DP v ulicích Prahy testuje novou tramvaj 52T
PRAHA - Ostře sledovaná je v těchto dnech nová tramvaj 52T pro Prahu. Zkušební jízdy jedou prakticky na plné obrátky, aby bylo možné vůz co nejdříve nasadit do zkušebního provozu s cestujícími.
Nová tramvaj má za sebou zkušební zvedání i první zkušební jízdy, které se konají zatím většinou pod rouškou tmy ve večerních a nočních hodinách...
Zahájení zkušebních jízd nové tramvaje (9./10. dubna 2025, DPP)
Zkoušení zbrusu nové tramvaje Škoda 52T, která byla zkraje měsíce dodána do Prahy, svižně pokračuje. Na testovací jízdy mimo areál hostivařských ústředních dílen dopravního podniku poprvé vyjela 9. dubna ve večerních hodinách a vůbec poprvé se tak ukázala pražské veřejnosti. Zkušební jízdy bez cestujících jsou nutné ke splnění první části technických zkoušek. Zatímco jízdy probíhají především ve večerních a nočních hodinách, v těchto dnech tramvaj vyjíždí i přes den.
Již o dva dny dříve, v pondělí 7. dubna proběhla další část testování. V ústředních dílnách se trénovalo zvedání nové tramvaje. "Celý proces jsme potřebovali vyzkoušet pro potvrzení teoretických návrhů. Také jsme proškolovali personál, aby byl pro případ jakékoliv mimořádné události zajištěn jednoznačný postup posádek pohotovostních vozidel při potřebě zvednutí vozu," uvedl dopravní podnik na svých facebookových stránkách s tím, že jde o standardní krok prováděný u všech nových tramvají ještě před zahájením zkušebního provozu.
Zahájení zkušebních jízd nové tramvaje (9./10. dubna 2025, DPP)
"Začneme tramvaj připravovat na zahájení zkušebního provozu bez cestujících. Protože se jedná o zcela nový typ tramvaje, bude potřeba vůz nejprve podrobit většímu množství technických zkoušek, které budeme provádět v součinnosti s výrobcem Škoda Group," uvedl Dopravní podnik hlavního města Prahy na sociálních sítích. Kromě samotných zkoušek musí projít školením a seznámením také první část řidičů tramvají. "Jakmile výrobce obdrží od Drážního úřadu ČR povolení k zahájení zkušebního provozu, budeme vás informovat," přislíbil dopravní podnik již dříve na sociálních sítích.
"První nová tramvaj 52T už je na světě! Jedná se o významný milník, protože po téměř 20 letech se Praha dočká zcela nového typu tramvají. Supermoderní nízkopodlažní tramvaje Škoda ForCity Plus 52T nabídnou klimatizaci, tichý provoz a pokročilý antikolizní systém. Do konce roku nám dorazí prvních 20 těchto špičkových vozů, přičemž během několika let může jejich celkový počet dosáhnout až na 200," řekl první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. Pro provoz tramvají je již uzpůsobena v březnu zprovozněná vozovna v Hloubětíně, která byla kompletně přestavěna během uplynulých tří let.
Čtěte také...
- První pražská tramvaj 52T dorazila do dílen DP (vydáno 4. dubna 2025)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Zahájení zkušebních jízd nové tramvaje (9./10. dubna 2025, DPP)
Rámcová smlouva na dodávku až dvou set tramvají byla podepsána v prosinci 2023, dopravní podnik si závazně objednal zatím 40 tramvají, které budou do Prahy dodávány postupně. Prvních dvacet tramvají dorazí letos, dalších 20 vozů do konce roku 2026. Po podpisu smlouvy týmy obou stran několik měsíců intenzivně pracovaly na finální podobě technického řešení zejména interiérových prvků a doladění kompletního designu tramvaje. Ke schválení jeho finální verze došlo v květnu 2024. Tento krok otevřel cestu k finalizaci technické dokumentace a zahájení výroby. Na vývoji a výrobě nových tramvají pro Prahu spolupracuje přes 230 dodavatelů, z nichž 76 procent pochází z České republiky. Tento projekt tak podporuje domácí průmysl a vytváří pracovní příležitosti v celé zemi.
„Dodávat tramvaje pro hlavní město naší země je pro nás nejen obrovskou ctí, ale také velkou odpovědností. Tento projekt přináší tisícům lidí napříč průmyslem v České republice stabilitu a pracovní příležitosti. Věříme, že nová tramvaj nebude pouze symbolem technologické vyspělosti, ale také důmyslu a nasazení všech, kteří se na jejím vývoji podíleli,“ uzavírá Petr Novotný, CEO Škoda Group.
Zahájení zkušebních jízd nové tramvaje (9./10. dubna 2025, DPP)