Kabiny tramvají jsou ošetřeny nanočásticemi
LIBEREC - Zamezit pracovním neschopnostem řidičů vzniklých šířením nákaz mezi jednotlivými řidiči. To je cíl projektu, v rámci kterého byly kabiny řidičů tramvají ošetření vrstvou nanočástic.
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou ke konci ledna takovou vrstvou ošetřil 55 kabin řidičů tramvají...
Kabina vozu T3R.SLF ev.č. 82 v závěru montážních prací (1. února 2014, Zdeněk Mazánek).
Liberec je znám nejen úzkorozchodnými tramvajemi, ale i třeba Technickou univerzitou. Ta se zabývá i vývojem, a právě zde vznikly první nanočástice, které brzy našly uplatnění v různém odvětví. Průmyslová výroba prvků z nanočástic nyní probíhá v průmyslové zóně Sever. Na konci ledna se tyto dvě zdánlivě nesourodé věci, tedy tramvaje a nanočástice, spojily.
Kabiny tramvají byly totiž ošetřené aplikací ochranné vrstvy Nanosterile, která má sloužit jako prevence před rizikem kontaktních nákaz mezi řidiči a s tím spojenými pracovními neschopnostmi. Dalším výhodou vrstvy je její funkčnost a dezinfekční účinnost. Snižuje bakterie, viry, plísně, mikroprach, zápach a chemické látky uvolňované do prostředí až o devadesát procent. Dosud se podobný nástřik využíval především v nemocnicích.
Ošetřená kabina tramvaje je k nepoznání (9. března 2016, Michal Budínský).
Nanosterile je aktivní ochranná vrstva nanočástic oxidu titaničitého (TiO2) a stříbra (Ag). Látky jsou schopny ničit bakterie, viry, plísně, mikroprach, zápach a chemické látky uvolňované do prostředí. Ochranná vrstva funguje na principu fotokatalytické reakce. Fotokatalýza je aktivovaná dopadem světla na ošetřenou plochu, čímž její povrch začne silně oxidovat. Bakterie a viry, které se dostanou do styku s takto aktivní plochou, jsou rozložené na CO2 a H2O. Antimikrobiální účinnost stříbra není podmíněna světlem.
Životnost ochranné vrstvy je 2 roky, v místech častého dotyku pak přibližně půl roku. Celkem bylo k 31. lednu 2016 zkušebně ošetřeno 55 kabin tramvají. V případě pozitivních výsledků bude v další etapě přikročeno k aplikaci i v kabinách autobusů.
Kabiny tramvají jsou ošetřeny nástřikem z nanočástic (24. prosince 2015, Zdeněk Mazánek).