Jihlavou už brázdí nové autobusy i trolejbusy
JIHLAVA - Ulicemi Jihlavy se již prohání nové autobusy i trolejbusy. Díky autobusům s pohonem na zemní plyn může dopravní podnik z provozu odstavit starší naftové vozy, které poslouží již pouze jako záložní.
Nové trolejbusy v metropoli kraje Vysočina jezdí již tři, zbývajících sedm trolejbusů bude Škodovkou dodáno nejpozději do konce září...
Jeden z nových autobusů Solaris ve vozovně (srpen 2020, DPMJ)
Dopravní podnik města Jihlavy už zcela vyřadí z provozu naftové autobusy. Do provozu totiž začala zasahovat pětice zcela nových plynových autobusů Solaris Urbino 12 CNG. Díky pohonu autobusů na stlačený zemní plyn jsou významně omezeny emise škodlivých látek. Navíc tyto autobusy prokázaly v mnoha evropských velkoměstech i českých městech svou velkou spolehlivost a praktičnost. Výrobce také maximálně dbá na bezpečnost.
Autobusy jsou charakteristické mimo jiné šikmou linií čelního skla. "Nejenže je to charakteristický stylistický prvek, ale také umožňuje řidiči lepší výhled na okraj vozovky především na pravé straně vozidla. Tím se také zvyšuje bezpečnost cestujících, kteří čekají na autobusové zastávce," pochválil autobusy Radim Rovner, předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy. Nasazením nových vozů podle jeho slov v podstatě v Jihlavě skončí provoz straších typů autobusů s pohonem na motorovou naftu. "Ty budou sloužit už jen jako záloha při výlukách trolejbusového provozu," doplnil Rovner.
První z trolejbusů na zkušebních jízdách v Jihlavě (srpen 2020, DPMJ)
Do konce září se v Jihlavě objeví ještě deset nových trolejbusů. Sedm z nich bude parciálních. To znamená, že jsou díky trakčním bateriím schopny jezdit i mimo trolejové vedení. "První tři trolejbusy již jezdí v Jihlavě v běžném provozu s cestujícími, postupně budeme dodávat sedm dvanáctimetrových bateriových vozidel, poslední z nich na začátku září," potvrdil obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr. Bateriové trolejbusy budou pro jihlavské cestující novinkou. "Dopravce od druhé poloviny září zavádí novou linku, kde bude pomocný pohon v plném rozsahu využívat i v místech bez trolejového vedení," doplnil Kapr.
Díky své flexibilitě mohou trolejbusy s bateriemi jezdit i v případě výpadku proudu, případně zvládat objízdné trasy mimo trolejové vedení. Podobně mohou obsluhovat například nákupní nebo průmyslové zóny nebo části města za hranicí trolejové sítě jako například právě v Jihlavě. Na trhu je v současnosti tento typ vozidel velmi žádaný, parciálními vozy se mohou pochlubit prakticky všechna česká města provozující trolejbusy.
Tři nové trolejbusy již zasahují do běžného provozu (srpen 2020, DPMJ)