Havířov se pyšní novým autobusákem
HAVÍŘOV - Nové autobusové nádraží otevřeli v pátek 13. února zástupci města i společnosti 3ČSAD, která provozuje v Havířově městskou hromadnou dopravu. Bohužel, ihned se na terminál snesla vlna kritiky.
Místním obyvatelům se nelíbí především to, že oproti původní stavbě projekt vůbec nepočítal s krytou čekárnou pro cestující...
Nová budova v pohledu od starého autobusového nádraží (13. února 2015, Filip Vlček).
Moderní stanoviště dispečera, cestovní kancelář, přepravní kancelář společnosti ČSAD Havířov nebo toalety s bezbariérovým řešením. To všechno obsahuje nová moderní budova autobusového nádraží v Havířově, která vznikla přesně na místě toho původního. Má to jeden háček. "Není tady čekárna, takže je to budova, která má sloužit lidem a těm neslouží," rozčilovala se jedna z žen, která se přišla na otevření podívat.
Čekárnu nedělali kvůli bezdomovcům
"Čekárnu pro cestující nová rotunda nemá, chtěli jsme tak zabránit dřívějšímu přebývání bezdomovců v ní," vysvětlil ředitel společnosti ČSAD Havířov Tomáš Vavřík. Opravou prošel také prostor před rotundou.
Nová budova reflektuje na původní kruhový půdorys (13. února 2015, Filip Vlček).
Demolice, příprava a samotná stavba trvala sedm měsíců. "Nově vybudovaný areál autobusového nádraží je díky novému označení nástupišť přehlednější," uvedl Michal Birkáš, tiskový mluvčí společnosti 3ČSAD, která ve městě provozuje městskou hromadnou dopravu. Původní rozlehlý areál nahradilo šest krytých nástupišť a jedna výstupní zastávka.
Dispečerské stanoviště umístěné v přízemí je vybaveno kromě dalšího také multifunkčním rozpisem směn na magnetické tabuli a monitorem s výstupy z kamer, které jsou o celém areálu rozmístěny. Mostnost pro odpočinek najdou i řidiči autobusů.
Staré autobusové nádraží bylo 16. února uzavřeno (13. února 2015, Filip Vlček).
Podle Michala Birkáše nabídne budova rotundy cestujícím služby přepravní kanceláře. "Cestující si budou moci zakoupit čipové karty, vyřídit slevové průkazy nebo se informovat na odjezdy a příjezdy autobusů," uvedl Birkáš s tím, že jejich cestovka nabízí i pobytové zájezdy. Zároveň se prodejcem jízdenek společnosti Student Agency.
"Líbí se mi, že architekt nového autobusového nádraží se nechal inspirovat rotundou, která je tak i nadále dominantou celého autobusového nádraží," uvedla například Božena Novotná. Notoval jí také Petr Stéblo, který si myslí, že nové nádraží je krok kupředu.
Stanoviště dispečerů je moderní (13. února 2015, Filip Vlček).
Dosavadní náklady na opravu autobusového nádraží se vyšplhaly na 50 milionů korun. Havířov se jako akcionář na rekonstrukci prostoru podílel částkou 24 miliony korun. "Jsem rád, že prostor na Podlesí dostává novou tvář a věřím, že opravené autobusové nádraží bude sloužit veřejnosti dobře nebo ještě lépe, než tomu bylo před jeho opravou," uvedl havířovský primátor Daniel Pawlas.
Na opravu ještě čeká čerpací stanice. Dopravci chtějí postavit také myčku autobusů a navazující síť technického vybavení.
Páteční slavnostní přestřižení pásky (13. února 2015, Filip Vlček).