Praha 2020: Moderní vozový park i nové tratě
PRAHA - Rozvoj všech druhů služeb, modernizaci stanic metra, vozového parku a rozšíření dopravní sítě. Tak vypadá strategický plán do konce roku 2020, který byl tento týden představen veřejnosti.
Metro by se mělo dočkat nové trasy, tramvaje nových tratí a smyček, všechny druhy trakce pak čeká omlazení vozového parku...
Tři dosavadní trasy metra by měla doplnit čtvrtá (8. září 2016, Filip Vlček).
K největším výzvám současnosti patří výstavba trasy metra D. "Chceme pro naše cestující budovat nové tramvajové tratě a rozšiřovat počet elektrobusů v běžném provozu. Omlazujeme vozový park tramvají i autobusů. Nezapomínáme ani na modernizaci stanic metra, ve kterých se zvyšuje počet bezbariérových přístupů. Do roku 2020 jsme stanovili jasné strategické priority, jejichž dodržení je pro nás naprosto zásadní," řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku hlavního města Prahy
Dopravní podnik podle Gillara počítá s tím, že do konce roku 2020 započne geologický průzkum a uskuteční tak reálné kroky k naplnění snů mnoha Pražanů i těch, kteří do metropole kvůli práci dojíždějí. Varianty výstavby metra D závisí na úspěšnosti a zvolené metodě získávání pozemků se stavbou souvisejících.
Vzniknou dvě tramvajové tratě a smyčky
"Připravujeme i velké investice do tramvajových tratí. Kromě prodloužení tratí z Divoké Šárky do zastávky Dědinská za 890 milionů korun a z Barrandova do Slivence za 690 milionů korun do roku 2021 to jsou výstavby dvou tramvajových smyček," doplnil investiční ředitel a člen představenstva pražského dopravního podniku Tomáš Kaas. Zmíněné dvě nové smyčky mají vzniknout na Zahradním Městě a u stanice metra Depo Hostivař. Stranou nebudou ani opravy stávajících tratí.
Obnovován bude současný vozový park, dojde i na tramvaje (7. září 2016, Filip Vlček).
Změn k lepšímu dozná do roku 2020 také vozový park tramvají. Už letos bude dokončena dodávka 250 kusů moderních tramvají typu 15T ForCity. Dopravní podnik hlavního města Prahy připravuje na podzim i pomyslnou lahůdku, do ulic vyjede nová výletní tramvaj T3 Coupé. Dopravní podnik pečuje také o obnovu autobusů, do které do roku 2020 investuje téměř 2 miliardy korun.
Pražský dopravní podnik ale zlepšuje i podobu stávajících stanic metra. "Realizovali jsme od loňska opravu stanic Anděl, Náměstí Republiky, Muzeum A, Skalka, doplnili jsme chybějící eskalátory ve stanici Nádraží Veleslavín. Investice souhrnně činily téměř 400 milionů korun. Před sebou máme mnoho dalších projektů. Za povšimnutí stojí do roku 2020 zejména oprava stanic Jiřího z Poděbrad a Českomoravská, ve kterých počítáme s bezbariérovým zpřístupněním," dodává Tomáš Kaas, investiční ředitel dopravního podniku.
Důležitý faktor zůstává financování projektů
U velkých investic je důležitým faktorem získání dotačních prostředků z Evropské unie. V současném programovém období čerpá dopravní podnik dotační prostředky zejména ze dvou operačních programů, a to Operační program Doprava a Operační program Praha - pól růstu ČR. V rámci něho má dopravní podnik dosud podepsané Smlouvy o financování projektů na 16 projektů ve výši 901,8 milionů korun, přičemž k dnešnímu dni obdržel podporu ve výši 166 milionů.
Všechny investice jsou závislé na dotacích Evropské unie (7. dubna 2015, Jakub Lachout).