Get Adobe Flash player

Počet srážek tramvají s chodci se v Praze snížil

PRAHA - Zatímco v předešlých letech počet střetů tramvají s chodci každým rokem stoupal, loni došlo nejen k meziročnímu poklesu celkového počtu srážek o více než 17 procent, ale i počtu úmrtí, a to z osmi na tři osoby.

Rok 2019 byl v této oblasti pozitivní i tím, že z celkového počtu 87 sražených chodců byla naprostá většina zraněných lehce...


Celovozová reklama na bezpečnostní kampaň (27. září 2019, Filip Vlček).

Pražský dopravní podnik každoročně vynakládá obrovské úsilí do osvěty, ale tradiční způsoby komunikace jsou málo účinné. Účastníci silničního provozu si mnohdy neuvědomují, že tramvaj má na přechodu pro chodce přednost, a jako drážní vozidlo má mnohem větší brzdní dráhu než osobní auto. Dopravní podnik se proto rozhodl v komunikaci přitvrdit a v rámci kampaně 'Neskákej mi pod kola!' zveřejňuje na sociálních sítí videa případů z běžného provozu. To doplňuje nastříkanými siluetami sražených chodců na přechodech, nepřehlédnutelný žlutočerný polep na preventivní tramvaji s lebkou, siluetami obětí, které jejich nepozornost stála život, aktualizovaným skóre usmrcených chodců a sloganem Pomoz mi nezabíjet!

To v celkovém měřítku pomohlo meziročně snížit jak počet usmrcených, tak i celkový počet zraněných. Za předloňský rok po srážce s tramvají zahynulo celkem 8 lidí, loni to byly jen 3 osoby. Zatímco v roce 2018 došlo k 105 střetům tramvají s chodci, loni se tento ukazatel snížil o více než 17 procent na 87. Vzhledem k pozitivním výsledkům je dopravní podnik přesvědčen, že díky této kampani přispěl k nižším číslům usmrcených i zraněných chodců. "Nepochybně se kampaň v celé své šíři dostala do podvědomí lidí i mimo jiné jistou agresivitou, lidé si povšimli zejména aktualizované skóre na preventivní tramvaji. Jako perfektní nápad jsou vnímány nastříkané siluety tam, kde jsou přechody a místa s největší kumulací chodců," uvedl Martin Doubek, vedoucí odboru Technická kontrola Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Praha má jednu z nejhustších tramvajových sítí v Evropě

"Vzhledem k dlouhodobě významnému podílu cizinců na celkovém počtu chodců sražených tramvajemi se letos chceme zaměřit právě na osvětu mezi zahraničními turisty. I když je tramvaj vozidlo běžné ve světových metropolích, Praha má několik nej: jednu z nejhustších tramvajových sítí v Evropě, po Moskvě a Budapešti třetí největší vozový park a navíc provozujeme 250 vozů 15T For City, která patří mezi nejtišší tramvaje na světě. Tato kombinace evidentně spousty turistů nemile překvapí," nastínil další směr kampaně Doubek. 


Kampaň kromě videí doprovází i siluety namalované na kolejích (nedatováno, DPP/Archiv).

Ze statistik lze vysledovat, že děti jsou dlouhodobě daleko pozornější a ukázněnější než dospělí. Loni došlo ke srážce pouze 5 dětí, ale 82 dospělých, o rok dříve byl tento poměr 9 ku 93 v neprospěch dospělých. Průměrný věk sražených osob byl loni 44,6 let. Nejmladší byly 2 roky, nejstarší 93 let. Obecné tvrzení, že ženy jsou obezřetnější a opatrnější potvrzují i loňské statistiky: ženy se podílely 41 procent, muži 53 procenty a děti necelými 6 procenty na celkovém počtu chodců sražených tramvajemi. O rok dříve byly výsledky pro ženy ještě příznivější, měly 37 procentní podíl na celkovém počtu zraněných chodců.

Statistiky dále ukazují, že nejvíce srážek se přihodí mimo přechod. V loňském roce evidujeme takových srážek 44, v předloňském 37 a v roce 2017 se jednalo o 64 případů. Na přechodu jsme v loňském roce zaznamenali 23 srážek, 19 v roce 2018 a 24 v roce 2017.Další zajímavou kategorií je národnost sražených chodců, ve které mají cizinci dlouhodobě významný podíl. Zatímco v roce 2016 i 2017 to bylo téměř stejně, 24 procent, v roce 2018 se podíleli už 29 procenty a loni 'pouze' 22 procenty. I proto bude letošní kampaň 'Neskákej mi pod kola!' zaměřena na osvětu mezi zahraničními turisty.

Důvody srážek s tramvají? Poslech hudby a sledování videa!

Účastníci silničního provozu, v tomto případě chodci, jsou ve vlastním zájmu povinni dbát o svou bezpečnost a dodržovat veškerá pravidla, z nichž většina vychází de facto z elementární logiky, všeobecně známých a platných předpisů a ustanovení i empirických poznatků, potažmo silničního zákona a platné legislativy EU. Nejčastější příčinou srážek s chodci je nepozornost zapříčiněná několika faktory. Tím nejvíce zastoupeným je sledování displejů různých přístrojů za chůze. Samostatnou kapitolou jsou také chodci se sluchátky na uších, kvůli kterým neslyší přijíždějící tramvaj a nedokáží tak včas zareagovat na blížící se nebezpečí.


Loni se musela číslice '0' hned třikrát přelepovat (nedatováno, DPP/Archiv).

Praha teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Redakce Praha:

201 praha
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- Michal Fořt
- Jakub Lachout
- Ondra Kašpárek
- Vojta Beneš
- Antonín Jelínek

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Bylo zrušení papírových jízdenek v Ostravě dobré rozhodnutí?
 

Naši mediální partneři:

      

20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!