Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Turecká Bozankaya vyjíždí
zkušebně na linku 58

 Až dvacet nových trolejbusů
dorazí do Jihlavy

 Pro trať na Strahov
už DP hledá zhotovitele

 Hradec Králové se dočká
31 nových trolejbusů

Průvod připomněl 100 let pražských autobusů

PRAHA - Hlavní město o uplynulém víkendu důstojně oslavilo výročí 100 let autobusové dopravy. Centrem města projel průvod 19 historických i současných autobusů, které pak dojely na Vítězné náměstí v Dejvicích. 

Zde si mohli zájemci prohlédnout jak nejstarší a dvacet let renovovaný autobus Škoda 506 N z roku 1929, tak naopak i moderní vozidla...


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Slavnostní průvod 19 autobusů vyjel v neděli 22. června v 10.00 hodin ze Staroměstského náměstí. Zde byla část vozidel vystavena pro veřejnost již od 9.00 hodin, interiéry vozidel byly přístupné až v rámci odpoledního programu na Vítězném náměstí. V čele průvodu jel nejstarší dochovaný exemplář - autobus Škoda 506 N z roku 1929. Tento autobus jezdící ještě v levostranném provozu se poprvé představil veřejnosti po dvacetileté opravě. V závěsu se představí další zástupci historických vozidel.

V začátku konvoje byly například Škoda 706 RO z roku 1951, Jelcz 272 z roku 1973, Karosa ŠM11, Karosa B731, Ikarus 280, Karosa-Renault CityBus, Ikarus E91 a Karosa B961. Historické reprezentanty doplnili zástupci dnešního autobusového provozu. Trasa slavnostního průvodu nabídla hned několik atraktivních lokalit, které potěšily nejen fotografy a fanoušky městské dopravy. Historická i současná vozidla bylo možné zachytit v pohybu například při průjezdu přes Čechův, Mánesův a Jiráskův most, nebo u Strahovského stadionu. Kolona se přibližně na třicet minut zastavila na Hradčanském náměstí, odkud následně pokračovala do cíle na Vítězné náměstí.


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Právě zde slavnostní jízda vyvrcholila doprovodným programem pro veřejnost ve spolupráci s městskou částí Praha 6. Nechyběly vystavené autobusy, muzejní silniční pracovní vozidla, ani ukázky současných moderních trolejbusů. Na místě byla i možnost zakoupení upomínkových předmětů. Celým odpolednem pak provázel moderátor Ondřej Kubala, který moderoval bohatý doprovodný program plný soutěží pro děti i dospělé. 

Autobusy sloužily tam, kde se nevyplatily tramvaje

Historie pražské autobusové dopravy se začala psát v červnu 1925, kdy Elektrické podniky hlavního města Prahy slavnostně zahájily její provoz. Impulsem k jejímu zavedení byl vznik Velké Prahy v roce 1922 a s ním i potřeba zajistit spolehlivé, hospodárné spojení nově připojených a často ještě málo rozvinutých okrajových čtvrtí s centrem města. Tyto lokality tehdy ještě negenerovaly dostatečnou přepravní poptávku pro investičně náročnou tramvajovou síť, a proto byla zvolena pružnější forma dopravy – autobus s pohonem spalovacím motorem, ačkoli se zvažovala i varianta elektrického pohonu.


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

První autobusy jezdily na palivo zvané dynalkol – směs benzínu, lihu a benzolu. Po roce 1930 došlo vlivem státních regulací k postupnému zavádění směsí benzolu s benzínem a později i čistého benzínu a nafty. Právě regulace v oblasti paliv, olejů a daní z automobilové dopravy měly zásadní dopad na ekonomiku a tempo rozvoje autobusové dopravy. Karoserie prvních vozů umožňovaly přepravu přibližně 20 sedících a 20 stojících cestujících a jejich celková hmotnost činila zhruba 3,5 tuny. Na počátečních linkách se testovaly různé způsoby odbavení cestujících, a to jak jednoslužné, kde byl řidič zároveň pokladníkem, tak dvojslužné se samostatným průvodčím. Až do tarifního sjednocení v roce 1951 měly autobusy vlastní sazby.

Pravidelný provoz byl zahájen 21. června 1925 na lince A z Vršovic do Záběhlic. Tato linka měřila 3,5 km a v prvním roce přepravila 109 tisíc cestujících. Původně ji obsluhovaly dva, později tři autobusy. První zázemí pro údržbu i garážování se nacházelo v areálu ústředních dílen v Rustonce, výpravna se nacházela v tramvajové vozovně v Libni. Autobusové linky byly zprvu označovány písmeny, číselné značení se ustálilo až v roce 1951.


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Petr Hejna)


F O T O G A L E R I E



Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Petr Hejna)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Martin Pinkas)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Martin Pinkas)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Zdeněk Bek)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Petr Adámek)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Petr Adámek)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Petr Adámek)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Praha teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Redakce Praha:

201 praha
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- František Živnůstka
- Martin Röslein

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Česká republika teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Všimli jste si, že České dráhy výrazně modernizují vozový park? Jak nové vlaky vnímáte?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!