Parciální trolejbusy v květnu nasadí na linku 15
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Dopravní podnik města České Budějovice hodlá rozšířit provoz parciálních trolejbusů. V současné době testovaný trolejbus 33Tr si v rámci zkušebních jízd poprvé vyzkoušel trasu linky číslo 15.
Díky dodání nových trolejbusů bude možné od května nahradit autobusy na lince číslo 15 a postupně vyřadit legendární trolejbusy Škoda 15Tr...
Prezentace nového trolejbusu Škoda 33Tr médiím (14. března 2025, DPMČB)
K prvnímu testovanému trolejbusu, který minulý týden jezdil v rámci zkušebního provozu na linkách městské dopravy s cestujícími, se nejpozději v dubnu přidá dalších 13 trolejbusů Škoda 33Tr, které zkvalitní cestování ve městě. Během zkušebního provozu trolejbus v Českých Budějovicích vozí cestující na běžných linkách MHD, konkrétně ve městě najede 1500 kilometrů. Zkušební provoz mimo jiné umožnil zaškolení řidičů k obsluze nových trolejbusů, s vozy se před dodáním prvních 14 vozidel seznámí také pracovníci trolejbusových dílen.
Celkem dopravní podnik pořídí 35 nových trolejbusů od výrobce Škoda Group v hodnotě téměř 700 milionů korun. Z toho téměř 397 milionů korun získal díky dotacím Evropské unie. Prvních 14 vozů cestující sveze ještě na jaře, nejméně další 4 od září 2025. Kompletní dodávku by měl dopravní podnik převzít do srpna 2026. "Trolejbus s bateriemi dokáže snadno objet překážku nebo překonat úsek bez vedení. Pro vozy bez baterií je při mimořádnostech na trakčním vedení nutné zajistit náhradní autobusy, někdy i odtah trolejbusu. To vše samozřejmě znamená i zdržení pro cestující," zmiňuje zkušenosti s provozem trolejbusů ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.
Prezentace nového trolejbusu Škoda 33Tr médiím (14. března 2025, DPMČB)
Celkem patnáct prvních trolejbusů vybavených bateriemi z let 2016 až 2018 se už dopravnímu podniku osvědčilo, trolejbusovému provozu závislému na pevném vedení umožňují flexibilitu. Po dodání všech 35 vozidel Škoda 33Tr bude mít dopravní podnik k dispozici celkem 50 bateriových trolejbusů, tedy přes 80 procent, což je umožní nasazovat i na další linky. Na trolejbusovou linku se tak od května bude moct změnit dosavadní linka 15, o čemž jako první informoval Informační portál Vlčoun.cz již před rokem a půl.
"Na její trase troleje chybí v úseku od Výstaviště na křižovatku Mánesovy s Lidickou třídou v délce průměrně 2,2 kilometru," uvedla tisková mluvčí dopravního podniku Barbora Fišer s tím, že právě tuto trasu si zkušebně testovací vůz 33Tr v pátek 14. března díky bateriím poprvé projel. Aby se trolejbusy na zbytek trasy mohly zpět nabidlovat automaticky bez nutnosti manuálního natrolejování řidičem, instaluje dopravce takzvané natrolejovací stříšky do zastávek Poliklinika Jih a Nádraží. Stejným způsobem jezdí parciální trolejbusy mimo trolejové vedení v řadě dalších měst, jako například v Plzni, Ústí nad Labem, Jihlavě nebo třeba Ostravě.
Čtěte také...
- Budějovice chtějí šestou trolejbusovou linku (vydáno 20. listopadu 2023)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Prezentace nového trolejbusu Škoda 33Tr médiím (14. března 2025, DPMČB)
Nové trolejbusy přinášejí nejen moderní design, ale také kompletně nízkopodlažní provedení. Cestující s pohybovým omezením, rodiče s kočárky nebo starší občané ocení snadný nástup a výstup. Ani to sice v budějovické MHD není novinka, vozy ale nahradí starší modely Škoda 15Tr a 15TrM z let 1990 až 2003, do kterých se stále vstupuje po schodech. Dopravce tyto vozy nasazuje na vybrané spoje linek číslo 2, 3, 5 a 9 a často na noční linky číslo 53 a 59. Veškeré spoje MHD v Českých Budějovicích tak již budou snadno přístupné. "Cestující pohybující se na vozíčku už nebudou muset hledat vhodné spoje v jízdních řádech a plánování náhrad bude mnohem jednodušší," doplnil Dolejš.
Trolejbusy Škoda 33Tr nejsou v úvodu roku 2025 jedinou novinkou Dopravního podniku města České Budějovice. Do provozu podnik zařazuje také 6 nových autobusů značky Iveco s mild-hybridním pohonem. Do stávajících vozidel navíc postupně nechává instalovat další odbavovací zařízení pro nákup virtuálních jízdenek, které po dokončení prací budou mít cestující po ruce, ať už nastoupí kterýmikoliv dveřmi. Mimo pořízení vozidel také v březnu testuje, jak by v budějovickém provozu obstály plug-in elektrobusy v 9,5 a 13metrovém provedení.
Prezentace nového trolejbusu Škoda 33Tr médiím (14. března 2025, DPMČB)