Škodováckého Peruna vyzkoušeli i v Liberci
LIBEREC - Před měsícem měli možnost obyvatelé Liberce vyzkoušet elektrobus Škoda 26BB HE Perun firmy Škoda Electric se skříní od Solarisu. Ve městě pod Ještědem byl od pátku 13. června do soboty 21. června.
Najel téměř 900 kilometrů, během kterého si dopravce ověřil řadu výhod i nevýhod, především pak omezený dojezd.
Perun ve stanici Globus (15. června 2014).
Protože vůz nebyl vybaven odbavovacím zařízením, byl nasazen na komerční linku číslo 600 v trase Fügnerova – Globus – NC Géčko. Linka o délce 4,5 km má sice pouze čtyři zastávky (Fügnerova, Šaldovo náměstí, Globus, NC Géčko), ale zato profil její trasy je velmi členitý.
Navíc je vedena přes dvě významné křižovatky (Šaldovo náměstí a Londýnská – Letná), které jsou po většinu dne stiženy zácpami, spojenými s jízdou „přískoky“.
Autobus v terminálu Fügnerova (15. června 2014).
Z důvodu nedostatečné kapacity baterií, které neumožňovaly celodenní provoz elektrobusy, byl tento nasazován pouze na odpolední díly služeb 5 a 6. V pracovní dny byl vůz provozován v časovém rozmezí 13.30 až 21.10, kdy denně najel 104 kilometrů. O víkendu pak jezdil v době od 15.00 do 21.15 hodin, a to najel 81 kilometrů.
Dopolední a polední čas byl věnován nabíjení akumulátorů, které se provádělo v tramvajové vozovně, neboť napájecí síť autobusových garáží není dostatečně dimenzována. Nabíjení, prováděné nabíjecí stanicí na 63A 400Vs tříkolíkovou přípojkou, zabíralo přibližně 4,5 hodiny.
Nabíjecí stanice v tramvajové vozovně (14. června 2014).
Vůz během svého angažmá v Liberci najel celkem 866 km. Jeho spotřeba činila 130 kWh na 100 km a porovnávala se se všemi typy autobusů, provozovanými dopravním podnikem.
Úspora spotřeby elektrobusu činí zhruba 60 až 68% spotřeby provozovaných autobusů typů SOR, Citybus, Citelis a TEDOM.
Perun ve stoupání v ulici 8. března (15. června 2014).
Provoz byl vyhodnocen velmi kladně a to i ze strany samotných řidičů. Nevýhodou se prozatím jeví vyšší pořizovací cena vozu, která je přibližně 2,5x vyšší oproti klasickým autobusům, a omezený dojezd, který činí 150 až 180 km podle charakteru linky. Problémem se také jeví absence nabíjecí stanice, umožňující dobíjení více vozů najednou.
Perun v areálu tramvajové vozovny (14. června 2014).