Autobusy na 176 vystřídají trolejbusy linky 53
PRAHA - Již v létě roku 2026 začnou na Strahov jezdit namísto dosavadních autobusů na lince číslo 176 jezdit parciální trolejbusy jako nová linka číslo 53. Dopravní podnik získal povolení záměru výstavby.
Dopravce tak v současnosti připravuje zadávací dokumentaci pro veřejnou zakázku na zhotovitele i obstaratele stavby, kterou plánuje vyhlásit ještě letos...
Detailní pohled na trolejové vedení a trasu linky 53 (vizualizace, DPP)
Zahájení samotné výstavby Dopravní podnik hlavního města Prahy předpokládá v první polovině roku 2025 s cílem dokončení zhruba o rok později, do poloviny roku 2026. Předpokládané náklady na výstavbu infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky číslo 176 činí zhurba 320 miliónů korun. Trolejové vedení na budoucí trolejbusové lince číslo 53 vznikne v celkové délce bezmála osmi kilometrů, přičemž zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu až ke Stadionu Strahov. Krátkou nabíjecí trolej dopravní podnik vybuduje také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.
Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky, kterou dopravní podnik zmodernizuje a doplní o technologii pro napájení trolejbusové tratě. Kromě toho dopravce v rámci této investiční akce postaví na Strahově úplně novou společnou měnírnu pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka - Strahov, tak i pro trolejbusovou trať pro linku číslo 191, jejíž elektrifikaci pražský dopravní podnik projektově připravuje. Krátká nabíjecí trolej na Karlově náměstí bude napájena ze stávající tramvajové infrastruktury. Obě investiční akce, nová tramvajová trať Malovanka - Strahov a Elektrifikace autobusové linky číslo 176 jsou navzájem ve velmi úzké koordinaci.
Celkový pohled na levý břeh co se týše trolejbusů v oblasti Smíchova (vizualizace, DPP)
"Elektrifikace autobusových linek je důležitým krokem k lepšímu ovzduší a ochraně životního prostředí v Praze. Cestujícím přináší trolejbusy také větší pohodlí, neboť jejich chod je podstatně tišší a jízda plynulejší, než je tomu u dieselových autobusů," uvedl první náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib. Trasa autobusové linky číslo 176 je terénně náročná, ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. Jedná se mimochodem o bývalou trolejbusovou linku, na níž trolejbusy začaly jezdit už v roce 1948. Nicméně v roce 1967 byla s linkou číslo 54 sloučena do linky číslo 51, která byla současně poslední provozovanou, na níž trolejbusy v Praze v polovině října 1972 dojezdily.
Příprava této investiční akce byla schválena na začátku června 2020 Radou hlavního města Prahy a následně v polovině června 2020 také představenstvem dopravního podniku v rámci balíčku projektů Elektrifikace autobusových linek - levý břeh, kam spadají linky číslo 131, 137, 176 a 191. Z uvedených čtyř projektů je z pohledu projektové přípravy a realizace nejdále investiční akce elektrifikace autobusové linky číslo 137, kde dopravní podnik zahájil už letos v srpnu výstavbu nabíjecí a napájecí infrastruktury v garáži Řepy a v Peroutkově ulici v koordinaci s rekonstrukčními pracemi.
Čtěte také...
- Do tří let vyjedou tramvaje v Praze na Strahov (vydáno 13. listopadu 2024)
- Stavbu trolejbusové tratě linky 52 zajistí OHLA (vydáno 14. srpna 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Pohled na smyčku trolejbusů a tramvají na Strahově (vizualizace, DPP/Atelier Onixia)