Renovované Mevro vyjíždí na historickou linku
PRAHA - Historická tramvaj Mevro evidenčního čísla 3098 Dopravního podniku hlavního města Prahy vyjíždí po rozsáhlé opravě do provozu. Naposledy se tak stalo v roce 1966, kdy byl vůz vyřazen z pravidelného provozu.
V rámci zkušebních jízd s cestujícími jej bude dopravní podnik nasazovat na historickou linku číslo 42, po získání způsobilosti i na lince číslo 41...
Renovovaná tramvaj Mevro na zkušebních jízdách (5. prosince 2024, DPP/archiv)
Jednosměrný motorový vůz Mevro představuje důležitý milník v historii vozidel pražské tramvajové dopravy. Jedná se o poslední typ dvounápravových motorových tramvají pro osobní dopravu v Praze, následník takzvaných ponorek a předchůdce čtyřnápravových tramvají T1, průkopníků nadčasové koncepce PCC, která je díky vozům T3 v Praze stále přítomna. Vůz ev.č. 3098 je unikátní tím, že se jednalo o poslední vyrobenou a dodanou tramvaj typu mevro, ale i poslední dvounápravovou tramvaj pro osobní dopravu v Praze vůbec. Historie vozů mevro spadá již do válečných let, kdy byla objednána jejich výroba ve standardním provedení jejich předchůdců, jednosměrných vozů typu ponorka vyráběných v letech 1935 až 1942.
Válečná objednávka se však pro materiálová omezení neuskutečnila. Po válce se dopravní podnik rozhodl tuto sérii realizovat, ačkoliv se koncepčně jednalo o již zastaralou platformu. Provedl ale v technickém zadání některé změny – zejména doplnění středních dveří či zrušení sníženého přední plošiny. Provozní život tramvají mevro byl velmi krátký, a to pouhých 18 let. Původně se počítalo, že jednosměrné vozy budou ze starých tramvají vyřazovány až jako poslední. Ještě na počátku 60. let sehrály významnou roli při zavádění provozu bez průvodčích, s nástupem masivních dodávek tramvají T3 od roku 1962, kdy se roční dodávky ustálily na 100 vozech ročně, se jejich dny rychle sečetly.
Zkušební jízdy renovovaného vozu (5. prosince 2024, DPP/archiv)
Výměna vozového parku probíhala rychlým tempem a postup vyřazování byl navržen tak, že přednostně byly z provozu vyřazovány přestárlé a atypické, málo početné série. Do této množiny spadaly i všechny jednosměrné vozy - takzvané ponorky a mevra i jejich blízcí příbuzní - zjednosměrněné motorové vozy řady 2000, které byly hromadně vyřazeny v rozmezí let 1966 až 1968, ačkoliv byly z vozového parku starých tramvají nejmladší a technicky nejpokročilejší. U vozů mevro a zjednosměrněných vozů byly přitěžující okolností kontroléry typu Praga, které byly málo odolné posílenému napájení budovanému pro nové tramvaje T3 a docházelo u nich k častým haváriím.
Vůz ev.č. 3098 ukončil pravidelný provoz s cestujícími v roce 1966. Následně byl přestavěn na měřící vůz č. 4100, který sloužil pro tyto účely až do konce 80. let 20. století, kdy jej nahradil současný pomeranč, tedy vůz ev.č. 5521. Vůz se na počátku druhé dekády 21. století dočkal zásadního rozhodnutí o rekonstrukci do provozního stavu pro nostalgické jízdy. Od května 2021 byl vůz přistaven do generální opravy v Krnovských opravnách a strojírnách, dokončovací práce po návratu vozidla provedli pracovníci Dopravního podniku hlavního města Prahy. Vůz přibližuje provozní podobu vozů mevro v prvním desetiletí provozu s některými odchylkami nezbytnými pro současný provoz.
Tramvaje Mevro na historickém snímku (nedatováno, DPP/archiv)