Na Kamechy bez přestupu? Za necelé tři roky
BRNO - Za necelé tři roky se budou moci cestující na sídliště Kamechy dostat z centra Brna přímou tramvajovou linkou. Nová tramvajová trať, která naváže u točny Ečerova, vyjde ba 1,8 miliard korun.
Projekt zlepší dopravní dostupnost a zvýší komfort cestujících. Součástí nově budované 1,4 km dlouhé tramvajové trati bude i tunel o délce 320 metrů...
Nová tramvajová smyčka Kamechy (vizualizace: Magistrát města Brna)
Nová trať se napojí na stávající tramvajovou smyčku Ečerova, povede kolem ulice Vejrostovy a dále podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Mimo vlastní stavbu tramvajové trati, včetně tunelu dlouhého 320 metrů, jsou součástí projektu úpravy dotčené pozemní komunikace, mosty, přeložky inženýrských sítí a další stavbou vyvolané investice. "V polovině prosince 2027 mohla být trať předána do zkušebního provozu," sdělil radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.
"Stavba tramvajové trati na Kamechy je jedním z klíčových strategických záměrů města Brna. Jedná se o největší dopravní stavbu tohoto typu v novodobé historii města Brna. Spolu se stavbou tramvajové trati k univerzitnímu kampusu bude obrovským přínosem pro rozvoj brněnské městské hromadné dopravy. Nová trať nejen zlepší dostupnost sídliště Kamechy, ale také přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě. Obyvatelům této oblasti nabídneme pohodlnější a rychlejší cestování. V současnosti je konečná stanice tramvaje v Bystrci vzdálena od Kamech více než kilometr a obyvatelé musí pro cesty využívat přestup na autobusové spoje. Prodloužení tramvajové trati umožní místním přímé spojení do centra města," uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Pohled na napojedí na Ečerově (vizualizace: Magistrát města Brna)
Zhotovitelem stavby se stane 'Společnost TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel', která výběrové řízení vyhrála s nejnižší nabídkovou cenou ve výši 1,8 miliardy korun. "V tuto chvíli stále vyřizujeme dotaci z Operačního programu Doprava 2021–2027, nicméně už nyní víme, že její výše bude činit 85 % z celkových výdajů projektu. To je pro nás i Dopravní podnik města Brna velký úspěch, dotace v takové výši výrazně usnadní realizaci tohoto zásadního projektu," řekl náměstek primátorky města Brna pro investice René Černý. Dotace z operačního programu Doprava 2021 - 2027 je získána prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic, který město Brno na úrovni Brněnské metropolitní oblasti spravuje.
"Těší nás, že Dopravní podnik města Brna dostal opět důvěru realizovat tak důležitou dopravní stavbu. Věřím, že zopakujeme úspěch s budováním tramvajové trati ke kampusu, kde jsme stavbu nejen realizovali, ale i zajistili dotaci, která přesáhla miliardu korun a pokryla 85 procent nákladů," uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Trasa budoucí tramvajové tratě na Kamechy (vizualizace: Magistrát města Brna)
Tramvajová trať na Kamechy a prodloužení nejvytíženější tramvajové linky číslo 1 přinese podle brněnského dopravního podniku rychlejší a efektivnější propojení této oblasti s centrem města. "Sníží se potřeba autobusových spojů, a tak i autobusových linek, což přispěje k plynulejšímu, méně hlučnému a ekologičtějšímu provozu," doplnil pak Havránek. Cestující v současné době musí z centra Brna na Kamechy cestovat s jedním přestupem buď na Mendlově náměstí nebo u Zoologické zahrady.
Smluvní vztah investora a zhotovitele bude realizován v rámci mezinárodního smluvního standardu FIDIC - takvzané Žluté knihy, což klade zvýšené nároky na kvalitu poskytovaných služeb generálního dodavatele stavebních prací. Průběh prací bude řízen správcem stavby, jehož činnost bude založena na stejném mezinárodním smluvním standardu - takvzaná Bílá kniha FIDIC. Správcem stavby, který bude dohlížet a zodpovídat za celkový řádný a včasný průběh projektu, se stala společnost INFRAPROJEKT.
Část nové tratě bude vedena v tunelu (vizualizace: Magistrát města Brna)