Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

NÁZOR: Kvalita jde stranou, důležitá je cena!

ÚSTÍ NAD LABEM - Snížit rychlost, zhoršit komfort jízdy a odlákat cestující z MHD do osobních aut. To byla asi hlavní kritéria při výběru zhotovitele výstavby nového obratiště trolejbusů Panská a rekonstrukce trolejí na točně Mírová.

/NAŠE NÁZORY/ Jak jinak si vysvětlit, že byl vybrán Strabag, který dosud nemá s trolejovým vedením příliš velké zkušenosti...


Firma Strabag si musela montážní plošiny půjčit z Teplic (13. července 2015, Ladislav Grepl).

Ústeckým trolejbusům slouží od léta nové obratiště, které by mělo výrazně pomoci při mimořádných událostech v dopravě. Společně s tím proběhla také rekonstrukce trolejového vedení na točně Mírová, kam byla přidána čtvrtá stopa. Ta má pro změnu umožnit průjezd trolejbusů tak, aby ostatní vozy nemusely 'stahovat bidla'. Ústecký dopravní podnik proto vypsal výběrové řízení, ve kterém potřebné práce detailně popisuje. Kromě toho zadávací dokumentace popisuje také další administrativní úkony či záruku na provedené práce v délce 120 měsíců, tedy 10 let.

Bod číslo 13 ale prakticky už jasně hovoří o tom, že se počítá s tím, že úroveň odvedených prací zas tak kvalitní nebude. Píše se v něm, že "...Nabídky budou hodnoceny podle základního hodnotícího kritéria pro zadání veřejné zakázky, kterým je nejnižší nabídková cena." Dále se pak ale uvádí, že na nabídky s mimořádně nízkou cenou bude kladen zvláštní důraz na posouzení.

Zvláštní důraz se nekladl na rozdíl 4,6 milionu korun

Do výběrového řízení se nakonec přihlásili Eurovia CS, Strabag Rail (dříve Viamont) a AZ Sanace. Protože ale všechny firmy obsahovaly mimořádně nízkou nabídkovou cenu, požádal je dopravní podnik o odůvodnění. Odpověď zaslala pouze Eurovia a Strabag, kvůli čemu dopravní podnik vyřadil nabídku AZ Sanace. Nakonec tedy hodnotící komise ve složení Radek Chobot (výkonný ředitel), Milan Šlejtr (náměstek pro dopravu), Jiří Randák (provozně technický náměstek), Simona Mohacsi (náměstkyně pro ekonomii a obchod) a Václav Müller (vedoucí střediska údržby pevných trakčních zařízení) vybrala společnost Strabag Rail s nabídkovou cenou 17,9 milionu korun. To je o 4,6 milionu méně, než dopravní podnik předpokládal. Počítal totiž s tím, že náklady na realizaci dosáhnou 22,5 milionu korun. 


Napojení smyčky na Masarykovu ulici (24. července 2015, Ladislav Grepl).

Už v druhé polovině července bylo jasné, že výstavbou nového obratiště Panská a souvisejícím doplněním 'nových' křížení a dalších komponent trakčního vedení dojde ke snížení komfortu cestování. Slovo 'nových' je v uvozovkách záměrně, neboť trolejové vedení a především výhybky podle odborníků i obyčejným laickým pohledem rozhodně nové nebyly, neboť byly výrazně pokroucené. A kvalita prací včetně tempa pracovního postupu také hovoří jasně - pantografická zkouška se uskutečnila po několika posunech až v pozdních večerních hodinách.

Nakonec se skutečně podařilo téměř nemožné a pod novým trolejovým vedením začaly v pondělí 29. července jezdit trolejbusy. Aby se předešlo případné mimořádné události, byla místem s nově nataženými trolejemi snížena rychlost. Už první vyjíždějící trolejbusy ale v místě často vypadávaly a o těch, které tudy plynule projely, zase vědělo blízké okolí, neboť průjezd křížením a výhybkami je značně hlučný. A to i dnes, dva měsíce od zprovoznění.

Kvalitní práce? Trolej vydržela necelých 5 hodin

Proto pro nikoho nebylo překvapením, že ani ne pět hodin po zahájení denního provozu došlo k přetržení převěsu nad křížením na výjezdu z manipulačního obratiště Panská směrem k zastávce Hraničář. Na místo proto ihned vyrazili pracovníci střediska pevných trakčních zařízení, aby škody najaté firmy velmi rychle odstranili. I díky včasnému zásahu montérů dopravního podniku se tak podařilo trolejbusový provoz obnovit krátce před půl desátou. Dispečink nicméně musel vypravit řadu autobusů na náhradní dopravu. Dopravní podnik tehdy argumentoval, že k události nedošlo v souvislosti s pracemi firmy Strabag, nicméně převěsy i samotné trolejové vedení včetně křížení sem instaloval právě Strabag...


Stejné místo, jako na fotce výše, první den provozu (29. července 2015, Josef Mašek).

Naopak žádná soutěž či výběrové řízení se neuskutečnila pro obnovu trolejového vedení pod Městským stadionem. Zatímco vysoutěžený Strabag provedl během dvou týdnů výstavbu a napojení nového obratiště Panská za 17,9 milionu korun a dopravní podnik a potažmo i město Ústí nad Labem ušetřilo 4,6 milionu korun, tak montéři dopravního podniku ze střediska Pevných trakčních zařízení zmodernizovali během své běžné pracovní doby úsek od zastávky Městský stadion po zastávku Beethovenova. Vyměnili trolejové vedení včetně výhybek a křížení a v některých místech upravili směrové vedení jednotlivých trolejových stop.

Výsledkem je, že trolejbusy tímto místem projíždí daleko plynuleji a tiššeji, než předtím. Mohou jet rychleji, a to i výhybkami a křížením, díky čemu se technici dopravního podniku vlastně postarali o zvýšení komfortu cestování ústeckou městskou dopravou. Bez výběrového řízení. Vlastními silami. A díky pracovníkům střediska Pevných trakčních zařízení, kteří své práci rozumí a odvádí jí zodpovědně. Což se o práci některých firem říci tak jasně nedá...

Čtěte také...
Závada na nové troleji zastavila trolejbusy (vydáno 30. července 2015).
Výluka 13. - 28. července 2015 (Panská) (vydáno 4. srpna 2015)
Výluka 13. - 28. července 2015 (Masarykova) (vydáno 6. srpna 2015).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Pantografická zkouška na Mírové (31. srpna 2015, Pavel Koritenský).

A obratiště Mírová? Jeho rekonstrukce, kterou provedla na základě stejného výběrového řízení také firma Strabag, trvala ještě o týden déle. Během třítýdenní výluky tak nejprve zmizelo původní trolejové vedení a postupně se tady začaly navěšovat převěsy. V okamžiku, když se objevila první výhybka, se řidiči trolejbusů i odborná a laická veřejnost nestačila divit. Mnoho řidičů začalo častěji skloňovat v souvislosti s pracemi společnosti Strabag slovo 'prasárna'. A když se na vjezd i výjezd z Mírové podívá kdokoli, musí mu to být jasné.

A pantografická zkouška? Ta by se dala nazvat fraškou. Původně se měla uskutečnit 30. srpna, ale z důvodů menšího zpoždění s dokončením modernizace trolejového vedení byla odložena na 31. srpna. Ani tentokrát se ale nic neuskutečnilo podle plánu. Ačkoli zkušební trolejbus měl obratištěm projet v 18.00 hodin, nakonec vlastní silou do točny najel o dvě hodiny později. Podle reakcí techniků na místě byl problém s dodávkami elektřiny. Poté se objevil problém s nefunkčním přestavováním výhybek a poté znovu s elektřinou, když byla bez napětí druhá trolejová stopa. Pantografická zkouška nakonec skončila až před 22.00 hodinou a od ranního výjezdu 1. září byl obnoven trolejbusový provoz. Tady je nutné zdůraznit, že se pracovníci firmy Strabag výrazně zlepšili, neboť k první mimořádné události nedošlo v první den provozu, ale až druhý den 2. září. A to rovnou v ranní přepravní špičce.

Důležitá je cena na úkor kvality. Bohužel...

Polemizovat o potřebnosti manipulačního obratiště Panská je prakticky zbytečné, neboť příliš nepomůže v případě mimořádné události na Mírovém náměstí. Ačkoli totiž byla znovu obnovena trolejová stopa pro jízdu od Hraničáře směrem do Předlic, tak byla definitivně demontována stopa v opačném směru, takže pro linky ve směru od Starých Předlic a Globusu točna situaci nevyřešila. A nejen to. Spíše je ale smutné, že v dnešní době ve všem hraje roli jenom a pouze cena, která má větší váhu před kvalitou a odborností provedených prací. V případě firmy Strabag se o kvalitě rozhodně hovořit nedá, neboť její nekvalitní (ale za to levnou) práci pak musí často napravovat pracovníci střediska Pevných trakčních zařízení dopravního podniku...

Filip Vlček, šéfredaktor informačního portálu Vlčoun.cz


Vůz najíždí do točny za dohledu firmy Strabag (31. srpna 2015, Margita Koritenská).

Náhodný obrázek

21106827_1389646171083553_893241994396897851_n.jpg

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!