Informační portál Vlčoun.cz je tu již dvacet let
ČESKÁ REPUBLIKA - Informační portál Vlčoun.cz funguje již dvacet let. Za tu dobu si našel desetitisíce čtenářů, spustil řadu více či méně zajímavých speciálů a projektů, prošel dvě klinické smrti, ale pořád jede dál.
Pojďte se ohlédnout za dvaceti lety existence webu o dopravě, který vznikl jako volnočasová aktivita a tvoří ho ve svém volném čase stále stejní lidé...
První podoba webových stránek Vlčoun.cz (Vlčoun/archiv)
Historie Informačního portálu Vlčoun.cz se začala psát zkraje roku 2005. "Na tehdy začínajícím internetu nebylo mnoho webů, kde sehnat aktuální zpravodajství o dopravně z hlediska nákupu nových tramvají, trolejbusů nebo autobusů. Tím, že jsem pracoval tehdy jako redaktor v redakci regionálních Deníků, rozhodl jsem se zkušenosti aplikovat na vlastní projekt," uvedl současný šéfredaktor Filip Vlček. Tehdy k výrobě webových stránek byl využíván program FrontPage, který bal jako součást balíku programů od Microsoftu. A v sobotu 12. března 2005 byl web poprvé nahrán na internet, tehdy pod adresou vlcoun.tovara.cz. Webové stránky totiž fungovaly jako součást jiné domény.
Původní grafika byla velmi jednoduchá, redakce se soustředila především na textové informace. Web tak měl modré záhlaví, hnědé menu a hlavní texty byly na žlutém pozadí. Už v závěru srpna se na webu poprvé objevila zelená barva, která se postupně vplížila i na další stránky. Grafická úprava webu s dominující zelenou barvou tak byla dokončena až 26. září 2005. Přibližně v té době také vznikal předchůdce takzvaných speciálů. Sekce Dobronice u Bechyně obsahovala jako první červnový výlet právě na jih Čech v roce 2005. První fotky vznikly na malý fotoaparát, kam se vešlo jen pár snímků. Prakticky šlo o první autorské fotografie umístěné na webových stránkách vlcoun.tovara.cz. Postupně se ještě upravovalo například interní řazení složek a vypilovával obsah.
Na podzim 2005 se web poprvé zazelenal (Vlčoun/archiv)
Zajímavým počinem byly dvě sekce. Z občasných návštěv jiných měst vznikla sekce Odjinud, kde byly zveřejňovány vlastní redakční fotografie z Plzně, Tábora nebo Českých Budějovic. Duben byl měsícem, kdy byl web výrazně rozšířen zřízením sekce Povodňový speciál 2006, kde webové stránky podrobně popisovaly průběh povodní, které podstatným způsobem omezily provoz městské dopravy. Fotopostřehy byl další speciál, který se 1. června 2006 objevil na pozvolna se rozrůstajícím webu. Šlo o první možnost, jak se mohli návštěvníci zapojit do chodu webu. Autorem nápadu byl Daniel Rodina, jeden z přispěvatelů. Za dobu existence stránek tak přes deset čtenářů přispělo svými fotopostřehy z oblasti dopravy celkem 35 krát. Právě díky fotopostřehům stoupala také návštěvnost.
Samostatnou kapitolou bylo podílení se na renovaci historického autobusu Karosa. "Se spolumajiteli jsme rozjeli samostatnou sekci, kde jsme informovali o akcích, na které se mohli zájemci s námi vypravit. Nechyběly fotografie, reportáže z akcí a jednotlivých přeprav několika skupin a další informace včetně jízdních řádů. Bohužel, ale projekt Karosa po neshodách a rozepřích s majitelem autobusu skončil. Nejprve od listopadu 2010 byly pozastaveny aktualizace webu a posléze ke dni 4. ledna 2011 byl web trvale zrušen," vysvětlil Vlček.
Čtěte také...
- Staré stránky Informačního portálu Vlčoun.cz z let 2005 až 2011.
(zdroj: Vlčoun.cz)
Jednu dobu byly součástí webu také stránky o Karose (Vlčoun/archiv)
Velká zdravotní indispozice, která se začala projevovat již v závěru roku 2008, vyústila v dubnu 2009 v náročnou operaci s následným omezením hybnosti šéfredaktora. A protože zotavování trvalo dlouho a redakci zastával jen šéfredaktor a dva externí fotografové, chod webu byl až na výjimky zastaven. A to v době, kdy se začala zvyšovat návštěvnost, protože k 30. dubnu 2009 bylo evidováno celkem 11361 návštěv. "Tehdy jsem začal vážně přemýšlet, že s webem skončím. Postupně se rozhýbala prakticky pouze stránka o Karose, ten základní web ale stál," vzpomíná na kritické období Filip Vlček. Ke konci webu ale nakonec nedošlo a od podzimu 2010 byly zahájeny práce na obnovení provozu webu.
Informační portál Vlčoun.cz se ohlásil znovu v plné síle 12. června 2011. Web dostal vlastní doménu a moderní redakční systém, díky kterému web působil moderně. Redakce se ještě více detailně zaměřila na provoz městské hromadné dopravy v Ústí nad Labem, což přilákalo nové čtenáře. "Jen první měsíc jsme evidovali přes 700 přístupů, což ve svojí době bylo ohromné číslo," poznamenal šéfredaktor. V následujícím období byly webové stránky ještě dopilovávány, pod články zmizelo tlačítko "Číst článek" a čtenáři si článek začali otevírat kliknutím na titulek. V neposlední řadě byla společně s webem zprovozněna 2. července 2011 také facebooková stránka. Čtenáři, kteří si našli stránku "Vlčoun.cz" a přidali se do ní, tak mezi prvními věděli o všech novinkách.
Změna grafiky a vlastní doména www.vlcoun.cz od roku 2011 (Vlčoun/archiv)
Na přelomu roku 2013 a 2014 došlo k postupnému rozšíření působnosti Informačního portálu Vlčoun.cz na celou republiku. Byly zahájeny spolupráce s jednotlivými dopravními podniky, dopravci a dalšími společnostmi, které se věnují veřejné dopravě. Od 9. dubna 2014 začal Informační portál Vlčoun.cz používat nové logo. Za zmínku stojí také měsíční internetový zpravodaj Vlčounoviny, který byl souhrnem událostí za poslední měsíc. V každém čísle pak byla fotosoutěž za drobné upomínkové ceny. Projekt Vlčounovin se udržel zhruba půl roku. "Není vyloučeno, že se Vlčounoviny opět vrátí, nicméně v tuto chvíli to není na pořadu dne," nastínil možný vývoj Vlček.
Za klinickou smrt v pubertě webu lze označit útlum zpravodajství během covidu v roce 2021. Prakticky dva roky byl web udržován bez aktualizací, a to od poloviny března 2021 do dubna 2023. Pak se ale Informační portál Vlčoun.cz rozjel naplno s dalšími novými projekty. A v tomto tempu funguje dodnes. Novinkou na Informačním portálu od obnovení v roce 2023 jsou také Kontinuální zpravodajství v případě nějakých nenadálých událostí nebo rozsáhlejších komplikací v dopravě. Prakticky jde o kalamitní stavy, jako jsou vichřice nebo vydatné sněžení, a nebo o povodně. Z posledních takových událostí lze připomenout například povodně v polovině září loňského roku.
Čtěte také...
- Povodně 2024: Voda ničila tratě, cesty i nádraží.
- Povodňový speciál: Povodně 2006 (starý web)
- Další speciály najdete vlevo pod záložkou Naše speciály.
(zdroj: Vlčoun.cz)
První podoba facebookových stránek v roce 2011 (Vlčoun/archiv)
Loňský rok byl převratný nejen událostmi, ale i úspěchy. K dlouholetému mediálnímu partnerství s veletrhem Czechbus se loni přidala mediální spolupráce s mezinárodním železničním veletrhem Rail Business Days. Loňský rok byl i silný co do návštěvnosti, která za celý rok atakovala hranici 150 tisíc zobrazených stránek. Což ve srovnání s červnem 2011 je enormní úspěch. "Na to, že webovky děláme jen v několika lidech ve volném čase, je to obrovský úspěch," zdůraznil Vlček.
V roce 2023 byl zaregistrován účet na instagramu. Ačkoli mělo jít jen o vyblokování adresy s tím, že bude naplno spuštěn až v letošním roce při dvacátém výročí Informačního portálu Vlčoun.cz, příznivci si jej našli prakticky hned. "Dosud ho jen udržujeme občasným vložením fotky, v průběhu letošního roku ho ale plánujeme oživit naplno," slíbil Vlček. A u instagramu to nekončí. Již v dubnu se opět spustí oblíbené Téma měsíce. Částečně bude zachována celorepubliková působnost, částečně se ale bude více zaměřovat na lokální problémy s mírným přesahem do dalších regionů. Rozhodně je na co se těšit!
Informační portál Vlčoun.cz v roce 2025 po dvaceti letech existence (Vlčoun/archiv)