Výstavba tramvajové tratě na Kamechy začala
BRNO - Poklepáním základního kamene byl v Brně oficiálně zahájen projekt prodloužení tramvajové trati do sídliště Kamechy. Rozsahem jde o nejvýznamnější projekt v historii brněnské městské hromadné dopravy.
Stavba 1400 metrů dlouhé trati za 1,8 miliardy korun zlepší dopravní dostupnost v oblasti sídliště, provoz na trati bude zahájen v prosinci 2027...
Vizualizace nové tramvajové trati na Kamechy (vizualizace: Magistrát města Brna)
Nová trať se napojí na stávající tramvajovou smyčku Ečerova, povede kolem ulice Vejrostova a dále podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová tramvajová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Součástí 1420 metrů dlouhé trati je i ražený tunel o délce 320 metrů. "Prodloužení trati zlepší dostupnost oblasti a přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě místních obyvatel. Ohromným úspěchem je fakt, že se Dopravnímu podniku města Brna podařilo zajistit dotaci, která pokryje 85 procent nákladů. To nám výrazně usnadní realizaci tohoto klíčového projektu, jehož celkové stavební náklady činí 1,8 miliardy korun. Do zkušebního provozu by měla být stavba předána v prosinci roku 2027," uvedla primátorka města Brna, Markéta Vaňková.
Projekt nyní zahájí přípravné práce, během nichž dojde ke kácení dřevin, přeložkám inženýrských sítí v oblasti a odstranění drobných staveb. "Na ně naváže stavba mostu přes tramvajovou trať propojující Vejrostovu a Šemberovu ulici, který bude alternativním napojením oblasti obkroužené ulicemi Foltýnova a Kuršova. Další fází pak bude ražba tramvajového tunelu a stavba opěrných zdí, výstavba autobusové smyčky Kamechy, autobusového zálivu Hostislavova a parkoviště Kuršova. Finální etapou je pak realizace tramvajového svršku, montáž trakčního vedení, technologické zařízení tunelu, tramvajové trati ve smyčce Ečerova a měníren," upřesnil rozsah prací Petr Kratochvíl, radní města Brna pro dopravu.
Vizualizace nové tramvajové trati na Kamechy (vizualizace: Magistrát města Brna)
"Po stavbě tramvajové trati k univerzitnímu kampusu se jedná o další mimořádně významnou stavbu, a to nejen objemem práce a vynaložených finančních prostředků, ale i vysokou mírou komfortu cestování do této oblasti. Místní obyvatelé nyní musí přestupovat a využívat autobusové linky 52 a 54. Po prodloužení tramvajové tratě na Kamechy bude tato lokalita obsloužena primárně tramvajovými linkami 1 a 3, které nabídnou dostatečnou kapacitu a krátký interval bez nutnosti přestupu," nznačil nové linkové vedení generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Po otevření trati bude do smyčky Kamechy zajíždět tramvajová linka 1 a přibližně polovina spojů tramvajové linky 3 prodloužených ze smyčky Rakovecká. Přepokládaná doba průjezdu včetně obsluhy zastávek jsou čtyři minuty, což je pro cestující značná časová úspora v řádu 5 až 8 minut. Zvláštní pozornost projekt věnuje ochraně přírody a životního prostředí. Všechny stavbou vykácené dřeviny budou nahrazeny. Předpokládá se výsadba 810 nových stromů a 3519 keřů.
Čtěte také...
- Na Kamechy bez přestupu? Za necelé tři roky (vydáno 18. února 2025)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Vizualizace nové tramvajové trati na Kamechy (vizualizace: Magistrát města Brna)