Začala půlroční oprava lanovky na Petřín
PRAHA - Lanovka na Petřín ode dneška až do poloviny března nepojede. Kvůli generální opravě a kompletní revizi stanice Nebozízek se tak musí cestující spolehnout na náhradní autobusovou dopravu.
Dráhu dlouhou 510 metrů se třemi zastávkami tak čeká nejdelší výluka od přerušení provozu po sesuvech půdy v roce 1965...
První kabinka lanovky v dolní stanici Újezd (2015, Pavel Hypš).
Během půlroční výluky od 7. září do 18. března příštího roku dojde ke kompletní rekonstrukci mostní konstrukce lanové dráhy a stanice Nebozízek. Výluka bude využita také pro provedení pravidelné revize dráhy i vagonů, ve kterých dojde k výměně podlah a úpravě vnějšího laku. Zároveň technici provedou kontrolu elektrického zařízení lanové dráhy, výměnu tažného a brzdných lan, kontrolu tratě, ale i opravy objektů stanic lanové dráhy a řadu dalších úkonů směřujících k zajištění následného hladkého a bezporuchového provozu.
Lanovku nahradí autobusy
"Lanovka na Petřín je mimořádně oblíbenou atrakcí pro návštěvníky Prahy i Pražany, proto je takto dlouhá odstávka pochopitelně nepříjemná. Nicméně je nutná z hlediska bezpečnosti a kvality budoucího provozu. Byl zvolen termín výluky na podzimní a zimní období, kdy je menší vytíženost," řekl radní pro dopravu Petr Dolínek. Cestující ve dvacetiminutových intervalech vozí z Malovanky na Petřín náhradní autobusová doprava XLD.
Kabinka číslo 2 v dolní stanici (2015, Pavel Hypš).
Lanová dráha na Petřín prochází dvakrát do roka pravidelnými revizemi, během kterých je pro cestující mimo provoz. "Nadcházející výluka je ojedinělá svou délkou a rozsahem oprav, kterými lanová dráha projde. Cestující se mohou těšit, že jim na jejím konci představíme zastávku Nebozízek ve zbrusu novém kabátě. Jde o další krok směrem ke zkvalitňování našich služeb," řekl Pavel Kejha, vedoucí provozovny Lanová dráha Petřín. V současné době překonává lanová dráha na délce 510 metrů převýšení 130 metrů. Tvoří ji tři zastávky, mezi kterými se její dva vozy pohybují rychlostí 4 metry za sekundu.
Lanová dráha na Petřín zahájila provoz v roce 1891, tehdy jezdila ještě s pohonem na vodní převahu. Její provoz skončil v souvislosti s 1. světovou válkou a obnoven byl až v roce 1932. To už lanovka jezdila na elektřinu. Po sesuvech půdy v roce 1965, které způsobily zničení její tratě, byla znovu obnovena až v roce 1985, kdy byla také začleněna do systému městské hromadné dopravy.
Horní stanice Petřín s vozem číslo 1 po výstupu cestujících (2015, Pavel Hypš).