Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Nový elektrobus Škoda 34BB jezdí na Zlínsku

ZLÍN - První elektrobus vozí cestující v městské hromadné dopravě na Zlínsku. Během prvních deseti dnů už najezdil asi dva a půl tisíce kilometrů, nejčastěji bude nasazován na linku 55 vedenou z Otrokovic.

Ve vozovně dopravní společnosti ve Zlíně a u železniční stanice v Otrokovicích byla pro elektrobus vybudována dobíjecí místa...


Nový elektrobus je již nasazován na provozu (14. července 2020, DSZO)

Vozový park Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice se rozšířil o horkou novinku. Po nákupech série hybridních bateriových trolejbusů v posledních letech byl nyní pořízen první čistý elektrobus. Do pravidelného provozu bude nasazován především na autobusové lince číslo 55 v Otrokovicích, dopravní společnost Zlín - Otrokovice však bude příležitostně testovat jeho vlastnosti i na ostatních linkách. Trojdveřový nízkopodlažní elektrobus Škoda 34BB s klimatizací je vybaven karoserií typu Heuliez od firmy Iveco. Je dlouhý 12,06 metru, má 26 míst k sezení, plošinu pro vozíčkáře, dětské kočárky nebo jízdní kola. Elektrickou výzbroj do vozidla instalovala firma Škoda Electric Plzeň, která je také dodavatelem celého vozu pro Dopravní společnost Zlín - Otrokovice.

Elektrobus může dosahovat mimo město maximální rychlosti 80 kilometrů v hodině a na jedno plné nabití baterií by měl ujet 100 kilometrů. V Otrokovicích se počítá s jeho dílčím dobíjením ve vyrovnávacích časech na konečné stanici u vlakového nádraží. Stojící elektrobus zde na vymezeném místě zvedne pantograf a připojí se na nabíjecí vodiče, které mají podobu běžného trolejového vedení a jsou napájeny stejnosměrným elektrickým napětím 600 voltů jako standardní trolejbusová síť. Stejné nabíjecí místo má elektrobus k dispozici v areálu vozovny ve Zlíně. Dobíjení elektrobusu nevyžaduje žádné zvláštní technické zařízení, stačí pouhé spojení vozu prostřednictvím pantografu s rozvodem trolejového trakčního vedení.


Elektrobusem se mohou svézt cestující na Zlínsku (14. července 2020, DSZO)

Elektrobus má schopnost rekuperace energie, to znamená, že také při brzdění se jeho baterie dobíjejí. Stav baterií vozidla může sledovat nejen jeho řidič, ale prostřednictvím dálkového přenosu dat rovněž dispečer v sídle Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice. Elektrobus stojí 11,579 milionu korun a dopravní společnost jej pořídila tentokrát bez jakýchkoli dotací. Elektrobus dostal evidenční číslo 911, jezdí s registrační značkou EL9 92AF a veřejnost na sebe upozorňuje reklamními nápisy a pro zlínskou městskou dopravu netypickým barevným nátěrem. 

Během prvních dnů provozu a najetí asi 2500 kilometrů dosahoval elektrobus spotřeby 1,2 až 1,3 kWh elektrické energie na kilometr jízdy, což znamená výraznou úsporu proti klasickým autobusům s průměrnou spotřebou kolem 40 litrů nafty na 100 kilometrů. Ukázalo se, že při částečném dobíjení elektrobusu během provozních přestávek na konečné stanici u nádraží v Otrokovicích může tento vůz najezdit za den až 270 kilometrů, což je srovnatelné s denním výkonem běžných autobusů.
Rozdíl proti již několik let používaným bateriovým trolejbusům je u elektrobusu v tom, že se dobíjí pouze ve stojícím stavu, nikoli za jízdy se sběrači pod trolejovým vedením. Elektrobus má oproti bateriovému trolejbusu také výrazně delší dojezd na jedno plné nabití baterií.


Pohled na nabíjení elektrobusu během únorového testování (6. února 2020, DSZO)

"Nákupem elektrobusu pokračujeme v cestě ekologické elektrické dopravy ve Zlíně, kterou nastoupila už firma Baťa v roce 1944 zavedením trolejbusové dopravy. Elektrobus má nízkou hladinu hlučnosti a v místě svého provozu neprodukuje žádné emise. My se chceme s vlastnostmi elektrobusu na tomto prvním vozidle podrobně seznámit. Podle získaných zkušeností se budeme rozhodovat o případném pořizování dalších elektrobusů a jejich zařazování do provozu na autobusových linkách, u kterých by byly vhodné podmínky pro vytvoření dobíjecích stanovišť," uvedl ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Kocháň.

Pořízení elektrobusu uvítala i radnice v Otrokovicích. "Město Otrokovice dlouhodobě podporuje ekologické způsoby dopravy. Jsme rádi, že právě u nás ve městě bude první elektrobus jezdit. Jsme jedním ze společníků Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice a vítáme, že se společnost ubírá právě tímto směrem," uvedla starostka Otrokovic Hana Večerková.


Pohled do interiéru nového elektrobusu (14. července 2020, DSZO)

Zlínský kraj teď

zdroj: http://cam-zl.nwt.cz/

Počasí Zlín - Slunečno.cz

Redakce Zlín:

213 zlinsky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Kontakt na redakci:
- zlinsky@vlcoun.cz 

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!