze realizace," uvedl pražský primátor Bohuslav Svoboda.
Na tramvajové trati Počernická vznikne šest párů zastávek: Hagibor, Na Palouku, Hostýnská, Plaňanská, Tuchorazská a Sídliště Malešice. Tři z nich, Na Palouku, Plaňanská a Sídliště Malešice, budou sdružené a budou sloužit pro společné odbavování tramvajových a autobusových spojů. Nová tramvajová trať bude v maximální míře odhlučněna. Její povrch bude z větší části zatravněn nebo osázen rozchodníky mimo prostor zastávek, přechodů pro chodce a přejezdů pro auta, které budou vydlážděny nebo vyasfaltovány. Celá stavba je důsledně navržena tak, aby neovlivnila stávající stromořadí podél Počernické ulice. Stromy budou během výstavby ochráněny. Aleje budou v rámci sadových úprav doplněny o až 25 nových stromů dle možností podzemních inženýrských sítí.
Čtěte také...
- Stavba tramvajové tratě do Malešic brzy začne (vydáno 10. června 2025)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Podoba nové tratě v Počernické ulici (vizualizace: Metroprojekt Praha + Ateliér Onixia)
Tramvajová doprava díky větší kapacitě systému i jednotlivých spojů zlepší obsluhu současného sídliště Malešice a bude sloužit pro probíhající i případný další rozvoj přilehlého území. Tramvaje nahradí stávající autobusy ve směru ke stanici metra Želivského. Dvě tramvajové linky, které budou na nové trati jezdit, rozšíří nabídku městské dopravy o přímé spoje k blízkým cílům na Vinohradech a Žižkově, ale také až na Karlovo náměstí či k Hlavnímu nádraží. Autobusová doprava bude zachována ve směrech, kterými tramvaje přímo nepojedou, například na Florenc a do Strašnic.
"Když jsme při zahájení výstavby tramvajové tratě Divoká Šárka - Dědina říkali, že se Praha po téměř 50 letech konečně dočkala realizace tratě, která byla už v polovině 70. let součástí projektu stavby sídliště na Dědině, v případě Počernické musíme ještě o zhruba dalších dvacet let hlouběji do historie. Plány na výstavbu sídliště Malešice, jednoho z prvních a svého času největších v Praze, koncem 50. let 20. století počítaly s jeho dopravní obslužností tramvajemi. Technické řešení rekonstrukce vodovodů a výstavby tratě se podařilo nalézt díky několika studiím v období let 2017 až 2020, čímž projekt dostal nový impuls," doplnil závěrem Jan Šurovský, technický ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Podoba nové tratě v Počernické ulici (vizualizace: Metroprojekt Praha + Ateliér Onixia)