Elektrobus SOR je úspěšný. V Praze se zdrží
PRAHA - Pražský dopravní podnik se více než pět let zabývá testováním elektrobusů. V rámci tohoto projektu uzavřel elektrobus SOR/Cegelec EBN 11 k datu 31. srpna 2016 první rok provozu na pravidelných linkách.
Pozitivní výsledky a potřeba pokračovat ve sledování parametrů jsou důvodem prodloužení testů až do srpna příštího roku...
Elektrobus SOR při slvavnostním představení (1. září 2015, Jakub Lachout).
Zkušební provoz elektrobusu byl v Dopravním podniku hlavního města Prahy zahájen 1. září 2015. Vůz k 31. srpnu letošního roku pokořil hranici 70 tisíc kilometrů, drtivou většinu absolvoval v každodenním provozu s cestujícími. Tím pražský dopravní podnik naplnil a dokonce překročil cíl dosažení ročního proběhu kilometrů srovnatelného s průměrným naftovým autobusem.
Druhým cílem bylo zcela bezemisní řešení provozu včetně využití elektrického topení a klimatizace. Životaschopnost této preferované výbavy byla dostatečně prověřena nejen v letním, ale zejména zimním období.
S vozem je dopravní podnik spokojen, testování se prodlužuje (1. září 2015, Jakub Lachout).
"Pozitivní výsledky prvního roku provozu považuji vzhledem k budoucnosti za velmi dobrou zprávu. Stále více se totiž ukazuje, že by právě elektrobusy mohly být tím správným řešením veřejné dopravy zejména v lokalitách, které trpí nadměrnou dopravní zátěží a znečištěním ovzduší, jako je třeba Spořilov," uvedl náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek.
Baterie se dobíjí na obratišti Želivského a v garáži (1. září 2015, Jakub Lachout).
Zcela ojedinělým je v celém projektu systém nabíjení z tramvajové sítě prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače se stacionárním galvanickým oddělením, takzvanou dobudkou, umístěnou na autobusovém obratišti Želivského. Důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař.
Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro nabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 kilometrů, a to především v závislosti na lince, provozních parametrech a typu dne.
Interiér se nijak výrazně neliší od jiných autobusů SOR (1. září 2015, Jakub Lachout).
Cílem pro druhý rok provozu je sledování stavu a životnosti baterií a zároveň hodnocení dalších realizovaných technických úprav. V závěru letošního června byl totiž systém topení a klimatizace doplněn o tepelné čerpadlo. Vliv této úpravy na spotřebu elektřiny během letních měsíců při využívání klimatizace byl pozitivní a obdobně bude porovnáván vliv na topení. I nadále lze předpokládat další úpravy a ladění nabíjecích parametrů.
Získané poznatky z provozu elektrobusu jsou průběžně vyhodnocovány nejen v rámci dopravního podniku, ale porovnávány s obdobnými projekty v rámci odborných konferencí, ať už na úrovni Sdružení dopravních podniků ČR i zapojením do vybraných aktivit EU či Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu.
S vozem se budeme setkávat další rok (1. září 2015, Jakub Lachout).