Get Adobe Flash player

Opava se symbolicky loučila s trolejbusy 14Tr

OPAVA - Nostalgické, vzpomínkové a v závěru i dojemné. Takové bylo symbolické loučení s trolejbusy typu 14Tr uplynulou sobotu v Opavě. A právě takovou velkolepou show si legendární škodovácké trolejbusy zasloužily.

I přes předání směny novým trolejbusům budou staré trolejbusy typu 14Tr po Opavě ještě pár týdnů jezdit. Než nové dorazí...


Trolejbusy 14Tr brzy zmizí z ulic Opavy (10. listopadu 2018, Filip Vlček).

Sobota 10. listopadu byla pro opavské trolejbusy typu 14Tr důležitým datem. Městský dopravní podnik Opava se v rámci velkolepé akce symbolicky s těmito vozy, po 35 letech kvalitní a bezproblémové služby, rozloučil. A že to byla akce velká, dokazují nejen ohlasy, ale i desítky fotografií, které zaplavují sociální sítě.

Celá akce byla zaměřena nejen na dopravní nadšence, ale také na obyvatele a návštěvníky Opavy. V rámci doprovodného programu se konaly nejen speciální jízdy vložených pořadí obsluhovaných právě trolejbusy typu 14Tr, ale také bylo možné se seznámit s památkami Opavy a blízkého okolí. Právě k nim jezdily jak staré dosluhující legendární trolejbusy, tak například do Raduně naopak nový parciální trolejbus 32Tr. 


Symbolické loučení vedlo zvláštní spoje až do vozovny (10. listopadu 2018, Filip Vlček).

V rámci Dne otevřených dveří bylo možné si prohlédnout trolejbusovou vozovnu v Kylešovicích. Tady si mohli zájemci prohlédnout nejen současná i historická vozidla, ale také například projet se myčkou, zkusit si nasadit sběrače nebo zhlédnout technická vozidla dopravního podniku. Zajímavou atrakcí především pro mladé bylo vypsání jízdního řádu na psacím stroji, což kdysi byla téměř každodenní rutina. 

Ačkoli byla ve vozovně zakázána konzumace alkoholických nápojů, ty bylo možné si tady zakoupit. Časopis Československý dopravák coby hlavní strůjce celé velkolepé akce zajistil výrobu 1400 lahcí speciálního čtrnáctistupňového piva Opavská čtrnáctka. Právě tento název se slušivě vyvedenou etiketou zobrazující trolejbus typu 14Tr byl velmi zajímavým prodejním, a potažmo i vzácným sběratelským artiklem. 


Zajímavým artiklem bylo pivo Opavská čtvrnáctka (10. listopadu 2018, Filip Vlček).

Zajímavostmi se to ovšem jen hemžilo. Právě časopis Československý dopravák totiž speciálně pro opavskou rozlučku odkoupil od Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova vyřazený kloubový trolejbus typu 15Tr. Ten byl opatřen důvěryhodným opavským nátěrem, evidenčním číslem 81 a symbolizoval tehdejší velkorysé plány rozvoje trolejbusové dopravy. Právě s kloubovými trolejbusy se totiž kdysi počítalo na linku spojující Opavu s Hradcem nad Moravicí. K realizaci tohoto plánu ale nakonec nedošlo.

Uplynulou sobotu 10. listopadu byl tento jediný kloubový trolejbus nasazen na speciální trolejbusovou linku T1, která jezdila přímo z areálu vozovny přes centrum na obratiště Albert hypermarket. Na této lince byl nasazen také nízkopodlažní trolejbus 21Tr, jediný zástupce tohoto typu v Opavě. I ten totiž bude s dodávkou nových parciálních trolejbusů 32Tr vyřazen. Společně s linkou T1 byla v provozu také linka T2 spojující vozovnu s Kateřinkami.


Jeden den jezdil také kloubový trolejbus typu 15Tr (10. listopadu 2018, Filip Vlček).

Nejen na speciálních linkách T1 a T2 ale jezdily trolejbusy typu 14Tr. Ty byly Městským dopravním podnikem Opava nasazeny také na speciální vložená pořadí linek číslo 201 z Městského hřbitova přímo do vozovny, 208 z Kateřinek na Englišovu a 209 z Globusu k Albert hypermarketu. Díky propracovaným jízdním řádům tak bylo možné od 8.15 do 15.15 hodin v zastávce Divadlo vyfotografovat hned šest legendárních trolejbusů typu 14Tr najednou. Především pro pamětníky a rodilé Opavany to byl pohled vskutku nostalgický.

Ve všech speciálních spojích a na trolejbusových linkách T1, T2 a na autobusových linkách A1 do Milostovic a A2 do Raduně platil speciální jednotný tarif. Dospělí platili přímo ve voze 50 korun, děti pak 30 korun. Speciální jízdenka pak současně platila také ve všech zúčastněných objektech o kostelů po zámek v Raduni.


Speciální linka T1 s trolejbusem 14Tr u Divadla (10. listopadu 2018, Filip Vlček).

Na své si ale přišli i železniční nadšenci. Na nádraží Opava-východ byly k vidění dva zajímavé historické vozy. Legendární motorový vůz M131 přezdívaný Hurvínek každou hodinu pendloval mezi východním a západním nádražím. A kromě toho byl na východním nádraží odstaven také vzácný vůz takzvané Vídeňské električky, která je považována za předchůdce dnešních vlakotramvají. Vůz smíšené konstrukce byl vyroben vagónkou v Praze na Smíchově už v roce 1913.

Prohlédnou si pak bylo možné i stálou venkovní expozici o historii železnice na Opavsku před galerií KUPE a galerii samotnou. A železnice měla zastoupení také ve vozovně v Kylešovicích, kde svá modelová kolejiště prezentovali soukromí modeláři.  


Symbolické loučení se týkalo také trolejbusu typu 21Tr (10. listopadu 2018, Filip Vlček).

Velké finále ale přišlo úderem 16.00 hodiny. Na Horní náměstí ve směru od Dolního náměstí za doprovodu smuteční hudby pozvolna přijel trolejbus typu 14Tr ev.č. 78 coby linka 201, vedle kterého svižným tempem přijel parciální trolejbus 32Tr ev.č. 314 s cílem Služební jízda. Za velkého potlesku přítomných návštěvníků a obyvatel Opavy se na panelu legendárního trolejbusu objevil nápis Děkuji Opavo! a parciální trolejbus symbolicky převzal linku 201. Po výměně řidičů byl provoz trolejbusů typu 14Tr v Opavě symbolicky ukončen. 

Ne však definitivně. Protože dodávky nových parciálních trolejbusů typu 32Tr ještě nejsou kompletní a v Opavě je zatím pouze jeden vůz tohoto typu, bude ještě několik týdnů Městský dopravní podnik Opava legendární 'čtrnáctky' nasazovat v pracovních dnech na pravidelné linky i nadále. Kdo se s nimi tedy nestihl svézt, má ještě minimálně do konce roku šanci. 


Symbolické předávání služby novým trolejbusům (10. listopadu 2018, Filip Vlček).

Symbolické rozloučení s trolejbusy typu 14Tr v Opavě je důkazem, že konec legendárních trolejbusů, které se proslavily nejen v Československu, ale daleko za hranicemi v USA nebo Kazachstánu, může být nejen akcí pro dopravní nadšence, ale také obyčejné cestující. Nebývalý zájem z řad obyvatel Opavy i návštěvníků města organizátora akce překvapil, na akci totiž dorazilo několik stovek lidí nejen z Opavy, ale i dalších měst České republiky a zahraničí.

Organizátorům akce, především časopisu Československý dopravák v čele s Liborem Hinčicou, dále pak Městskému dopravnímu podniku Opava a v neposlední řadě také všem lidem, kteří se na povedené akci podíleli, patří obrovské poděkování. Bylo to důstojné rozloučení s legendou, která v opavských ulicích jezdila krásných 35 let...


Takový pohled bude v Opavě brzy minulostí (10. listopadu 2018, Filip Vlček).

Moravskoslezský kraj teď

zdroj: http://panorama.ostravainfo.cz/

zdroj: http://panorama.ostravainfo.cz/

Počasí Ostrava - Slunečno.cz

Redakce Ostrava:

214 moravskoslezsky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- Ondra Kašpárek
- Martin Grussmann

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ostrava na youtube:

Ptáme se vás:

Je správné, že stát nabízí rychlíkové železniční linky soukromým dopravcům?
 

Naši mediální partneři:

    

20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce působící v dopravě:

  20160301 banner down 02 20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak několik tisíc návštěvníků? Napište nám a dozvíte se více!