Trať na Kamechy v Brně má stavební povolení
BRNO - Stavba nové tramvajové tratě z brněnské Bystrce na Kamechy získala stavební povolení. Dělníci se tak na stavbu vrhnou už příští týden. Součástí stavby tratě bude také tunel a tři nové zastávky.
Tramvajová trať dlouhá 1,4 kilometru zjednoduší cestování desetitisícům místních obyvatel, první cestující se tudy svezou na konci roku 2027...
Vizualizace nové tramvajové trati na Kamechy (vizualizace: Magistrát města Brna)
Na stavbu se podařilo získat finance z evropských fondů. "Obrovskou pomocí, bez které bychom stavbu jen těžko mohli realizovat, je dotace z Operačního programu Doprava 2021 - 2027, která pokryje 85 procent z celkových způsobilých nákladů na stavbu v hodnotě 1,8 miliardy korun. Tyto peníze se podařilo získat díky nástroji ITI. Ten se soustředí na projekty, které ovlivňují větší území Brněnské metropolitní oblasti, nejen jednu obec," uvedl náměstek brněnské primátorky René Černý. Veškeré náklady na tento projekt jsou vyčísleny na 2,3 miliardy korun. V této částce jsou zahrnuty způsobilé i nezpůsobilé náklady.
"Práce začnou už příští týden hrubými terénními úpravami v prostoru budoucího bystrckého tunelového portálu a přeložkami inženýrských sítí. Se zahájením ražby tunelu počítáme na začátku příštího roku, se stavbou vlastní tramvajové trati začneme ve druhé polovině roku 2026," vysvětlil Petr Kratochvíl, radní města Brna pro dopravu. První terénní práce začnou v úterý 7. října, na dopravní obslužnost budou mít vliv až od 13. října, kdy bude ve Vejrostově ulici zahájena výstavba inženýrských sítí. Aby byl dopad na dopravní obslužnost ulice co nejmenší, proběhne realizace ve dvou navazujících etapách, vždy po zhruba 300 metrech. Průjezd ulicí bude zajištěn kyvadlově a řízen světelnou signalizací.
Vizualizace nové tramvajové trati na Kamechy (vizualizace: Magistrát města Brna)
Tras linek městské dopravy se právě dotknou jen okrajově. "Dobrou zprávou pro naše cestující je to, že se stavební práce dotknou provozu městské hromadné dopravy jen minimálně. Po celou dobu projektu budeme o jeho průběhu a jednotlivých fázích místní obyvatele informovat, aby stále věděli, jak práce postupují. I proto plánujeme veřejné projednání s občany, kdy postup stavby vysvětlíme a zodpovíme všechny dotazy," sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Od 18. října až do léta příštího roku bude z důvodu stavebních prací do smyčky Ečerova vložena výhybka Californien, a proto bude linka číslo 1 z centra zkrácena do Rakovecké, kdežto linka číslo 3 bude obsluhována obousměrnými tramvajemi a ukončena na Ečerové.
Další postup stavby počítá s tím, že v první pololetí příštího roku proběhne ražba tunelu, úprava silnic a realizace lávek a mostů přes budoucí tramvajovou trať. Práce na vlastní tramvajové trati začnou v druhém pololetí příštího roku a drobné stavby, jako například měnírny, by měly být hotovy v první pololetí roku 2027. Závěrečné práce, zprovoznění elektrotechniky, kamerového dohledu, ale i poslední vegetační úpravy skončí v druhém pololetí roku 2027, na kdy je také naplánováno zahájení provozu.
Čtěte také...
- Výstavba tramvajové tratě na Kamechy začala (vydáno 4. března 2025)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Vizualizace nové tramvajové trati na Kamechy (vizualizace: Magistrát města Brna)