Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Mariánské Lázně se loučily s trolejbusem 14Tr

MARIÁNSKÉ LÁZNĚ - Další české město se definitivně rozloučilo s trolejbusy typu 14Tr. V sobotu 13. července dojezdil poslední trolejbus tohoto typu v nejmenším českém trolejbusovém provozu, v Mariánských Lázních.

V poslední den připravila společnost Městská doprava Mariánské Lázně pro dopravní nadšence navíc speciální rozlučkovou jízdu...


Trolejbus při posledním dnu provozu z Panských polí (13. července 2019, František Živnůstka).

Skoro jako kdyby v sobotu 13. července chtělo počasí naznačit, že končí další etapa v provozu městské hromadné dopravy v Mariánských Lázních, se od rána prakticky celá republika potýkala s dešťovými přeháňkami. Nejinak tomu bylo také v Mariánských Lázních, kde se konala oficiální symbolická rozlučka s trolejbusem typu 14Tr, posledním svého typu v lázeňském městě. Na akci do města přijeli nadšenci ze všech koutů republiky.

V 10.25 hodin vyjel na svoji poslední jízdu z obratiště Antoníčkův pramen coby linka číslo 9. Linka byla vedena v trase z Antoníčkova pramene přes Panská pole na Kolonádu, odkud se vracela přes Panská pole zase zpět na Antoníčkův pramen. V této trase totiž byla linka číslo 9 skutečně, podle údajl dopravní společnosti Městská doprava Mariánské Lázně až do roku 2007, vedena. Organizátoři akce původně zvažovali vedení několika spojů po meziměstské trati do Velké Hleďsebe. Silničáři ale v obci přestavují jednu křižovatku na kruhový objezd,což provoz znemožnilo.


Typické panorama Mariánských Lázní s vozem 14Tr (13. července 2019, František Živnůstka).

První spoj byl veden v 10.25 hodin ze zastávky Antoníčkův pramen, následovaly odjezdy v hodinovém intervalu až do 17.25 hodin, kdy odjížděl poslední spoj. Ten po projetí celé trasy už nedojížděl na Antoníčkův pramen, ale skončil již v zastávce Dopravní podnik. Prakticky na každém místě, které bylo byť jen trochu fotogenické, postával nějaký fotograf, aby si poslední jízdu tohoto trolejbusu nafotil. dopravní nadšenci a další zájemci dokonce měli možnost se trolejbusem i svézt, doprava na lince číslo 9 totiž byla bezplatná.

Stáhněte si...
- Jízdní řád rozlučkové jízdy pro veřejnost si stáhněte zde.
  (zdroj: www.mdml.cz).


Při odbočení na Úšovické křižovatce (13. července 2019, František Živnůstka).

Trolejbus 14Tr ev.č. 47 se pak ve večerních hodinách vydal na svoji úplně poslední jízdu. Provozovatel městské hromadné dopravy, společnost Městská doprava Mariánské Lázně, totiž pro dopravní nadšence uspořádal speciální noční fotojízdu. Ačkoli bylo nutné se na tuto jízdu předem ohlásit, a to z kapacitních důvodů, i tato jízda byla bezplatná. Trolejbus tak projel trolejbusovou síť v Mariánských Lázních naposledy včetně nutných fotozastávek pro pořízení skutečně posledních fotografií a krátce po půl dvanácté večer zatáhl do vozovny.

Následující den si jej vyzvedl zástupce nového majitele. Trolejbus totiž odkoupila společnost Autobusy Jihlava. Jde o společnost, která nakupuje vyřazené trolejbusy a autobusy a po menších opravách je prodává dále. Společnost touto cestou prodala trolejbusy stejného typu například do Lvova, Rovna nebo Žytomiru, kloubové trolejbusy typu 15Tr se pak společnosti podařilo prodat například do Ternopilu.


Stanicování v zastávce Chebská křižovatka (13. července 2019, František Živnůstka).

Úplně první trolejbus typu 14Tr se v Mariánských Lázních objevil v roce 1974. Šlo o prototyp trolejbusu vyrobený v roce 1972 a testovaný ve zkušebním provozu bez cestujících v ukrajinském Kyjevě. Prvních cestujících se dočkal právě v Mariánských Lázních. Dlouho se ale provozu netěšil, vyřazen byl v roce 1981. Druhý prototyp byl vyřazen jen o tři roky později. Tou dobou ale už jela sériová výroba tohoto typu trolejbusu.

Do roku 2004 byly vyrobeny téměř čtyři tisíce trolejbusů 14Tr všech modifikací, jež byly dodány do 61 měst v 19 zemích. Přímo do Mariánských Lázní bylo v letech 1981 až 1995 dodáno celkem 18 sériových trolejbusů 14Tr označených evidenčními čísly 33 až 50. Poslední dva vozy se udržely v provozu až do roku 2011, kdy byly nahrazeny dvěma trolejbusy v modernizované variantě 14TrM provozovanými původně v Plzni pod ev.č. 417 a 439. Jde o trolejbusy ev.č. 47 a 48, jejichž evidenční číslo bylo obsazeno podruhé. A právě vůz ev.č. 47 se udržel nejdéle - až do soboty 13. července 2019.


Poslední zátah z linky číslo 9 do vozovny (13. července 2019, František Živnůstka).

V trolejbusech typu 14Tr se ve městě vozilo několik generací mariánskolázeňských občanů i turistů z České republiky i zahraničí a po desetiletí dotvářely kolorit lázeňského města. V současné době je trolejbusová doprava zajišťována plně nízkopodlažními trolejbusy, nicméně jsou evidovány nátlaky na náhradu trolejbusového systému autobusy s pohonem na zemní plyn. I přesto město dostalo dotaci na osm nových trolejbusů.

Mariánské Lázně se vydaly cestou ekologické dopravy v roce 1902, kdy vyjely první tramvaje. V roce 1952 se město rozhodlo nahradit opotřebený a dožívající tramvajový provoz tehdy velmi populárními trolejbusy. První trať kopírovala trasu tramvaje a navíc byla prodloužena blokovou smyčkou okolo kolonády. Postupně přibývaly další tratě, jako o rok později k Lesnímu prameni, v roce 1960 do Úšovic, v roce 1962 k nové vozovně, v roce 1973 k Antoníčkovu prameni a na Panská pole v roce 1980. Poslední nová trať byla postavena v roce 1984 do Velké Hleďsebe. Dnes trolejbusy obstarávají přes 70% z celkových výkonů městské dopravy.


Večerní fotojízda s netradiční linkou (13. července 2019, František Živnůstka).

Trolejbusy typu 14Tr, a jejich kloubová verze 15Tr, postupně opouští česká města. Kdysi legendy jsou dnes jen součást historie. Poslední trolejbusy typu 14Tr dojezdily loni listopadu v Opavě, loni v dubnu v Plzni a v březnu v Ostravě. Mezi města s ukončeným provozem trolejbusů tohoto typu se začaly od letošního léta nově řadit i Mariánské Lázně. Naopak na seznamu měst, které ještě trolejbusy typu 14Tr nebo 15Tr v běžném provozu vypravují, zůstává Brno a Ústí nad Labem.

Čtěte také...
- Opava se symbolicky loučila s trolejbusy 14Tr (vydáno 14. listopadu 2018)
- Plzeň ukončila provoz trolejbusů Škoda 14Tr (vydáno 11. dubna 2018)
- Éra trolejbusů 14Tr a 15Tr v Ostravě skončila (vydáno 7. března 2018)
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Mariánské Lázně a poslední fotka s vozem 14Tr (13. července 2019, František Živnůstka).

Karlovarský kraj teď

zdroj: http://www.cheb.cz/

zdroj: https://www.chmi.cz/

Počasí Karlovy Vary - Slunečno.cz

Redakce Karlovy Vary:

205 karlovarsky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Kontakt na redakci:
- karlovarsky@vlcoun.cz 

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!