Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Praha si připomněla 100 let žen v MHD

PRAHA - Dopravní podnik hlavního města Prahy si letos připomíná sté výročí od chvíle, kdy se v řadách zaměstnanců zabezpečujících provoz městské hromadné dopravy poprvé objevily ženy.

První ženy průvodčí tramvaje nastoupily do práce 1. prosince 1915, kdy nahradily muže, kteří museli narukovat na frontu...


Ženy v dopravě jsou v Praze 100 let (nedatováno, Archiv DPP).

Dopravní podnik se v období první světové války potýkal s nedostatkem personálu - především v provozu tramvají. Řidiče tak nahrazovali zámečníci z dílen vozoven, kteří měli zkušenosti s řízením tramvají. I tak ale stále chyběli zaměstnanci potřební k jejich každodennímu provozu, především průvodčí. Důležitost tramvají přitom v období první světové války ještě stoupla – kromě přepravy cestujících je tehdy město využívalo také k přepravě raněných, k rozvozu potravin po městěa k odvozu komunálního odpadu na skládku.

"Pražský dopravní podnik se tehdy inspiroval v zahraničí. Ve Vídni, Berlíně i Drážďanech řešili nedostatek mužů tím, že začali přijímat ženy. Například ve Vídni, kde bylo z tramvajového provozu na frontu odvedeno 800 mužů, bylo již v červnu 1915 přijato na místa průvodčích 400 žen a dívek," řekl Pavel Fojtík, vedoucí podnikového archivu.


Ženy v dopravě jsou v Praze 100 let (nedatováno, Archiv DPP).

Práce průvodčích na začátku 20. století nebyla jednoduchá. Zaměstnanci museli celou dobu stát, směny byly dlouhé, šlo tedy o práci náročnou především po fyzické stránce. I tak v říjnu 1915 přijala správní rada Elektrických podniků usnesení, na základě kterého mělo být přijato 10 - 12 žen ve věku 20 až 30 let, s ukončenou obecnou školou a s dobrou znalostí pražského místopisu. Ty měly projít desetidenním výcvikem a za svou práci brát plat 30 haléřů za hodinu.

Zájem o práci předčil všechna očekávání - přihlásilo se 460 zájemkyň, v mnoha případech šlo o manželky tramvajových zřízenců, kteří byli odvedeni na frontu. 1. prosince 1915 z nich potom po absolvování výcvikového kurzu do práce nastoupilo prvních 40. Na konci války v podniku pracovalo již 375 žen průvodčích, protože ale po jejím skončení bylo potřeba vrátit do služby muže, kterým skončila vojenská služba, byly všechny tyto ženy k 1. dubnu 1920 propuštěny. Znovu se ženy v pražském tramvajovém provozu objevily až s příchodem druhé světové války - v lednu 1943 jich zde pracovalo 571, do konce války jich bylo již 1.377.


Ženy v dopravě jsou v Praze 100 let (nedatováno, Archiv DPP).

Na rozdíl od konce první světové války už tentokrát ženy ze služby průvodčích nezmizely. A když se v Praze začaly uvádět do provozu nové tramvajové vozy TI (T1), stal se z fyzického hlediska lehčím i výkon služby řidiče. Ženy se tak ženy objevily i u řídicího pultu.

"Je to úctyhodné výročí. Jsem rád, že v Dopravním podniku pracuje spousta žen, aniž by to muselo být povinně nařízeno kvótami. Když se podíváte za volanty aut, vidíte spousty řidiček, proto nevidím jediný důvod, proč by ženy nemohly řídit třeba i tramvaje a autobusy," řekl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek.
K 1. 12. 2015 zaměstnává pražský dopravní podnik celkem 1.692 žen, z toho 230 řidiček tramvaje a 39 řidiček autobusu.


Ženy v dopravě jsou v Praze 100 let (nedatováno, Archiv DPP).

Praha teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Redakce Praha:

201 praha
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- František Živnůstka
- Martin Röslein

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Česká republika teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!