Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Muzeum MHD se rozšíří o halu pro autobusy

PRAHA - Muzeum městské hromadné dopravy si při příležitosti 30 let od svého založení nadělí dárek. Za 150 milionů korun by tak do dvou let ve střešovickém areálu měla vzniknout nová hala pro historické autobusy...

Dopravní podnik tím tak vychází vstříc častým připomínkám návštěvníků, kteří v bohaté sbírce tramvají poptávají chybějící historické autobusy...


Pohled na nově budovanou halu pro autobusy (vizualizace, DPP)

Ke svým třicátinám si Muzeum městské dopravy si nadělilo výstavbu nové dvoupatrové výstavní haly pro historické autobusy a silniční pracovní vozy. Na jejího zhotovitele na začátku letošního roku dopravní podnik vyhlásil veřejnou zakázku v předpokládané hodnotě 150 milionů korun. Kromě základní a profesní způsobilosti a technické kvalifikace je podle zákona o zadávání veřejných zakázek hlavním hodnotícím kritériem tendru nejnižší celková nabídková cena. Dopravní podnik v současnosti eviduje necelou dvacítku zájemců o tuto veřejnou zakázku.

Uzavření smlouvy s vítězem Dopravního podniku hlavního města Prahy předpokládá do konce letošního června, následovat bude dopracování projektové dokumentace pro provádění stavby a další nezbytné administrativní kroky. Samotná výstavba potrvá 20 měsíců od předání staveniště.

Nejčastější podnět: Chybějící historické autobusy

"Chybějící autobusy v expozici jsou nejčastěji zmiňovaným požadavkem. Historické autobusy a pracovní vozidla dopravního podniku, zajímavé technické památky, které jsou dočasně odstaveny v depozitářích v garážích, konečně dostanou důstojné místo. Zahájení výstavby nové výstavní haly předpokládáme v průběhu letošního podzimu. Rád bych ji pro návštěvníky otevřel ke 100. výročí zahájení pravidelného provozu autobusů v Praze, tedy 20. června 2025," řekl první náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.


Nová hala bude určena pro historické autobusy (vizualizace, DPP)

Hřib doplnil, že muzeum chce město dále rozšiřovat a rozvíjet, aby bylo živou, kulturní institucí kombinující cenné historické artefakty s moderními technologiemi a návštěvníkům nabízelo nejen nevšední zážitky, ale i komfortní zázemí. "Proto plánujeme přestavbu bývalé restaurace u vstupu do vozovny na moderní návštěvnické centrum se vším, co k tomu patří. Do dalších let přeji Muzeu MHD, aby bylo uznávaným odborným partnerem, vyhledávaným a oblíbeným turistickým cílem, kam se návštěvníci budou opakovaně rádi vracet a v neposlední řadě nadále propagovalo pražskou MHD a šířilo její dobré jméno," doplnil náměstek primátora. 

Výstavní hala pro silniční vozidla bude umístěna na dolním nádvoří vozovny, zapuštěna do svahu, který se zvažuje k Cukrovarnické ulici. Bude dvoupatrová, přičemž spodní patro bude sloužit pro stálou expozici historických autobusů s nájezdem z Cukrovarnické ulice. Horní patro bude sloužit jako showroom, kde budou vystavena menší silniční vozidla, které se budou v expozici střídat. Bude zde současně prostor pro pořádání přednášek, seminářů či výstav. Nájezd do horní patra bude přímo z nádvoří vozovny.


NOvá hala bude umístěna severní v areálu střešovické vozovny (vizualizace, DPP)

I když bylo pražské Muzeum MHD slavnostně otevřeno 14. května 1993 a pro veřejnost o den později, jeho základy vznikly už na konci 60. let 20. století, kdy se začala formovat současná sbírka historických vozidel. U jejího zrodu stáli pánové Josef Handl, Lubomír Kysela a Vlastimír Mudra, kteří systematicky po celém území ČR mapovali, vyhledávali a zachraňovali dochovaná historická vozidla či jejich vraky, které měly do budoucna ukazovat historii dopravy v Praze. Prvním správcem podnikového muzea byl právě Josef Handl, po něm od roku 1977 Lubomír Kysela.

Skvosty byly nejprve na Pankráci a poté ve Vokovicích

Vznikající sbírka historických vozidel byla původně deponována ve vozovně Pankrác, v roce 1971 se stěhovala do vozovny Vokovice, kde byl uvolněn prostor po zrušené lakovně vozů. Byl to právě Lubomír Kysela, který na konci 70. let přišel s koncepcí stálé expozice muzea. Jako nejvhodnější prostory byly ve hře tehdejší vozovny Karlín, Košíře, Střešovice a Vinohrady. Volba padla na Střešovice, protože byly z navrhovaných objektů největší. Využití vozovny Střešovice pro Muzeum MHD schválilo vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy až na začátku 90. let 20. století a toto rozhodnutí provázely velké vášně.

V prvním roce fungování Muzea MHD tvořilo expozici celkem 37 historických vozidel, z toho 34 tramvají, dva autobusy a jeden trolejbus. Muzeum bylo v té době otevřeno pouze o víkendech ve stejném období od Velikonoc do konce října jako hrady a zámky. V prvním roce muzeum navštívilo 6009 návštěvníků, o rok později nepatrně více, 6174 osob. Vstupné pro dospělého činilo deset korun, pro děti a důchodce čtyři koruny. V roce 1998 Ministerstvo kultury ČR prohlásilo 50 vozidel Muzea MHD a 34 dalších sbírkových předmětů za kulturní památku.


Vizualizace interiéru budované haly pro autobusy a techniku (vizualizace, DPP)

V současnosti ji tvoří celkem 69 historických vozidel: 46 tramvají, 12 autobusů a z toho dva vraky, tři trolejbusy, dva vozy metra a šest nákladních automobilů. Pražské Muzeum MHD do současnosti navštívilo více než 511 tisíc návštěvníků. Rekord 32196 návštěvníků drží předcovidový rok 2019, druhou nejvyšší návštěvnost, 28375 muzeum zaznamenalo v loňském roce. Jak šel čas s Muzeem MHD od založení v roce 1993 do současnosti mapuje na 128 stranách knížka "30 let Muzea MHD 1993-2023", kterou vydal dopravní podnik. Zájemci si ji za 139 korun mohou zakoupit přímo v Muzeu MHD, v Infocentrech DPP nebo on-line ve Fanshopu na webu DPP.

V muzeu chtějí vybudovat i dobovou stanici metra

Současným stavem ale provoz muzea nekončí. "Kromě zmiňované výstavby a zprovoznění nové výstavní haly pro silniční vozidla a přestavby vstupního areálu pro návštěvníky je to vytvoření expozice historie metra včetně dobové stanice. Po rekonstrukci petřínské lanovky rozšíření expozice o jeden ze stávajících dvou vozů, přičemž druhý poputuje do Národního technického muzea," nastínil další varianty budoucího rozvoje Petr Malík, vedoucí jednotky Hisotrická vozidla dopravního podniku a šéf muzea MHD.

"V rámci generálních oprav vozidel je naší snahou oživit a zprovoznit nejnovější přírůstek, autobus Praga NDO. Kromě toho zprovoznit trolejbus Praga TOT, autobusy Škoda 506N a Ikarus 620, a to do roku 2025, ideálně do 100. výročí zahájení pravidelného provozu autobusů nebo do 150. výročí MHD v Praze. Je to velmi ambiciózní plán, ale uděláme maximum, aby vyšel," dodal Malík. 


Pohled na novou halu z nádvoří střešovické vozovny (vizualizace, DPP)

Praha teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Redakce Praha:

201 praha
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- František Živnůstka
- Martin Röslein

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Česká republika teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!