Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Metrový rozchod v Liberci nahradí menší!

LIBEREC - Do nového měsíce s novinkami vstoupil také Dopravní podnik města Liberce a Jablonce nad Nisou. Vcelku nečekaně tak zanikl v Liberci metrový tramvajový rozchod. Stalo se tak náhle 11. března 2015.

Naopak místo toho připravuje rozchod nový, ale za to ještě menší. Speciální vozy budou jezdit na 600 milimentrech...


Vyjmutá výhybka značí konec metrového rozchodu (1. dubna 2015, Zdeněk Mazánek).

Průtahy a komplikace započaté rekonstrukce tramvajové trati do Jablonce nad Nisou jasně ukázaly nesmyslnost tohoto projektu. Podle zjištění dopravního podniku je autobusový provoz podstatně levnější a dostačující, a proto bude zachován. A protože po zrušení meziměstské trati už nemá smysl udržovat úzký rozchod i na části městské trati, bylo přikročeno k jeho likvidaci.

Metrový rozchod nahradí 600 milimetrů

Ta byla zahájena dne 11. března 2015 na křižovatce na Rybníčku vyjmutím nepotřebných jazyků výhybek, které najdou uplatnění jinde. A Informačnímu portálu Vlčoun.cz se také podařilo zjistit, kde.


Důlní lokomotiva ve společnosti tramvají T3M a T3R.PLF (1. dubna 2015, Zdeněk Mazánek).

Dopravní podnik Liberce a Jablonce nad Nisou plánuje zavést třetí rozchod kolejnic, tentokrát 600 mm. První přípravné práce byly zahájeny již na podzim loňského roku. "Chceme taky něco udělat pro šotouše," uvedl dopravně-technický ředitel L.L. "Navíc, když je dokončení rekonstrukce jablonecké trati v nedohlednu, bude se nám tato trať hodit i jako stavební drážka. Vždyť pod Brandlem to vypadá jak v kamenolomu."

Nová trať povede z vozovny do Jablonce nad Nisou v trase současné trati. Původně se uvažovalo o využití stávajícího systému, kdy by byl zaveden rozchod 435 mm. "Zjistili jsme však, že do vozidel pro tento rochod by se nevešla většina řidičů ani cestujících. Proto jsme nakonec zvolili rozchod 600 mm. Abychom ušetřili, namísto montování třetí kolejnice do povrchu komunikace vysekáme patřičnou drážku," upřesnil ještě L.L.

Ušetří za koleje, vysekají asfalt

Mimo komunikace dopravce umístí koleje pro 600 mm přímo do metrového kolejiště. V případě nějaké překážky pak trať povede mimo původní trasu, což dopravní podnik vnímá jako obrovskou výhodu konstrukce těchto drážek. Dojezd z Liberce do Jablonce bude trvat přibližně tři a půl hodiny. Cestujícím ale dopravní podnik nabídne maximální komfort. "V soupravě bude pojízdná kuchyně i latrína," zmínil L.L. novinky, které se připravují.


Kamenolom v Brandlu, který bude obsloužen drážkou (1. dubna 2015, Zdeněk Mazánek).

Potřebná vozidla získává dopravní podnik převážně z důlních drážek z celé republiky. "Jednáme například s doly Rudý říjen na Kladensku, Zárubek na Ostravsku nebo s pražským zlatým dolem Blanka. Jednání jsou však velmi tvrdá a náročná. Posledně při nich padly čtyři sudy píva, devět flašek rumu a šest flašek vodky," vypočítává dopravně-technický ředitel. "Eště, že těm Pražákům stačí Pražský výběr za čtyři pětky."

DP zatím získal jednu akumulátorovou lokomotivu a dva nákladní vozy. "Napájet se to bude podobně, jako ten elektrobus Hambini v Práglu. Na konečných bude možnost napájet vůz přímo z troleje. Protože by však lehká střecha vozu neunesla pantograf nebo kladku, bude se vůz připojovat k troleji pomocí jakési zahnuté hůlky," dodala Partina Moršová s tím, že řidiči těchto vlaků, takzvaní merlini, budou ti nejlepší z nejlepších. Hlavním kritériem bude loajalita k podniku.

Stavba začne, až naprší a uschne

Jak sdělila tisková mluvčí Partina Moršová, nová trať se začne stavět, až naprší a uschne. Pro přesné načasování akce si DP pořídil pomocnici. "Z evropských fondů jsme dostali dotaci na pořízení rosničky. Zřejmě však díky globálnímu oteplování nastalo období dlouhodobého sucha, takže stále vyčkáváme. Možná ale je rosnička jen líná mrcha," dodala. Střízlivé odhady hovoří o 30. únoru příštího roku.


Vozový park drážky se podrobuje renovaci (1. dubna 2015, Zdeněk Mazánek).

Dočetli jste až sem? To je novinka, co? No jo, ale má to jeden háček. Nezapomeňte, že dnes je přeci APRÍL...! Pohodový den plný dobré nálady přeje celý tým Informačního portálu Vlčoun.cz :-)

Liberecký kraj teď

zdroj: http://www.anetliberec.org/

zdroj: http://www.anetliberec.cz/

Počasí Liberec - Slunečno.cz

Redakce Liberec:

207 liberecky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Kontakt na redakci:
- liberecky@vlcoun.cz 

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!